سیاست‌های اشتباه دولت‌‌ها دلیل عدم رشد بخش خصوصی است

رییس کنفدراسیون صادرات ایران سیاست‌های اشتباه دولت‌‌ها دلیل عدم رشد بخش خصوصی است مناقصه‌مزایده: رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: عدم رشد بخش خصوصی به دلیل سیاست‌های اشتباه دولت‌‌ها در اقتصاد کشور است. به گزارش مناقصه‌مزایده محمدلاهوتی تصریح‌کرد: قضاوت درباره این‌که در بخش خصوصی تاجر قوی نداریم منوط به تعریف ما از بخش خصوصی است. وی […]

رییس کنفدراسیون صادرات ایران

سیاست‌های اشتباه دولت‌‌ها دلیل عدم رشد بخش خصوصی است

مناقصه‌مزایده: رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: عدم رشد بخش خصوصی به دلیل سیاست‌های اشتباه دولت‌‌ها در اقتصاد کشور است.

به گزارش مناقصه‌مزایده محمدلاهوتی تصریح‌کرد: قضاوت درباره این‌که در بخش خصوصی تاجر قوی نداریم منوط به تعریف ما از بخش خصوصی است.

وی افزود: ۸۰ درصد از اقتصاد کشور در اختیار شرکت‌های خصولتی و نهادهای مختلف است و کم‌تر از ۲۰ درصد در حوزه بخش خصوصی واقعی تعریف می‌شود. این بخش خصوصی واقعی در شرایطی نابرابر و غیررقابتی فعالیت می‌کند و مشخص است که در چنین شرایطی توان رشد نخواهد نداشت.

‌این فعال اقتصادی ادامه‌داد: عدم رشد بخش خصوصی به دلیل سیاست‌های اشتباه دولت‌‌ها در اقتصاد کشور است. این سیاست‌ها در عمل بخش خصوصی را به حاشیه رانده و اقتصاد را به بخش‌های غیردولتی و غیرخصوصی یا همان خصولتی‌‌ها وابسته کرده است. این‌که بخش خصوصی توان پاسخ به تقاضای مورد نظر حاکمیت را ندارد، این امر ناشی از عملکرد دولت‌هاست.

لاهوتی با بیان این‌که در ۳ دهه گذشته پس از پایان جنگ تحمیلی، حجم شرکت‌های خصولتی و دولتی افزایش یافته، بهره‌وری کم شده و مهم‌ترین صنایع به بخش‌های غیرشفاف و غیرپاسخگو واگذار شده است، گفت: عدم توانمندی بخش خصوصی از همین ‌جا نشأت می‌گیرد که دولت رشد قارچ‌گونه شرکت‌هایش را سبب شده است شرکت‌هایی که گوی سبقت را در فضای غیررقابتی از بخش خصوصی ربوده‌اند.

وی یادآورشد: این‌که در بخش خصوصی تاجر و تولیدکننده قوی داشته باشیم منوط به تحقق مطالبات این بخش است. معتقدیم شرکت‌های توانمند بخش خصوصی باید با یکدیگر رقابت کنند و دولت تصدی‌گری کند نه این‌که دولت‌ خود به تجارت و تولید بپردازد. حضور گسترده دولت در فعالیت اقتصادی راندمان کار را پایین آورده است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان این‌که تجارت در ایران سابقه‌ای چندین هزارساله دارد، گفت: از زمان رونق جاده ابریشم، ایرانیان با بازرگانی آشنا بوده‌اند و از دهه ۴۰ به بعد اقتصاد ایران به سمت صنعت سوق یافت. تجارت در اقتصاد کشور و در بین آحاد مردم جایگاه خودش را دارد.

لاهوتی افزود: در قضاوت تجار اگر از ناتوانی می‌گویم باید به سراغ پاسخ برای چرا‌ها برویم. چرا تاجران ایرانی توانمند نیستند؟ اگر نقدی به بخش خصوصی وارد است این نقد از کجاست؟ دولت چه بسترهایی را برای رشد این بخش فراهم کرده است؟ بخش خصوصی اکنون با فضای نامناسب کسب‌وکار، اعمال قوانین خلق‌الساعه و تصمیم‌های ناگهانی دولت رنج می‌برد. این‌هاست که بخش خصوصی را از میدان به در کرده است.