اعتراض شورای شهر به ترک‌تشریفات شهرداری در پروژه میدان امام رضا(ع) بجنورد

اعتراض شورای شهر به ترک‌تشریفات شهرداری در پروژه میدان امام رضا(ع) بجنورد عضو شورای اسلامی شهر بجنورد با اشاره به اجرای فضای سبز در میدان امام‌رضا(ع) این شهر گفت: حدود یک میلیارد ریال از عوارض پرداختی شهروندان در این میدان مدفون شد. به گزارش ایرنا، علی‌رضاباغچقی اظهار‌کرد: پیش‌تر این بتن برای اجرای المان میدان امام‌رضا(ع) […]

اعتراض شورای شهر به ترک‌تشریفات شهرداری در پروژه میدان امام رضا(ع) بجنورد

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد با اشاره به اجرای فضای سبز در میدان امام‌رضا(ع) این شهر گفت: حدود یک میلیارد ریال از عوارض پرداختی شهروندان در این میدان مدفون شد.

به گزارش ایرنا، علی‌رضاباغچقی اظهار‌کرد: پیشتر این بتن برای اجرای المان میدان امام‌رضا(ع) با هزینه‌های بسیار اجرا شد و اکنون با ابتر ماندن طرح المان، این هزینه‌ها در زیر خاک مدفون شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: شهردار بجنورد در حالی در نخستین اقدام خود پس از روی کار آمدن، طرح فضای سبز میدان امام رضا(ع) را اجرایی کرد که طرح فضای سبز این میدان در سال ٩٣ و در زمان مدیریت دوره گذشته، تخریب شد و بعد از آن به فکر بنای المان شاخص افتادند که به علت‌های مختلف از جمله فراخوان، انتخاب طرح، انتخاب سازه طرح و انتخاب مجری تا الان بلاتکلیف ماند.

باغچقی با انتقاد از تأخیر در روند اجرای المان میدان امام‌رضا‌(ع) تصریح‌کرد: در برهه‌ای از زمان، مقرر شد که شرکت تیمورتاشلو با ترک تشریفات، پیمانکاری ساخت المان را برعهده بگیرد اما شورای دوره چهارم با آن موافقت نکرد.

وی تصریح‌کرد: شواری دوره چهارم به دلیل جلوگیری از تضییع حقوق شهروندی، ایجاد فرصت برابر برای شرکت‌های عمرانی متقاضی و رعایت آیین‌نامه معاملاتی مزایده و مناقصه‌ها، این ترک‌تشریفات را قانونی ندانست و آن را مصوب نکرد.

وی خاطرنشان‌کرد: در پی آن، درخواست برگزاری مناقصه شد که این امر، احتمالاً به دلیل بدهی‌های کلان شکل گرفته از آن به بعد ابتر ماند.

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد افزود: هدر رفتن سرمایه‌ها و اعتبارات ذکر شده در کنار هزینه‌های چون ماشین‌آلات و کارگری تخریب و ساخت مجدد فضای میدان، ایجاد آلودگی بصری در چند سال گذشته در این ورودی شهر توسط شهرداری نشانه بی‌تدبیری و سوء‌مدیریت در مدیریت شهری است.

* ادعای مدفون شدن هزینه‌ها یک بداخلاقی است

شهردار بجنورد در این باره، ادعای مدفون شدن یک میلیارد ریال هزینه تأسیسات در میدان امام‌رضا(ع) را دروغ و بداخلاقی عنوان‌کرد و گفت: از زمانی که شورای شهر دور چهارم، قرارداد اجرای المان این میدان را ابطال کرد ساخت المان تاکنون بلاتکلیف مانده است.

روح‌ا…براتیان اظهار‌کرد: پروژه ساخت المان میدان امام‌رضا(ع) در بجنورد که قرار بود با ۸ میلیارد ریال انجام شود، اکنون ۲۵ میلیارد ریال هزینه دارد و در این باره مقصر شورای اسلامی چهارم است و باید برای تحمیل شدن این هزینه جواب دهد.

وی با بیان این‌که این تصمیم شورای چهارم سبب شد تا مردم بجنورد و مسافران عبوری از استان دو سال با چهره زشت میدان امام‌رضا(ع) روبه‌رو شوند، گفت: در ۳ سال گذشته و اکنون شاهد حاشیه‌سازی برای این میدان هستیم، چرا در این مدت که من شهردار نبودم برای میدان کاری نشد؟ در آن زمان به سبب بداخلاقی اداری، پروژه‌ای که قرار بود نماد زیبای شهر باشد، متوقف و خسارت زیادی به بیت‌المال تحمیل شد.

شهردار بجنورد درباره پروسه اجرای پروژه میدان امام‌رضا(ع) گفت: میدان امام‌رضا(ع) بجنورد در گذشته غیرفنی ساخته شده بود و به لحاظ ایمنی با مشکل رو‌به‌رو بود، به‌طوری‌که سبب وقوع تصادف رانندگان عبوری بود بر این اساس مشاوری گرفته و طرحی ارایه شد تا میدان به صورت فنی اصلاح شد.

وی با بیان این‌که رفع ایراد فنی که قرار بود ۱۰ روزه انجام شود به علت نیاز به جابه‌جایی شبکه‌های گاز، دو ماه و نیم طول کشید، افزود: شهرداری برای اجرای این طرح از دستگاه‌های خدمات‌رسان استعلام گرفت و شرکت‌های آب، برق و مخابرات اعلام کردند که در این محدوده شبکه‌ای ندارند اما در اجرا با شبکه گاز برخورد کردیم.

وی تصریح‌کرد: شبکه گاز که ۳ ماه قبل کار شده بود، اعلام کردند که شبکه در دو متری عمق زمین اجرا شده است و این در حالی است که در خاکبرداری انجام شده، در عمق ۶۰ سانتی به شبکه گاز برخورد کردیم.

براتیان گفت: بر این اساس شبکه اصلی گاز شهر در میدان امام‌رضا(ع) جابه‌جا و میدان به لحاظ هندسی اصلاح شد، با رفع ایراد فنی پیشنهادهایی مبنی بر ساخت المان نیز مطرح شد که فراخوان داده شد و طرح ۸ طاق امام‌رضا(ع) انتخاب و ساخت این طرح در نشست شورای دوره چهارم مطرح و مورد موافقت قرار گرفت.

شهردار بجنورد با بیان این‌که در بررسی طرح المان، تصمیم بر این شد که المان با سازه فلزی اجرا شود، افزود: در نامه‌ای که معاون عمرانی‌ام به من مکاتبه کرد، عنوان شد که ساخت این سازه فلزی از عهده هر شرکتی ساخته نیست و قابلیت مناقصه‌گذاری هم وجود ندارد بر این اساس بررسی شد و یک شرکت در تهران که تجهیزاتی از سوئیس وارد کرده بود، شناسایی شد.

وی با بیان این‌که اعلام شد این شرکت، تنها شرکتی است که تخصص ساخت این سازه را دارد از برخی ادعا‌ها گلایه کرد و گفت: در مصاحبه‌ها اعلام شد که این شرکت فامیل و آشنای من بوده و به همین خاطر کار به او سپرده شده است درصورتی‌که من هیچ آشنایی به این شرکت نداشتم.

وی تصریح‌کرد: این شرکت با تصمیم کمیسیون ماده ۱۴ انتخاب شد و مقرر شد واگذار کار به صورت ترک‌تشریفات باشد و قرارداد با شرکت منعقد شد و پیمانکار در آستانه آغاز به‌کار بود که شورای شهر بدون اطلاع شهرداری در دور چهارم مصوبه‌ای گذراند و بدون دلیل قانونی قرارداد را لغو کرد.

وی افزود: شورای چهارم اعلام کرد به علت این‌که پروژه به مناقصه گذاشته نشده، قرار‌داد غیرقانونی بسته شده است از این‌رو قرارداد را باطل کردند.

براتیان با بیان این‌که از آن زمان تا‌کنون میدان امام‌رضا(ع) بلاتکلیف مانده است، گفت: در این باره شورای چهارم مقصر است و باید جواب دهد، اگر کار واگذاری غیرقانونی بود چرا شکایت نکردند؟ اعضای شورای چهارم دنبال شکایت بودند و این بهترین ابزار بود، اما چرا شکایت طرح نشد؟

 

براتیان گفت: اکنون با وضعیت نامناسب مالی، ساخت میدان در اولویت شهرداری نیست و برای این‌که چهره زشت سامان یابد، فضای سبز اجرا شد تا شکل ظاهری میدان اصلاح شود