ادامه ریزش شاخص بورس تهران

ادامه ریزش شاخص بورس تهران در حالی که شاخص کل بورس تهران دیروز(چهارشنبه) هم با کاهش ۳۰ هزار و ۸۴۳ واحدی روبه‌رو شد، اما ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۲۵٫۱ هزار میلیاردتومان رسید. به گزارش فارس، بورس اوراق بهادار تهران همچنان روند اصلاح و کاهش شاخص را در پیش گرفت، به‌گونه‌ای که […]

ادامه ریزش شاخص بورس تهران

در حالی که شاخص کل بورس تهران دیروز(چهارشنبه) هم با کاهش ۳۰ هزار و ۸۴۳ واحدی روبه‌رو شد، اما ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۲۵٫۱ هزار میلیاردتومان رسید. به گزارش فارس، بورس اوراق بهادار تهران همچنان روند اصلاح و کاهش شاخص را در پیش گرفت، به‌گونه‌ای که در این روز و در پایان معاملات با کاهش ۳۰هزار و ۸۴۳ واحدی شاخص کل بورس به رقم یک‌میلیون و ۲۲۹ هزار و ۸۷۹ واحد رسید. همچنین شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن با کاهش هشت‌هزار و ۴۰۶ واحد به رقم ۴۵۴ هزار و ۷۸۵ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از چهارمیلیون و ۸۹۶ هزار میلیاردتومان رسید. معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۱۰٫۸ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱٫۳ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۱۰ هزار و ۲۴۹ میلیاردتومان دادوستد کردند. اگر ارزش معاملات فرابورس که به بیش از ۱۴هزار و ۹۰۶ میلیاردتومان رسید را هم را درنظر بگیریم، معامله‌گران در بورس اوراق و فرابورس بیش از ۲۵هزار و ۱۵۵ میلیاردتومان دادو‌ستد کردند. ارزش معاملات نشان می‌دهد، اکثر سهام موجود بازار ارزنده شده و به کف قیمتی رسیده‌اند به‌گونه‌ای که شرکت‌های حقوقی به جمع‌آوری سهام ارزان اقدام می‌کنند. البته رفتار هیجانی سهامداران خُرد که با ریزش شاخص دچار ترس شده و سهام خود را با ضرر می‌فروشند هم در این امر بی‌تأثیر نیست. همچنین تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی که گاه یاز سوی وزارت صمت و یا از سوی نمایندگان در مورد نحوه عرضه محصولات فولادی صورت می‌گیرد هم در ریزش شاخص بی‌تأثیر نیست. همچنین بدقولی‌هایی که مدیران دولتی مبنی بر حمایت از سهام پالایشی و دارایکم داده بودند و به قول خود عمل نکردند، همچنین قول‌هایی مبنی بر عرضه دارا سوم و باقیمانده سهام‌های شرکتی در بورس که آن هم عملی نشد، در بی‌اعتمادی معامله‌گران بازار بی‌تأثیر نیست.

وضعیت شاخص‌ها

با نگاهی به شاخص‌های بورس درمی‌یابیم همه شاخص‌ها کاهش یافتند، به‌گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت در معیار وزنی ارش ۲٫۴ درصد افت کردند، اما شاخص کل در معیار هم‌وزن و شاخص قیمت هم‌وزن ۱٫۸درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور ۲٫۲درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس ۲٫۹درصد افت کرد، ولی شاخص بازار دوم که معاملات بلوکی انجام می‌شود ۱٫۹درصد کاهش یافت. نماد شستا یک تنه مقابل ریزش بازار ایستاد و بیشترین اثر تقویتی در شاخص کل را داشت و از سوی دیگر نمادهای پتروشیمی‌ خلیج‌فارس، ملی مس، فولادمبارکه، بانک ملت، پالایشگاه اصفهان و پتروشیمی‌جم بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند. نمادهای پرتراکنش در بورس شامل شستا، ایران‌خودرو، بهساز کاشانه تهران، پالایش اصفهان، سایپا، لیزینگ پارسیان، ملی مس ایران بوده‌اند.

کاهش شاخص فرابورس

در فرابورس ایران هم شاخص کل با وجود اینکه ۳۸۱ واحد کاهش یافت و به‌رقم ۱۸هزار و ۳۲۰ واحد رسید، اما ارزش معاملات فرابورس نزدیک ۱۵هزار میلیاردتومان شد که رقم قابل‌توجهی است. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار میلیاردتومان رسید. معامله‌گران در فرابورس بیش از ۲٫۳میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۹۹ هزار معامله و به ارزش ۱۴هزار و ۹۰۶ میلیاردتومان دادو‌ستد کردند. همچنین نماد سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته و نمادهای آریاساسول، سنگ‌آهن گوهرزمین، صنعتی مینو، پتروشیمی‌زاگرس، پتروشیمی‌تندگویان و فولاد هرمزگان بیشترین اثر کاهش در شاخص فرابورس را داشتند. نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات،‌ چوب خزر، کاسپین، سپیدار سیستم آسیا، برق پیوندگستر پارس، توسعه مسیر برق گیلان، پلیمر آریا ساسول و پتروشیمی ‌ارومیه بوده‌اند.