اختلال در برنامه‌ریزی بنگاه‌های اقتصادی در پی نوسات ارزی

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان مطرح‌ کرد اختلال در برنامه‌ریزی بنگاه‌های اقتصادی در پی نوسات ارزی رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان مهم‌ترین تأثیر نوسان ناگهانی ارز را بروز بی‌نظمی در مدیریت و اختلال در برنامه‌ریزی بنگاه‌های اقتصادی برشمرد و گفت: یک بنگاه اقتصادی برای فعالیت روزمره و توسعه بخش‌های خود به پیش‌بینی در […]

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان مطرح‌ کرد

اختلال در برنامه‌ریزی بنگاه‌های اقتصادی در پی نوسات ارزی

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان مهم‌ترین تأثیر نوسان ناگهانی ارز را بروز بی‌نظمی در مدیریت و اختلال در برنامه‌ریزی بنگاه‌های اقتصادی برشمرد و گفت: یک بنگاه اقتصادی برای فعالیت روزمره و توسعه بخش‌های خود به پیش‌بینی در بازار ارز نیاز دارد که این قبیل نوسانات امکان برنامه‌ریزی را از فعالان اقتصادی می‌گیرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از سایت اتاق بازرگانی اصفهان مسعودگلشیرازی، با اشاره به نوسانات نرخ ارز طی یک ماه اخیر اظهار کرد: با توجه به تراز تجاری مثبت کشور نباید نگران کمبود ارز در بازار بود زیرا میزان صادرات از واردات بیش‌تر است و کسری ارز نخواهیم داشت.

وی خاطر‌ نشان‌ کرد: هرچند افزایش تدریجی و برنامه‌ای نرخ ارز به نفع تولید و صادرات است اما نوسانات پاندولی اخیر تجارت را با چالش جدی روبه‌رو می‌سازد و امیدواریم آرامش به بازار ارز بازگردد زیرا هیچ فعال اقتصادی نمی‌تواند تصمیم منطقی برای ادامه فعالیت بگیرد.

گلشیرازی تصریح ‌کرد: نوسانات ارزی باعث برهم خوردن برنامه حضور فعالان اقتصادی در نمایشگاه‌های اختصاصی خارجی و اعزام هیأت‌های تجاری و عقد قراردادهای بین‌المللی و قبول تعهداتی از این دست‌ شده است.

وی با اشاره به قاچاق اعلام کردن‌ معاملات ارزی خارج از شبکه بانکی گفت: از مشکلات حاد اعلام شده تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات و لوازم یدکی که قبلاً اعتباری وارد کرده‌اند و باید رفع تعهد کنند، چگونه می‌توانند ارز ‌مورد نیاز خود را تأمین کنند در حالی که هر گونه معامله ارزی خارج از شبکه بانکی قاچاق اعلام شده است.

شایان ذکر است از مهم‌ترین گله‌مندی‌های فعالان اقتصادی رفتار دوگانه بخش‌نامه‌های بانک‌مرکزی در قبال تولید‌کنندگان و سپرده‌گذاران ارزی است که متأسفانه مجدداً صفحه تراز و به نفع سپرده‌گذاران ارزی در مقابل تولید‌کنندگانی که جهت خرید مواد اولیه خود از بانک‌ها خرید ارز کرده‌اند و طبق بخشنامه‌های اخیر مشمول پرداخت مابالتفاوت شده‌اند که مبانی حمایت از تولید داخلی تطابق ندارد.

 ‌وی در بخش دیگری از سخنان خود نقطه مثبت افزایش نرخ ارز را ایجاد محدودیت برای قاچاقچیان کالا عنوان‌ کرد و گفت: نرخ ارز‌ نقش مهمی در افزایش یا کاهش قاچاق به کشور دارد و افزایش نرخ ارز باعث کاهش قاچاق کالا به داخل کشور می‌شود.