سالی ۳ میلیارد دلار نخاله ساختمانی در کشور دور ریخته می‌شود

     اخیراً رییس کمیته عمران شورای شهر تهران از ورود صد‌ها تن نخاله ساختمانی به رودخانه کن خبر داد و این اظهار نظر با واکنش سازمان‌های مردم نهاد زیست‌محیطی و کارشناسان صنعت ساختمان مواجه شد. اقبال شاکری، تأکید کرد که خروار‌‌ها تن نخاله ساختمانی که در مسیر رودخانه کن ریخته می‌شود یک تهدید بزرگ […]

 

 

 اخیراً رییس کمیته عمران شورای شهر تهران از ورود صد‌ها تن نخاله ساختمانی به رودخانه کن خبر داد و این اظهار نظر با واکنش سازمان‌های مردم نهاد زیست‌محیطی و کارشناسان صنعت ساختمان مواجه شد.

اقبال شاکری، تأکید کرد که خروار‌‌ها تن نخاله ساختمانی که در مسیر رودخانه کن ریخته می‌شود یک تهدید بزرگ زیست‌محیطی برای حریم شهر تهران و شهر‌های مجاور نظیر چهاردانگه است و اگر استانداری و فرمانداری با این موضوع برخورد جدی نکند در آینده در پایین‌دست رودخانه با مشکلات زیست‌محیطی و فاجعه مواجه خواهیم شد.

به گزارش صما این اظهار نظر رییس کمیته عمران شورای شهر تهران با واکنش سازمان‌های مردم نهاد زیست‌محیطی و کارشناسنان صنعت ساختمان مواجه شد. به باور فعالان زیست‌محیطی لازم است که عوامل ذی‌نفع در صنعت ساختمان‌، به مسؤولیت‌های خود در زمینه ساماندهی پسماندهای ساختمانی عمل کنند. آن سوتر البته یک عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران ۳ راهکار شامل تدوین مقرارت و ضوابط بازیافت  نخاله‌های ساختمانی، ایجاد بازارهای تخصصی نخاله‌های ساختمانی و نیز توجیه اقتصادی را از جمله راهکارهای مؤثر در زمینه نظارت و بازیافت پسماندهای ساختمانی عنوان کرد.

هدر رفت ۳۰ درصد از مصالح ساختمانی در زمان اجرا

در این زمینه مجید سرایه‌داریان، ‌رییس انجمن مدیریت سبز‌ درگفت‌وگو با ‌‌صما گفت: با توجه به این‌که اصولاً در فرایند ساخت‌و ساز‌، انبوه‌سازان بالا‌ترین سود حاصل از ساخت‌ و ساز را می‌برند، بنابراین این قشر در برابر چگونگی دفن زباله‌های ساختمانی مسؤول هستند این درحالی است که با در نظر گرفتن این‌که شهرداری در قالب عوارض‌های ساختمانی، از محل ساخت ‌و ساز برای خود درآمدزایی می‌کند، ازاین‌رو می‌توان گفت این نهاد نیز مسؤولیت زیادی در برابر رعایت ملاحظات زیست‌محیطی در فرایند دفن پسماندهای ساختمانی دارد.

وی با هشدار نسبت به دفن غیربهداشتی نخاله‌های ساختمانی گفت: برخلاف تصور دفن نادرست پسماندهای ساختمانی عوارض زیست‌محیطی جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد چرا که اکثر این نخاله‌ها دارای مواد رنگی و فلزات سنگینی هستند که انباشت آن‌‌ها در رودخانه‌ها و سایرمسیرهای منتهی به آب آشامیدنی، باعث می‌شود که آب آشامیدنی شهر‌ها آلوده شود.

این فعال محیط زیستی با اشاره به تجربه کشورهای پیشرفته در دفن نخاله‌های ساختمانی گفت: دفن پسماندهای ساختمانی در کشورهای پیشرفته‌، فرایندی کاملاً تعریف شده‌ای است اما متأسفانه در کشور ما علی‌رغم این‌که حجم ساخت‌و ساز‌ها درقیاس با کشورهای پیشرفته بسیار زیاد است اما مکانیزم شفاف و تعیین‌شده‌ای در این زمینه تعریف نشده است.

سرایه‌داریان شیوه‌های سنتی ساخت ‌و ساز و اتلاف مصالح ساختمانی در زمان اجرای ساختمان‌ها را از دیگر دلایل تولید پسماندهای ساختمانی ارزیابی کرد و در این زمینه اظهار‌داشت: متأسفانه شیوه‌های سنتی و ساخت و نبود الگوهای تولید سبزساختمان‌ها باعث شده است که بسیاری از مصالح ساختمانی تحت تأثیر این شیوه‌های نادرست در زمان اجرا اتلاف شود و براساس برآورد‌ها حدود ۳۰ درصد از نخاله‌های ساختمانی در زمان اجرا ایجاد می‌کنند و به حجم نخاله‌های ساختمانی افزوده می‌شود.

وی با اشاره به این‌که بی‌شک اگر روش‌های اجرای ساختمان‌سازی در کشور ما براساس تبعیت از قوانین فرادستی ساخت‌ و ساز اجرایی می‌شد‌، پسماندهای ساختمانی نیز با شیوه‌های درستی دفن می‌شد، گفت: درحال حاضر فقدان ضابطه در شیوه‌های دفن نخاله‌های ساختمانی برهیچ کس پوشیده نیست. درچنین شرایطی به هیچ‌وجه مقصد کامیون‌ها و ماشین‌های حامل زباله‌های ساختمانی مشخص نیست و این بی‌ضابطگی باعث می‌شود که این مسأله به یک معضل زیست‌محیطی تبدیل شود.

رییس انجمن مدیریت سبزایران با تأکید مجدد بر این‌که عوامل اجرایی ذی‌ربط می‌بایست در برابر حمل‌ و شیوه‌های نادرست پسماندهای ساختمانی پاسخ‌گو باشند، اظهارداشت‌: تمامی دست‌اندرکاران، عوامل اجرایی و سازمان‌های ذی‌مدخل و ذی‌نفع در حوزه ساخت‌ و ساز شامل انبوه‌سازان‌، شهرداری، استانداری، فرمانداری و… می‌بایست به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

شهرداری عوارض‌های لازم دراین زمینه را اخذ می‌کند

اما در همین حال در این زمینه سعید آسویار، عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران نیز درگفت‌وگو با صما در برابر این سؤال که آیا شهرداری تهران ازسازندگان مالیات و عوارضی را برای مدیریت و دفن پسماندهای ساختمانی دریافت می‌کند، اظهارداشت: اصولاً شهرداری در زمان دریافت صدور پروانه ساختمانی، تحت عنوان عوارض تخریب ‌و نوسازی و صدور دستور نقشه و پروانه ساختمانی و پسماند از سازندگان و مالکان اقدام به دریافت عوارض می‌کند.

وی گفت: البته این هزینه‌ها‌، باتوجه به هزینه‌ای که از پیمانکاران خاک‌برداری اخذ می‌شود، بابت عوارض ماشین‌آلاتشان، در قالب عوارض کامیون در قانون دیده شده است، اما این‌که این عوارض پاسخگوی هزینه‌های شهرداری در این زمینه باشد نامشخص است.

بازیافت ۵۰درصد نخاله‌های ساختمانی در اروپا

علاوه براین مهدی روان شاد‌نیا، عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در این زمینه درگفت‌وگو با صما گفت: درحالی در کشور ما قانون و سازکار مشخصی برای دفن و نیز بازیافت نخاله‌های ساختمانی وجود ندارد که در اتحادیه اروپا ۵۰ درصد از نخاله‌های ساختمانی بازیافت و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد اما این رقم درکشور ما حدود یک درصد است.

وی گفت: برای رفع این مشکل لازم است که برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد تا فعالان ساختمانی در زمینه کاهش تولید نخاله‌های ساختمانی و نیز بازیافت آن‌‌ها تشویق شوند.

سازندگان برای بازیافت نخاله باید تشویق شوند

عضو هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان این‌که نبود مشوق‌های لازم برای سوق دادن سازندگان به سمت بازیافت نخاله‌های ساختمانی سبب شده است که سالیانه میلیون‌‌ها تن نخاله‌های ساختمانی در کشور تولید شود از ۳راهکار اساسی برای حل معضل در این زمینه خبر داد و گفت: تدوین مقرارت‌ و ضوابط‌، ‌ایجاد بازارهای تخصصی نخاله‌های ساختمانی و نیز توجیه اقتصادی عملیات بازیافت از جمله پیش شرط‌های مهم جهت ایجاد ساماندهی دفن و نیز بازیافت نخاله‌های ساختمانی در کشور است.

روان شادنیا نبود بازارهای تخصصی نخاله‌های ساختمانی را ازجمله معضلات اصلی در این زمینه برشمرد و گفت: متأسفانه فقدان بازارهای نخاله‌های ساختمانی باعث شده حتی اگر قصد داشته باشند از نخاله‌های ساختمانی بهره‌وری مجدد کنند، قادر‌ نشوند که برای خود بازار فروش پیدا کنند و بنابراین باید با سازوکارهایی درصدد ایجاد بازارهای تخصصی نخاله‌های ساختمانی باشیم.

عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در همین حال توجیه‌پذیر کردن عملیات بازیافت نخاله‌های ساختمانی را از دیگر عوامل دخیل در این زمینه برشمرد و گفت: چنان‌چه سازوکاری اندیشیده شود که عملیات بازیافت نخاله‌های ساختمانی به لحاظ اقتصادی دارای توجیه شود در این صورت قطعاً بخش خصوصی دراین زمینه ورود جدی پیدا خواهد کرد .

وی گفت: متأسفانه درشرایط فعلی سالیانه نزدیک به ۳ میلیارد دلار نخاله ساختمانی درکشور دور ریخته می‌شود که اگرسازو کار و مدیریت بهینه‌ای دراین زمینه وجود داشته باشد این رقم هنگفت می‌تواند درجهت درست مورد بهره‌وری قراربگیرد.