شفاف‌سازی منجر به بهبود وضع اقتصاد می‌شود

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران شفاف‌سازی منجر به بهبود وضع اقتصاد می‌شود در شفاف‌سازی ابتدا باید تمام زوایا مشخص باشد و بعد با اطمینان درباره آن صحبت کرد. بعضی خبر‌ها در این باره خام است و باعث تنش در جامعه می‌شود، به خصوص جامعه اقتصادی که در حال حاضر با مشکلات و تنش‌های ‌بین‌المللی هم […]

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران

شفاف‌سازی منجر به بهبود وضع اقتصاد می‌شود

در شفاف‌سازی ابتدا باید تمام زوایا مشخص باشد و بعد با اطمینان درباره آن صحبت کرد. بعضی خبر‌ها در این باره خام است و باعث تنش در جامعه می‌شود، به خصوص جامعه اقتصادی که در حال حاضر با مشکلات و تنش‌های ‌بین‌المللی هم رو به‌رو است و به آرامش نیاز دارد. اقتصاد باید در اتاق شیشه‌ای باشد. برای همین هم قرار شد لیست واردکنندگانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی از دولت دریافت کرده‌اند، منتشر شود. البته این لیست منتشر شد، اما مشکلات و مسایلی هم با خود به همراه آورد. مهدی شریفی‌نیک‌نفس، عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران شفافیت و انتشار لیست واردکنندگان با ارز ۴۲۰۰ تومانی را تحلیل کرد.

*انتشار لیست واردکنندگانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند چه کمکی به اقتصاد می‌کند؟

قطعاً شفاف‌سازی در جامعه در هر سطحی، موجب انضباط مالی و اعتمادی در بین مردم می‌شود. شفاف‌سازی در هر زمینه حتی به صورت انتشار لیست واردکنندگان ارز۴۲۰۰ تومانی می‌تواند به شفاف‌سازی کمک کند و مشکلی ندارد.

*در انتشار لیست‌های این‌چنینی چه موضوعاتی مهم است؟

در این گونه موارد باید همه لیست منتشر شود و انتخابی و گزینشی نباشد. لیست تمام کسانی که حایز شرایط بوده و از این امکانات و امتیازات استفاده کرده و منافعی هم برده‌اند باید به صورت همگانی منتشر شود. این‌طور نباشد که افراد خاص و شرایط خاص موجب فیلتر شدن این لیست‌‌ها شود. در نهایت باید به گونه‌ای صورت بگیرد که اعتماد عمومی برگردد.

*انتشار لیست‌های این‌گونه، موجب بی‌اعتمادی فعالان اقتصادی نمی‌شود؟

قطعاً باید لیست درست ‌و کارشناسی شده منتشر شود. در غیر این صورت اگر شک ‌و شبهه‌ای در انتشار این لیست‌‌ها باشد، قطعاً هم برای فعالان اقتصادی و هم برای اعتماد عمومی مشکل‌آفرین می‌شود. اگر شفافیت بدون کار کارشناسی انجام شود، موجب متزلزل شدن فعالیت فعالان اقتصادی خواهد شد و آنها با مسایل و مشکلاتی رو‌به‌رو خواهند شد. قطعاً هم زمانی که صحبت از شفافیت می‌شود، منظور شفافیت‌های نادرست‌ و ناقص نیست. به‌طور مثال اگر قرار است لیست واردکنندگانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند منتشر شود، این لیست باید جامع‌ و کامل باشد و ردیف تعرفه در هر کدام به درست اعلام شده باشد.

در شفاف‌سازی ابتدا باید تمام زوایا مشخص باشد و بعد با اطمینان درباره آن صحبت کرد. بعضی خبر‌ها در این باره خام است و باعث تنش در جامعه می‌شود، به خصوص جامعه اقتصادی که در حال حاضر با مشکلات و تنش‌های بین‌المللی هم رو‌به‌رو است و به آرامش نیاز دارد. اما در کل شفافیت به بهبود وضع اقتصاد منجر می‌شود.