مخالفت دولت با ورود منابع خارجی فاینانس و یوزانس از سوی بخش خصوصی

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران مطرح‌ کرد مخالفت دولت با ورود منابع خارجی فاینانس و یوزانس از سوی بخش خصوصی دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: سیاست اقتصادی دولت در نرخ تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی باید رقابت‌پذیر و مناسب باشد. کاوه زرگران در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: […]

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران مطرح‌ کرد

مخالفت دولت با ورود منابع خارجی فاینانس و یوزانس از سوی بخش خصوصی

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: سیاست اقتصادی دولت در نرخ تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی باید رقابت‌پذیر و مناسب باشد.

کاوه زرگران در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: در گذشته نرخ‌های پایین معقول در اقتصاد کشور وجود داشته و این تسهیلات به واحدهای صنعتی تخصیص پیدا می‌کرده است و در دولت‌های اخیر است که نرخ‌های مناسب برای صنعت و کشاورزی در نظر گرفته نمی‌شود.

وی گفت: نرخ تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی ماجرایی است که همیشه بخش خصوصی نسبت به آن گله‌مند بوده است. چرا که همین ماجرا باعث می‌شود رقابت‌پذیری محصولات ایرانی در بازارهای بین‌المللی از بین برود.

زرگران نرخ تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی در ایران را کشورهای پیشرفته و کشورهای همسایه مقایسه کرده است.

به گفته وی، اقدامات این‌چنینی به سیاست اقتصادی دولت‌‌ها مربوط می‌شود.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران اظهار کرد: عمدتاً یکی از مشکلات عدیده‌ای که در کشور وجود دارد، قیمت تمام شده پول برای واحدهای تولیدی است. به عبارتی زمانی که قیمت تمام شده محصول محاسبه می‌شود، می‌بینیم که نقش هزینه مالی بسیار پررنگ‌تر از دیگر کشور‌‌ها است. همین مسأله قیمت تمام شده محصول را بالا می‌برد و کالای تولید شده برای صادرکنندگان ایرانی مزیت رقابتی‌‌اش را از دست می‌دهد.

زرگران گفت: در کشورهای پیشرفته نرخ پول پایین و تقریباً کم‌تر از ۵ درصد است. در بعضی دیگر حتی در حدود دو درصد قرار دارد. در کشورهای منطقه هم نرخ تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی زیر ۱۰ درصد و در بعضی کشور‌‌ها به ۸ درصد می‌رسد؛ بنابراین ماجرایی که در کشور در جریان است و نرخ‌هایی که بانک‌ها از بخش خصوصی طلب می‌کنند عمدتاً نمی‌تواند نظر بخش خصوصی را تأمین کند.

وی افزود: این رویکرد در نهایت باعث می‌شود که هزینه مالی سنگین‌تری نسبت به رقبا داشته باشیم و امکان رقابت از حیث قیمت تمام شده در بازارهای صادراتی از دست می‌رود. به این ترتیب یکی از عوامل گران بودن اغلب کالا‌‌ها و به خصوص موادغذایی در کشور می‌تواند نرخ بالای هزینه‌های مالی برای واحدهای تولیدی باشد.

زرگران گفت: با این‌که امروز تلاش می‌شود به سمت پایین آوردن نرخ سود حرکت‌هایی صورت بگیرد، اما به نظر می‌رسد دولت و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تمایلی به دسترسی واحدهای صنعتی به پولی با نرخ‌های پایین ندارند.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران ادامه ‌داد: به این دلیل که دولت حتی از ورود منابع خارجی در قالب فاینانس و یوزانس که بانک‌های خارجی به واحدهای ایرانی اعطا می‌کنند -چون نرخ‌های پایینی دارند- مخالف هستند.

وی گفت: دولت از این ماجرا به این دلیل که با سیاست و محاسباتش جور در نمی‌آید، به روش‌های مختلف جلوگیری کند. امروز حتی در حوزه بازرگانی هم بخش عمده‌ای از محصولات را از طریق یوزانس خریداری کنیم. اما دولت اجازه این کار را فقط به واحدهای تولیدی می‌دهد. یعنی شرکت‌های بازرگانی که عمدتاً تأمین کننده مواد اولیه واحدهای تولیدی هستند، طبق بخشنامه دولت اجازه استفاده از منابع یوزانس را ندارند. دولت این کار را به واحدهای تولیدی منوط کرده است.

زرگران گفت: اشکال کار هم این است که در این شرایط تنها واحدهای تولیدی بزرگ که خودشان واردکننده یا تأمین کننده مواداولیه هستند، می‌توانند از این امکان استفاده کنند و در این میان واحدهای کوچک و متوسط امکان استفاده از این مزایا را ندارد.

 

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران اظهار‌ کرد: این فیلتر کردن و دست‌انداز ایجاد کردن نشان می‌دهد که سیاست اقتصادی دولت اجازه تزریق پول و پول با قیمت کم‌تر را به بخش تولیدی نمی‌دهد. در واقع دولت هراس این را دارد که این پول در بازارهای مختلف اقتصادی کشور نشت پیدا کند.