مسایل اقتصادی را با عینک سیاسی نگاه نکنیم

عضو شورایعالی پیشکسوتان اتاق ایران مسایل اقتصادی را با عینک سیاسی نگاه نکنیم مناقصه‌مزایدهـ عضو شورایعالی پیشکسوتان اتاق ایران با بیان این‌که از مدیران کشورهای توسعه یافته برای همکاری دعوت کنیم، گفت: با بخش خصوصی بیش‌تر همفکری کنیم، با اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار مشکلات درونی اقتصاد را کم کنیم و به مسایل اقتصادی […]

عضو شورایعالی پیشکسوتان اتاق ایران

مسایل اقتصادی را با عینک سیاسی نگاه نکنیم

مناقصه‌مزایدهـ عضو شورایعالی پیشکسوتان اتاق ایران با بیان این‌که از مدیران کشورهای توسعه یافته برای همکاری دعوت کنیم، گفت: با بخش خصوصی بیش‌تر همفکری کنیم، با اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار مشکلات درونی اقتصاد را کم کنیم و به مسایل اقتصادی با عینک سیاسی نگاه نکنیم.

به گزارش مناقصه‌مزایده، احمد پورفلاح با بیان این‌که انتظارات فعالان اقتصادی از برجام به حق زیاد بود، تصریح‌ کرد: در نخستین روزهای پس از برجام با هجوم نفس‌گیر گروه‌ها و هیأت‌های خارجی روبه‌رو شدیم که حتی تعیین قرار ملاقات برای آنها با مسؤولان کشور به سختی انجام می‌شد اما تغییرات سیاسی در آمریکا علاقمندان به سرمایه‌گذاری در ایران را دچار تردید کرد. رفت و آمد هیأت‌ها به تدریج کاهش یافت و قراردادهای قطعی یا MOU به مرحله اجرا نرسید.

وی افزود: بانک‌های رده بالای خارجی به دلیل بده‌بستان‌هایشان با جهان غرب و به‌طور مشخص آمریکا در عمل از پذیرش ال‌سی ایران خودداری کردند. هرچند بانک‌های درجه دو و ۳ دنیا با بخش خصوصی و دولتی ایران همکاری‌هایی را آغاز کردند اما پیامدهای آن در حد انتظارات اقتصاد بزرگ ایران نبود.

این فعال اقتصادی یادآور شد: اکنون به‌طور مویرگی چنین ارتباطاتی برقرار است و اگر تا پایان اردیبهشت ماه به مشکلی نخوریم، یعنی اروپایی‌‌ها با وجود خروج آمریکا از برجام با این کشور همراه نشوند، حرکت رو به جلوی اقتصاد ایران با وجود سرعت پایین آن ادامه پیدا می‌کند.

پورفلاح، با بیان این‌که در شرایط کنونی اندیشمندان ایران باید با هم‌‌فکری و هم‌اندیشی به تعامل سازنده با دنیا روی بیاورند تا اجماع جهانی علیه ایران شکل نگیرد، گفت: در این بین توصیه همیشگی این است که دولت‌‌ها به پارامترهای اقتصادی سیاسی نگاه نکنند. رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا افزود: امیدواریم در سال ۹۷ بخش خصوصی بیش از گذشته توسط دولت و حاکمیت به رسمیت شناخته شود و در هسته‌های تصمیم‌گیری از هم‌‌فکری فعالان بخش خصوصی استفاده کنند.

پور‌فلاح گفت: اطمینان دارم که با اجرای ۵۰ درصد از قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار بسیاری از مشکلات درونی اقتصاد ایران حل خواهد شد و از سوی دیگر دولتمردان و سیاستمداران باید به تعامل با دنیا براساس بازی بُرد-بُرد فکر کنند.

عضو شورایعالی پیشکسوتان اتاق ایران گفت: وجود ۱۰درصد از ذخایر دنیا در کشوری که یک‌درصد از جمیعت جهان در آن زندگی می‌کنند، نسل جوان و توانمند، موقعیت سوق‌الجیشی مناسب و جاذبه‌های گردشگری مختلف به خصوص تشخیص ۱۵ اقلیم از ۱۸ اقلیم گردشگری شناخته شده در دنیا در یک سرزمین پارامتر‌های مثبت در اقتصاد ایران است که با حکمرانی تعقل به بهره‌برداری از آنها می‌رسیم.

رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا با بیان این‌که اما نباید فراموش کرد که هر خودرویی هر چقدر پیشرفته به راننده خوب نیاز دارد، افزود: در زمینه استفاده از فرصت‌های اقتصادی فوق‌العاده ایران به مدیران توانمند نیاز داریم. همان‌طور که از کشورهای مختلف مربی ورزشی دعوت می‌کنیم، می‌توانیم برای مدیریت درست منابع هم از مدیران کشورهای توسعه یافته دعوت به همکاری کنیم تا به نسل جوان ایران دانش مدیریت را بیاموزند.