مردم ناگزیر به انتخاب کالای بی‌کیفیت نیستند

نایب‌رییس اتاق اصناف ایران مردم ناگزیر به انتخاب کالای بی‌کیفیت نیستند اراده و خواست ملت برای نیل به استقلال فرهنگی بسیار مهم است. بخش به سزایی از استقلال فرهنگی از کانال خودکفایی در چرخه تولید و استقلال اقتصادی می‌گذرد. کشوری که می‌خواهد به استقلال فرهنگی برسد، باید پایه‌های اقتصادی خود را محکم و محکم‌تر کند […]

نایب‌رییس اتاق اصناف ایران

مردم ناگزیر به انتخاب کالای بی‌کیفیت نیستند

اراده و خواست ملت برای نیل به استقلال فرهنگی بسیار مهم است. بخش به سزایی از استقلال فرهنگی از کانال خودکفایی در چرخه تولید و استقلال اقتصادی می‌گذرد. کشوری که می‌خواهد به استقلال فرهنگی برسد، باید پایه‌های اقتصادی خود را محکم و محکم‌تر کند تا در این مسیر دشوار پیش برود و در فراز و فرود‌‌‌ها متزلزل نشود. هجی‌کردن اقتصاد مقاومتی یکی از ارکان حمایت از تولید کالای داخلی است. با این کار استقلال نهادینه می‌شود و می‌توان این مهم را واکسینه کرد.

نایب‌رییس اتاق اصناف ایران در مورد نقش اصناف در موضوع تولید کالای با کیفیت داخلی و نقش اتاق در این میان گفت: ‌اصناف همیشه جزو اقشاری بودند که مشاغلی پایدار داشته‌ و در شرایط سیاسیِ حساسِ کنونی با اراده و عزم ملی به روند خود در تولید و ایجاد اشتغال گام برمی‌دارند.

جلال‌الدین‌شکریه، در مورد نقش دولت اظهارکرد: ‌نقش دولت در این میان بسیار مهم و غیرقابل انکار است. دولت باید تصدی‌گری را ر‌‌ها کند و با نقش‌آفرینی به عنوان تولیدکننده سیاسی شرایط را برای تولید در بخش خصوصی هموار کند. به این معنی که دولت می‌تواند با جایگزینی نقش حاکمیتی خود به موتور محرکی بدل شود و با تنظیم قوانین جدید در مجلس، جلوگیری از قوانین مضری چون قانون تجارت که بسیار قدیمی هستند و به‌روزرسانی قوانین بانک‌ها و کشاندن بانک‌ها به خدمات به تولید شرایط را برای این اتفاق آماده کند.

وی افزود: همچنین دولت می‌تواند در بحث هزینه حامل‌های انرژی یارانه‌های هدفمند منظور کند. اتفاقی که در گذشته به بیش از ۱۸۰ رسته شغلی تعلق می‌گرفت ولی به مرور کم‌رنگ‌ و کم‌رنگ‌تر شد؛ به‌طوری که سوبسیدهای دولتی امروز تنها به حدود ۱۰ رسته شغلی تعلق می‌گیرد.

عضو هیأت رییسه اتاق اصناف ایران ادامه‌داد: ‌از طرفی نیاز نشست‌ میان دولت و بخش خصوصی جهت همفکری و اعلام نکته‌نظر تولیدکنندگان بسیار جدی است. حمایت‌های بخش دولتی تنها به این موارد محدود نمی‌شود و دولت می‌تواند با استفاده از قدرت حاکمیتی خود به برداشتن موانع‌ هستند تولید و اشتغال و همچنین تسهیل کسب ‌و کار و معافیت‌های مالیاتی انگیزشی برای افزایش میزان تولید با مالیات پایین قدم‌ بردارد. از طرفی کنترل مرز‌‌ها که خود بزرگ‌‌‌ترین راه مبارزه با قاچاق و بلای جان تولید داخل است، نقش اساسی دیگری است که برعهده دولت است و همان قدرت سیاسی است.

شکریه در مورد کیفیت کالاهای ایرانی گفت: ‌واحدهای صنفی و صنعتی باید به مصرف‌کننده احترام بگذارد. قرار نیست مصرف‌کننده هر چه تولید شد را بخرد و استفاده کند و کیفیت در این میان فراموش شود. تولیدکننده باید در این میان آموزش ببیند و برای ارتقای کالای خود تلاش کند.

وی افزود: اگر تولید استاندارد خارجی را صددرصد در نظر بگیریم، تولیدکننده داخلی باید حداقل ۶۰ درصد کیفیت را در کالای خود داشته باشد تا مردم بتوانند برای تلاش ارتقای تولید داخل کشورشان چشم روی کاستی‌های احتمالی ببندند. چرا که این کار را برای اشتغال جوان‌‌های کشور خود، برای کشورش و هوایی که در آن نفس می‌کشد انجام داده و مسلماً ارزشمند است.

به گفته شکریه سال‌ها قبل مردم هند در خانه‌هایشان پارچه تولید می‌کردند و چینی‌‌‌ها برندهای ملی خود را در پوشاک تولید کردند و اینها در تاریخ اقتصاد دنیا ثبت شده است.

عضو هیأت رییسه اتاق اصناف ایران در آخر گفت: هماهنگی تمام افراد و ارگان‌های مسؤول در این میان مانند اجرای موسیقی‌ کلاسیک است که هیچ ‌یک از اعضا نمی‌توانند خارج بزنند وگرنه ‌هارمونی از بین می‌رود و یک ‌دستی اثر از بین می‌رود.‌