تعلل نکنید؛ لوازم خانگی مورد نیاز را بخرید

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تأکید کرد تعلل نکنید؛ لوازم خانگی مورد نیاز را بخرید دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در توصیه‌ای به مردم گفت: افراد به این بهانه که لوازم خانگی ارزان می‌شود برای خرید کالا تعلل نکنند، چرا که از ابتدای سال‌جاری تاکنون تمام مؤلفه‌ها در حوزه تولید افزایش […]

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تأکید کرد

تعلل نکنید؛ لوازم خانگی مورد نیاز را بخرید

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در توصیه‌ای به مردم گفت: افراد به این بهانه که لوازم خانگی ارزان می‌شود برای خرید کالا تعلل نکنند، چرا که از ابتدای سال‌جاری تاکنون تمام مؤلفه‌ها در حوزه تولید افزایش یافته است.

حبیب‌ا… انصاری، رییس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران درباره وضعیت بازار لوازم خانگی به تجارت‌نیوز گفت: بازار لوازم خانگی و گرانی‌های اخیر را باید از دو جنبه نگریست. جنبه اول باید دید که اساساً افزایش قیمت در لوازم خانگی به واحدهای صنعتی ارتباط دارد یا فعالان بازار با توجه به نوسانات نرخ ارز کالای مورد نظر را گران می‌فروشند. مس، فولاد، پتروشیمی و آلومینیم مواداولیه پُرکاربرد در صنایع لوازم خانگی هستند که به دلیل نوسانات ارزی ۳۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. از این‌رو تولیدکنندگان این عرصه محصولات خود را ۱۰ درصد افزایش دادند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی واحدهای صنفی در بازار نسبت به فروش برخی کلا‌ها دست نگه‌داشته‌اند، افزود: یکی از دلایل این موضوع به غیر پیش‌بینی بودن مؤلفه‌های تولید باز می‌گردد. عده‌ای نسبت به آینده قیمتی مواد‌اولیه تولید ابراز نگرانی می‌کنند و در این مسیر تردیدهایی دارند. عده‌ای نیز معتقدند که باید ثباتی در بازار ایجاد شود. ما هم به این اصل باور داریم اما متأسفانه باید گفت که تمام عوامل تولید از جمله میزان دستمزد، قیمت بیمه و… نیز گران شده و بنابراین افزایش قیمت در واحدهای تولیدی لوازم خانگی دور از انتظار نیست.

انصاری در توصیه‌ای به مردم عنوان‌کرد: افزایش ۱۰ درصدی قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی مقولانه به نظر می‌رسد و از آن سو کالای لوازم خانگی نیز برای مردم جز آن دسته اقلام ضروری است. بنابراین این‌که مردم زمان خرید خود را به دلیل کاهش قیمت‌ها به تأخیر بیندازند، رفتار درستی نیست؛ چرا که این روز‌ها قیمت تمام شده تمام کالا‌ها افزایش یافته و تولیدکنندگان نیز بنا به توجیهاتی که وجود دارد قیمت خود را با درصد سود اندک به فروش می‌رسانند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در آینده شاهد افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی خواهیم بود؟ گفت: در شرایط رکودی قرار داریم و در این بازار تقاضایی وجود ندارد. بنابراین افزایش چند برابری قیمت‌ها به ضرر تولیدکننده تمام می‌شود چرا که با افزایش یک باره قیمت‌ها دیگر خریداری وجود ندارد و مردم ترجیح می‌دهند برای خرید کالای نو از لوازم دست دوم استفاده کنند. بنابراین افزایش قیمت ۳۰ درصدی در بازار لوازم خانگی غیرمنطقی است.

این فعال بازار همچنین به شائبه‌های مطرح شده در فضای مجازی که در انبار کارخانه‌ها کالای لوازم خانگی دپو شده است، این‌گونه پاسخ‌داد: با نوسانات قیمت در مواد‌اولیه واحدهای تولیدی از ظرفیت خود کاسته‌اند بنابراین از ابتدای سال‌جاری تاکنون نه تنها افزایش تولید نداشته‌ایم بلکه شاهد کاهش ظرفیت‌ها در تولید بوده‌ایم. از این‌رو چنین شائبه‌هایی مبنی بر دپوی کالاهای لوازم خانگی در انبار‌ها صحت ندارد.