امسال سال رشد بنگاه‌های کوچک و متوسط هم باشد

رییس اتاق بازرگانی کاشان امسال سال رشد بنگاه‌های کوچک و متوسط هم باشد اگرچه اقتصاد ایران با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کرده است و دهه سختی را پشت سر گذاشته ولی در سال ۱۳۹۶ رشد بالای ۴ درصدی را تجربه کرده است. اما باید پرسید آیا این رشد می‌تواند پایدار بماند و در سال ۹۷ […]

رییس اتاق بازرگانی کاشان

امسال سال رشد بنگاه‌های کوچک و متوسط هم باشد

اگرچه اقتصاد ایران با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کرده است و دهه سختی را پشت سر گذاشته ولی در سال ۱۳۹۶ رشد بالای ۴ درصدی را تجربه کرده است. اما باید پرسید آیا این رشد می‌تواند پایدار بماند و در سال ۹۷ تکرار می‌شود یا نه؟

محمودتولایی، رییس اتاق کاشان، در گفت‌وگو به پایگاه خبری اتاق ایران گفت: سال گذشته رشد بالای ۴درصد در اقتصاد ایران اتفاق افتاد اما این رشد همه اقتصاد را شامل نمی‌شد و در بخش‌هایی از اقتصاد قابل‌ مشاهده بود.

رییس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران به وضعیت بازار ارز در کشور اشاره‌کرده و آن را آشفته‌بازاری ‌خواند که برخی از صادرکننده‌ها به دلیل بالا رفتن نرخ ارز از آن دفاع می‌کنند. اما او این وضعیت بازار ارز را نامناسب می‌داند که بر روند رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۷ تأثیر منفی خواهد گذاشت.

تولایی تأکید‌کرد: باید دولت به فکر سامان دادن این بازار بیفتد و اجازه ندهد بازار ارز به‌صورت لجام‌گسیخته در حرکت باشد.

وی معتقد است: تحقق رشد ۴ درصدی برای اقتصاد ایران در سال ۹۷ موفقیت بزرگی است و می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کمک کند. اما باید دولت قبل از هر کاری به بازار ارز سامان دهد.

تولایی راهکار دیگری را پیشنهاد داد و به ارز جایگزین دلار اشاره کرد و گفت: فعالان اقتصادی بتوانند از این طریق معاملات خود را سامان دهند و هر بار به بهانه‌ای نوسانات، تحریم‌ها و محدودیت‌های بانکی بر روند و شیوه فعالیت آنها اثرگذار نباشد.

وی از رکود در بنگاه‌های کوچک و متوسط گفت و معتقد است: اگر اقتصاد ایران در سالی که گذشت در برخی حوزه شاهد رشد ۴درصدی بود ولی در برخی از حوزه‌ها چون کسب‌وکارهای کوچک و متوسط رکود شدیدی را تجربه کرد.

 به‌گفته تولایی دولت باید تلاش کند با برنامه‌ریزی منسجم به این بخش از مشکلات اقتصادی رسیدگی کند.

تولایی افزود: رونق اقتصادی باید همه حوزه‌های اقتصادی را درگیر کند و مختص اقتصاد بخش دولتی نباشد. سهم امروز رشد اقتصادی سهم بنگاه‌های بزرگ است و نه بنگاه‌های کوچک و متوسط.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران تأکید‌کرد: باید در سال ۱۳۹۷ همه بخش‌های اقتصادی درگیر رشد اقتصادی باشند. اما این سامان دادن این مسأله نیاز به برنامه‌ریزی جدی دارد.