لزوم تغییر نگرش در انتخاب رایزنان بازرگانی

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران تأکید‌ کرد لزوم تغییر نگرش در انتخاب رایزنان بازرگانی مناقصه‌مزایده‌ـ رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با انتقاد از فرایند انتخاب رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف گفت: عدم اطلاع این افراد به مبانی اولیه رایزنی، یکی از مهم‌ترین انتقادهای وارد است. به گزارش مناقصه‌مزایده، عدنان موسی‌پور خواستار تغییر نگرش […]

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران تأکید‌ کرد

لزوم تغییر نگرش در انتخاب رایزنان بازرگانی

مناقصه‌مزایدهـ رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با انتقاد از فرایند انتخاب رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف گفت: عدم اطلاع این افراد به مبانی اولیه رایزنی، یکی از مهم‌ترین انتقادهای وارد است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، عدنان موسی‌پور خواستار تغییر نگرش در انتخاب رایزنان شد و پیشنهاد داد تا اعزام رایزنان افتخاری از طریق بخش خصوصی انجام شود.

وی همچنین با اشاره به مکاتبات صورت گرفته در ارتباط با بخشنامه‌های اخیر ارزی دولت، به‌خصوص بخشنامه کاهش زمان بازگشت ارز صادرکنندگان به کشور از ۶ به ۳ ماه، تأکیدکرد: با توجه به تنوع صادرات، مقاصد کالایی و همچنین مشکلات مربوط به انتقال پول، عملاً این کار غیرممکن است و باید این بخشنامه برای صادرکنندگان بخش خصوصی واقعی لغو شود.

موسی‌پور در ادامه با بیان این‌که بازار ثانویه که اکنون به‌ عنوان راهکار دولت و تیم اقتصادی او برای کنترل بازار ارز در نظر گرفته‌ شده است اگر به‌ خوبی عمل کند، باعث کنترل بازار خواهد شد، گفت: پیش‌ از این صدور بخشنامه‌های ارزی متفاوت برای بخش صادرات کشور هزینه‌بر شده بود و بخشنامه‌های ارزی آنچنان‌که باید مناسب دادوستد اقتصادی نبودند؛ اما در بخشنامه کنونی مربوط به بازار ثانویه‌های اخیر تا حدود زیادی صادرکنندگان بخش خصوصی می‌توانند ارز را وارد کنند و از اثرات این بخشنامه این بود که صادرکننده تشویق شود تا ارز را به داخل کشور وارد کند.

وی افزود: پیش‌ از این صدور کارت‌های بازرگانی تنها برای حوزه واردات بود اما اکنون حوزه صادرات هم در حال منظم شدن است که می‌تواند التهابات ارزی را کنترل کند. حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار صادرات کشور مربوط به بخش خصوصی واقعی است که رانت دولتی ندارد و در همه بخشنامه‌های مربوط به بازار ارز باید حامی این طیف بود.

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران یادآورشد: اکنون شاهد شکل گرفتن تعاملات خوب و مناسب در بازار ثانویه ارز با تبادل ارزهای درهم و دلار هستیم که با توجه به اثرگذاری مثبت بازار ثانویه در این مدت کوتاه بی‌شک در روزهای آینده شاهد افزایش تعاملات در این بازار خواهیم بود.