اطلاع‌رسانی مناقصه‌ها از طریق سامانه‌های ویژه

رییس اتاق بازرگانی کرمان انتقاد کرد اطلاع‌رسانی مناقصه‌ها از طریق سامانه‌های ویژه تعصب لازم برای حمایت از تولید داخلی وجود ندارد رییس اتاق بازرگانی کرمان گفت: برای تحقق شعار سال جاری با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» تولیدکننده، مردم و دولت باید اقداماتی را انجام دهند که وظیفه دولت بهبود فضای کسب و کار است. […]

رییس اتاق بازرگانی کرمان انتقاد کرد

اطلاع‌رسانی مناقصه‌ها از طریق سامانه‌های ویژه

تعصب لازم برای حمایت از تولید داخلی وجود ندارد

رییس اتاق بازرگانی کرمان گفت: برای تحقق شعار سال جاری با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» تولیدکننده، مردم و دولت باید اقداماتی را انجام دهند که وظیفه دولت بهبود فضای کسب و کار است.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی استان کرمان، سیدمهدی‌طبیب‌زاده اظهارکرد: در فضای کسب ‌و کار نامناسب، برخی هزینه‌های تحمیلی به تولیدکننده باعث بالا رفتن قیمت تمام شده کالا می‌شود که این هزینه‌ها باید توسط حاکمیت و دولت کاهش یابد.

وی ادامه‌داد: روند طولانی مدت اخذ مجوزها، وجود مشکلات در فرایندهای صادرات و واردات، تهیه مواداولیه برخی کارخانه‌ها و‌… در افزایش قیمت تمام شده کالا‌ها تأثیرگذار بوده است.

طبیب‌زاده با تأکید بر این‌که نقش اساسی در تنظیم بازار داخلی برعهده حاکمیت و دولت است، بیان‌کرد: همچنین باید به شکل‌گیری فضای رقابتی و جلوگیری از قاچاق کالا پرداخت زیرا این کالا‌ها بدون هیچ‌گونه هزینه گمرکی وارد کشور می‌شوند و تولید ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

رییس اتاق کرمان، علاوه بر نقش دولت و حاکمیت در حمایت از کالای ایرانی، به نقش تولیدکنندگان و مردم در تحقق این مهم اشاره و اظهارکرد: تولیدکننده در ابتدا باید موضوع مهم رقابت را مدنظر قرار دهد زیرا حمایت بی‌چون و چرا و بدون هدف، هیچ‌گاه تولید را رشد نمی‌دهد و نمونه بارز آن صنعت خودروسازی کشور است که تحت حمایت‌های بی‌حد تعرفه‌ای قرار دارد و متأسفانه همه جا در نمونه تولید بی‌کیفیت داخلی، این صنعت را مثال می‌زنند.

وی ادامه‌داد: تولیدکننده باید کالای با کیفیت، با قیمت مناسب و در زمان مناسب تولید کند که اگر غیر از این باشد نباید توقع حمایت از تولید را داشته باشد.

طبیب‌زاده خاطرنشان‌کرد: تولید‌کننده باید به مکانیزم رقابت و بازار، تکنولوژی تولید، پایش رقبا، استراتژی ورود به بازار داخلی ‌و خارجی و افزایش بهره‌وری توجه کند.

رییس اتاق کرمان در ادامه تعصب مردم نسبت به تولید داخلی را یکی دیگر از عوامل مهم حمایت از کالای ایرانی عنوان‌کرد و گفت: مردم باید بدانند افزایش تولید داخلی به افزایش توسعه بخش خصوصی، اشتغال و رفاه اجتماعی منجر می‌شود و در واقع همه مردم به‌طور غیرمستقیم ذی‌نفع خواهند بود.

وی افزود: متأسفانه تعصب لازم برای حمایت از تولید داخلی وجود ندارد و به نوعی کالاهای ایرانی بی‌کیفیت شمرده می‌شوند و داشتن کالای خارجی اعتبار و تشخص می‌آورد که باید این دیدگاه در بین مردم تغییر یابد تا تولید داخلی رونق بگیرد.

طبیب‌زاده بیان‌کرد: گاهی مردم بسیاری از کالاهای خارجی بی‌کیفیت را خریداری می‌کنند که نمونه مشابه آن با کیفیت بهتر در داخل کشور تولید می‌شود.

وی ادامه‌داد: تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد باید بیش از گذشته به تبلیغ کالاهای ایرانی بپردازند و در راستای حمایت از تولید داخلی اقدامات لازم و مردمی را انجام دهند زیرا در طول تاریخ هر جا به مردم اعتماد شده، موفقیت‌هایی به دست آمده است.

رییس اتاق کرمان با اشاره به این‌که اجبار در اقتصاد معنا ندارد اما در شرایط مساوی باید اولویت با کالای داخلی باشد، گفت: هر چند که متأسفانه در کرمان تعصب به حمایت از تولیدات استان نسبت به برخی استان‌ها کم‌تر است و انتظار می‌رود سازمان‌های بزرگ در شرایط مساوی، خریدهای خود را از تولیدات داخلی استان انجام دهند.

وی ادامه‌داد: از دیگر مشکلات حمایت از کالاهای کرمانی این است که تلاش لازم برای به دست آوردن بازار صورت نمی‌گیرد، مثلاً برخی مناقصه‌ها در سامانه‌های ویژه‌ای اطلاع‌رسانی و برگزار می‌شود که تنها افرادی که عضو این سامانه هستند می‌توانند از این مناقصه‌ها اطلاع یابند و در آنها شرکت کنند اما متأسفانه تولید‌کنندگان کرمانی کم‌تر به عضویت در این سامانه اقدام کرده‌اند.

رییس اتاق کرمان ادامه‌داد: همچنین سیستم پیمانکاری فرعی (SPX) برای ارتباط بیش‌تر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کالا‌ها در کرمان راه‌اندازی شده است که تولیدکنندگان باید از این موقعیت‌ها استفاده کنند.

طبیب‌زاده، با تأکید بر این‌که نباید اقناع کاذب وجود داشته باشد و به فکر پیشرفت بود، تصریح‌کرد: کالاهای تولیدی استان کم‌تر تبلیغ می‌شوند و به مباحث مارکتینگ و بازاریابی چندان توجه نمی‌شود.