پیمان ارزی سامانه نیما برای واحدهای کوچک و متوسط حذف شود

پیشنهاد رییس اتاق شیراز پیمان ارزی سامانه نیما برای واحدهای کوچک و متوسط حذف شود رییس اتاق شیراز باتوجه به این‌که دولت پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی را به بخش خصوصی واگذار می‌کند، درخواست کرد فهرستی از این پروژه‌ها برای مشارکت بخش خصوصی در اختیار اتاق‌ها قرار گیرد. همچنین با نگاه به وضعیت ارز کشور خواستار اختصاص […]

پیشنهاد رییس اتاق شیراز

پیمان ارزی سامانه نیما برای واحدهای کوچک و متوسط حذف شود

رییس اتاق شیراز باتوجه به این‌که دولت پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی را به بخش خصوصی واگذار می‌کند، درخواست کرد فهرستی از این پروژه‌ها برای مشارکت بخش خصوصی در اختیار اتاق‌ها قرار گیرد. همچنین با نگاه به وضعیت ارز کشور خواستار اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران جمال رازقی‌ تصریح‌کرد: دولت طرح‌های نیمه‌تمام بسیاری در کشور و به‌ویژه استان فارس دارد و انتظار می‌رود که بخش خصوصی در تکمیل این طرح‌ها مشارکت داشته باشد.

وی افزود: در آیین‌نامه واگذاری طرح‌های دولتی مواردی مطرح شده که شرایط را برای واگذاری و مشارکت بخش خصوصی تسهیل کرده است. بنابراین اتاق شیراز خواستار اعلام طرح‌های مستقر در این استان برای حضور جدی بخش خصوصی و تکمیل این طرح‌هاست.

این عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به مشکلات پیش آمده در خصوص نرخ ارز در کشور، گفت: دولت باید در زمینه ارز سیاستی را اتخاذ کند که منتهی به حمایت از کالای ایرانی شود، زیرا با ادامه روند فعلی امسال سال حمایت از کالای خارجی خواهد بود.

رازقی تشریح‌کرد: در حال حاضر ارز برای بخش واردات به سهولت تأمین و در اختیار قرار می‌گیرد اما صادرکنندگان محدودیت‌هایی دارند که اگر سازوکار مناسب در این زمینه اتخاذ نشود اقتصاد کشور دچار ضررهایی خواهد شد.

وی با بیان این‌که با توجه به تحریم‌ها و شرایط اقتصادی کشور، در تخصیص ارز نباید منابع ارزی و ثروت کشور به تاراج برود، تصریح‌کرد: یکی از راه‌های استفاده بهینه در تخصیص ارز این است که منابع ارزی کشور را به کالاهای اساسی، مواد اولیه کارخانه‌ها، قطعات یدکی و ماشین‌آلات اختصاص دهیم.

رییس اتاق شیراز با بیان این‌که امسال که سال حمایت از کالای ایرانی است باید مشکل صادرات و نحوه انتقال پول برای صادرکنندگان حل شود، گفت: پیشنهاد مشخص بخش خصوصی این است که ارز ۴۲۰۰ تومان صرفاً به کالاهای اساسی اختصاص داده شود و همچنین موضوع پیمان ارزی در سامانه نیما برای واحدهای کوچک و متوسط و واحدهای خصوصی کشور برداشته شود.

وی بیان‌کرد: مشکل اصلی کالای ایرانی، بالا بودن قیمت تمام شده است که قدرت رقابت را در مقابل کالاهای خارجی کاهش می‌دهد. از آنجا که بهترین راه حمایت از کالای ایرانی و تحقق شعار سال، صادرات کالای ایرانی است بنابراین شرایط صادرات در کشور باید تسهیل شود.

رازقی گفت: بیش از ۹۰ درصد موانع کسب‌وکار در کشور مربوط به بانک‌ها و سیستم مالیاتی کشور است که با توجه به لزوم تسهیل فضای کسب ‌وکار برای فعالیت اقتصادی، نیاز است بازنگری در این زمینه صورت گیرد.