اتحادیه صادرکنندگان میوه با لغو قانون تمرکز مخالف است

نایب رییس اتحادیه باغداران اتحادیه صادرکنندگان میوه با لغو قانون تمرکز مخالف است نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان میوه ‌و تره‌بار پیرامون لایحه تفکیک وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت گفت: در سال‌های که وزارت بازرگانی در کشور فعال بود، بازرگانان کشور با مراجعه به وزارت بازرگانی نمی‌توانستند آمار تولیدات و کمبودهای محصولات کشاورزی ایران را به […]

نایب رییس اتحادیه باغداران

اتحادیه صادرکنندگان میوه با لغو قانون تمرکز مخالف است

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان میوه ‌و تره‌بار پیرامون لایحه تفکیک وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت گفت: در سال‌های که وزارت بازرگانی در کشور فعال بود، بازرگانان کشور با مراجعه به وزارت بازرگانی نمی‌توانستند آمار تولیدات و کمبودهای محصولات کشاورزی ایران را به دست آورند تا به وسیله آن در خصوص صادرات و واردات تصمیم‌گیری کنند. ولی با حذف وزارت بازرگانی و به دنبال آن تصویب قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی این امکان فراهم شد تا بازرگانان کشور بتوانند اطلاعات دقیقی از وضعیت کشاورزی ایران را به دست آورند و متناسب با آن برای صادرات و واردات برنامه‌ریزی کنند.

صدرالدین نیاورانی در گفت‌وگو با عیارآنلاین، پیرامون لایحه تفکیک وزارت صنعت، معدن ‌و تجارت گفت: اتحادیه صادرکنندگان میوه ‌و تره‌بار به هیچ عنوان با تفکیک وزارت صنعت، معدن‌ و تجارت و تفویض اختیارات بازرگانی بخش کشاورزی به وزارتخانه‌ای دیگر موافق نیست. در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی با اختیاراتی که به وسیله قانون تمرکز به آن داده شده توانسته است، قدم‌های خوبی در راستای بازرگانی محصولات کشاورزی ‌بردارد.

وی ادامه‌داد: این‌که بعد از ۶ سال دوباره شاهد جابه‌جایی شرح وظایف و اختیارات بازرگانی محصولات کشاورزی از وزارت جهاد به وزارتخانه‌ای دیگر باشیم می‌تواند تبعاتی سوء برای کشاورزی داشته باشد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که وزارت جهاد کشاورزی به خوبی از وظایف بازرگانی محصولات کشاورزی برآمده، گفت: خوشبختانه با تعاملی که وزارت جهاد کشاورزی با بخش خصوصی در چند سال اجرای قانون تمرکز داشته است شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه بودیم. وزارت جهاد کشاورزی از تجربیات بخش خصوصی استفاده کرد و درحال حاضر تمام مشکلات بخش خصوصی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی از طریق وزارت جهاد کشاورزی حل می‌شود.

عضو اتحادیه بومی محصولات کشاورزی ایران با بیان این‌که وزارت بازرگانی اطلاعات تخصصی پیرامون مسایل و مشکلات کشاورزی ندارد، گفت: اگر همین حالا مصاحبه‌ای با هریک از مسؤولین وزارت جهاد کشاورزی پیرامون ریز‌ترین مسایل کشاورزی ایران در دورافتاده‌‌ترین نقطه از کشور داشته باشیم آنها اطلاعات کافی خواهند داشت، این درحالی است که وزارت بازرگانی چنین اطلاعاتی را ندارد و فقط اطلاعات صادرات و واردات را می‌داند.

وی ادامه‌داد: در سال‌هایی که وزارت بازرگانی در کشور فعال بود، بازرگانان کشور با مراجعه به وزارت بازرگانی نمی‌توانستند آمار تولیدات و کمبودهای محصولات کشاورزی ایران را به دست آورند تا به وسیله آن در خصوص صادرات و واردات تصمیم‌گیری کنند. ولی با حذف وزارت بازرگانی و به دنبال آن تصویب قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی این امکان فراهم شد تا بازرگانان کشور بتوانند اطلاعات دقیقی از وضعیت کشاورزی ایران را به دست آورند و متناسب با آن برای صادرات‌ و واردات برنامه‌ریزی کنند.

نیاورانی با اشاره به اثرات مثبت اجرای قانون تمرکز در کشور گفت: در سال‌های بعد از اجرای قانون تمرکز هیچ‌گونه افزایش ناگهانی در قیمت محصولات کشاورزی نداشتیم و این خود نشان‌دهنده کارآمدی سپردن اختیارات بازرگانی محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی است.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان میوه‌ و تره‌بار با بیان این‌که با اجرای قانون تمرکز از واردات بدون ضابطه محصولات کشاورزی جلوگیری شد، گفت: در چند سال گذشته، وزارت جهاد کشاورزی با توجه به اطلاعاتی دقیقی که از تولید دارد ما‌نع از واردات گسترده محصولات کشاورزی شده است. برای مثال، شب عید امسال وزارت جهاد کشاورزی علی‌رغم فشارهای فراوان اجازه هیچ‌گونه وارداتی را نداد و هیچ‌گونه کمبودی در تأمین میوه شب عید نداشتیم.

وی در پایان تصریح‌کرد: با توجه به موفقیت‌های به دست آمده به وسیله قانون تمرکز، نباید این تشکیلات را دوباره با تصمیمیات نادرست تحت‌الشعاع قرارداد و اگر تغییراتی لازم است باید در راستای کارآمدی این قانون باشد.