معاملات الگوریتمی؛ نهال نوپای بازار سرمایه ایران

معاملات الگوریتمی؛ نهال نوپای بازار سرمایه ایران گروه بانک، بیمه، بورس- قیمت‌گذاری‌های نادرست در بازار سرمایه؛ معضلی است که سهامداران با آن روبه‌رو هستند و حالا مسؤولان بازارسرمایه امید دارند تا با استفاده از معاملات الگوریتمی بتوانند این معضل را از میان ‌بردارند و موجب افزایش نقدشوندگی در بازار سرمایه شوند. بر همین اساس از […]

معاملات الگوریتمی؛ نهال نوپای بازار سرمایه ایران

گروه بانک، بیمه، بورس- قیمت‌گذاری‌های نادرست در بازار سرمایه؛ معضلی است که سهامداران با آن روبه‌رو هستند و حالا مسؤولان بازارسرمایه امید دارند تا با استفاده از معاملات الگوریتمی بتوانند این معضل را از میان ‌بردارند و موجب افزایش نقدشوندگی در بازار سرمایه شوند. بر همین اساس از یک و نیم سال پیش بود که مسؤولان بازارسرمایه اجازه استفاده از معاملات الگوریتمی را صادر کردند. الگوی کار پیچیده نیست. در این معاملات حجم عظیمی از داده‌ها را پردازش و از تکنیک‌های پیشرفته ریاضی برای یافتن بهترین الگو استفاده می‌کند؛ همچنین پیش‌بینی‌‌‌ها و تصمیمات بر پایه مدل و تئوری احتمالات ایجاد می‌شود. مسؤولان بورس به دلیل ناشناخته و کم‌تر شناخته بودن این‌گونه معاملات، مسابقاتی را برگزار کردند. اولین دوره این مسابقات، با مشارکت ارکان و شرکت‌های اجرایی بازار سرمایه، از دی‌ماه امسال شروع شد و ۲۰ تیم حاضر در مرحله اصلی این مسابقه حضور داشتند. گزارش مراسم اختتامیه معاملات الگوریتمی بازارسرمایه اکنون پیشِ روی شماست.

مقطع تاریخی بازارسرمایه

در مراسم اختتامیه، یاسرفلاح، مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس ضمن تشکر از ارکان بازار سرمایه، فعالان این بازار و گروه مالی پاسارگاد، گفت: «بازار سرمایه ایران هم‌اکنون در مقطعی تاریخی است که بر روی لبه علم حرکت می‌کند. برگزاری این مسابقه که با پیشنهاد رییس سازمان بورس شروع شده بود، در تاریخ بازار سرمایه ماندگار خواهد شد.»

شاپورمحمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در مراسم اختتامیه نخستین مسابقه معاملات الگوریتمی بازار سرمایه ایران، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این رویداد که به تقویت مقوله مهم فرهنگسازی و انتقال اطلاعات در بازار سرمایه کمک کردند، به تشریح ویژگی‌های این معاملات پرداخت. محمدی با بیان اهمیت معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه اظهارداشت: معاملات الگوریتمی از پایه‌های اصلی روش‌های معاملاتی در دنیاست و اغلب کشورهای پیشرفته سهم عمده‌ای از معاملات را به معاملات الگوریتمی اختصاص داده‌اند و در ایران نیز خوشبختانه این تلاش با جدیت آغاز شده است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این‌که معاملات الگوریتمی دانشگاهیان و نخبگان را به بازارهای مالی نزدیک می‌کند، افزود: در قالب الگوریتم‌‌ها می‌توان سفارش‌های متعدد خرید و فروش را به آسانی ارسال کرد.

گفتنی است در پایان این مراسم، مجیدقاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد به عنوان حامی اصلی این مسابقات به هر یک از اعضای تیم‌های شرکت‌کننده در این دوره از رقابت‌ها، ۱۰هزار سهم بانک پاسارگاد را هدیه داد.