سامانه‌های آنلاین سازمان‌ها یک مشکل بزرگ در بوروکراسی اداری است

عضو هیأت‌ رییسه اتاق سمنان سامانه‌های آنلاین سازمان‌ها یک مشکل بزرگ در بوروکراسی اداری است مناقصه‌مزایده‌ـ عضو هیأت‌ رییسه اتاق سمنان با بیان این‌که فعالان اقتصادی این روز‌ها در روند کسب‌وکار خود با سامانه‌های مختلفی روبه‌رو هستند؛ سامانه دادور، یاور، نیما، بهین‌یاب، هوشمند بازرگانی، سخا، ثنا و غیره. شمار این سامانه‌ها آنقدر زیاد شده به‌طوری‌که […]

عضو هیأت‌ رییسه اتاق سمنان

سامانه‌های آنلاین سازمان‌ها یک مشکل بزرگ در بوروکراسی اداری است

مناقصه‌مزایده‌ـ عضو هیأت‌ رییسه اتاق سمنان با بیان این‌که فعالان اقتصادی این روز‌ها در روند کسب‌وکار خود با سامانه‌های مختلفی روبه‌رو هستند؛ سامانه دادور، یاور، نیما، بهین‌یاب، هوشمند بازرگانی، سخا، ثنا و غیره. شمار این سامانه‌ها آنقدر زیاد شده به‌طوری‌که هر دستگاه اجرایی برای خود سامانه مستقلی دارد.

به گزارش مناقصه‌مزایده عبدالحمیددربانیان تصریح‌کرد: هدف این دستگاه‌ها تسریع در امور بوده اما در حال حاضر تعدد آنها و مشکلات موجود در استفاده از آنها به چالشی میان کارکنان دستگاه‌ها و ارباب رجوع تبدیل شده است.

وی افزود: کارکنان دستگاه‌های اجرایی هرگونه نقص در ارایه خدمات را به سیستم آنلاین، مربوط می‌دانند. در پاره‌ای موارد حتی بالا‌ترین مقام در هرم سازمانی هم نمی‌تواند متغیرهای ساده سیستم را ویرایش کند.

این فعال اقتصادی ادامه‌داد: از سوی دیگر، برقراری ارتباط با مدیران سامانه در مرکز نیز بسیار زمانبر است؛ گاهی عملاً از کار افتادن یا ایجاد مشکل در این سامانه‌ها خود به توقف انجام امور منجر می‌شود.

دربانیان با بیان این‌که سؤال اینجاست که سامانه‌های موجود، کار را تسریع می‌بخشند، افزود: این‌طور که به نظر می آید آنقدر دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها به نفع سازمان‌ها نهادینه ‌شده است که تمام منفعت برای سازمان در نظر گرفته‌ شده و نه مراجعه‌کننده. عدم وجود زیرساخت مناسب، اختلال در اینترنت، ذخیره‌سازی اطلاعات مشابه در سامانه‌های مختلف و دوباره‌کاری‌های مجازی، آدرس‌های متفاوت اینترنتی و شناسه‌های کاربری متفاوت، شرایط را به ناهنجاری سامانه‌ای در کشور مبدل کرده است.

وی گفت: این مشکلات در استفاده از سامانه‌های موجود آنقدر به چشم می‌خورند که دیگر فعالان اقتصادی سامانه‌های سازمان‌ها را یک مشکل بزرگ در بوروکراسی اداری تفسیر می‌کنند. عدم کارایی این سامانه‌ها بیش‌تر به ایجاد اختلال در فضای کسب‌وکار منجر شده‌اند تا بهبود آن.

دربانیان تأکیدکرد: پیشنهاد می‌شود سامانه‌های خدماتی آنلاین در یک درگاه مشخص و به صورت پنجره واحد ارایه شود. فراموش نکنیم که راه‌اندازی این سامانه‌ها افزایش بهره‌وری بوده است؛ موضوعی که دست‌کم در شرایط کنونی میسر نشده است.