ایجاد رانت با ورود ارز پتروشیمی با بازار ثانویه

نایب ‌رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران مطرح‌ کرد ایجاد رانت با ورود ارز پتروشیمی با بازار ثانویه نایب‌ رییس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران معتقد است ورود ارز پتروشیمی به بازار ارز ثانویه نه کمکی به بازار ارز خواهد کرد و نه به نفع بازار تجارت خواهد بود. نتیجه چنین دستورالعمل‌هایی ایجاد […]

نایب ‌رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران مطرح‌ کرد

ایجاد رانت با ورود ارز پتروشیمی با بازار ثانویه

نایب‌ رییس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران معتقد است ورود ارز پتروشیمی به بازار ارز ثانویه نه کمکی به بازار ارز خواهد کرد و نه به نفع بازار تجارت خواهد بود. نتیجه چنین دستورالعمل‌هایی ایجاد رانت در حوزه پتروشیمی خواهد بود.

نجفی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران گفت: ‌بررسی این موضوع پیچیده است؛ حوزه پتروشیمی جوانب متعددی دارد که باید در تبیین موضوع این جوانب مورد واکاوی قرار گیرد. حوزه پتروشیمی یا باید درگیر کار تولید، فروش محصول باشد یا حوزه فعالیت کار کند اما اخیراً حوزه دیگری هم در واردات برای آن تعریف‌ شده است.

وی ادامه‌داد: ‌این حوزه از سویی درگیر کار تولید است و از طرفی به دلیل وضعیت بازار ارز، می‌خواهد تحت عنوان بازار ثانویه با ارز برای انتفاع بیش‌تر وارد حوزه واردات شود.‌

به گفته نجفی این ورود نوعی بسته شدن دست تجار فعال در حوزه واردات از حوزه کاری خود است. درحالی‌که واردات یک حوزه تخصصی در اقتصاد است. اگرچه ما موقعی حال واردات را می‌پرسیم که درگیر شرایط تحریم هستیم. کار در حوزه واردات مسؤولیت سنگین و تخصصی است که به حوزه تجارت یک کشور برمی‌گردد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران افزود: ‌وقتی پتروشیمی و کالای پتروشیمی را به بازار بورس وارد کردند در عمل باعث توزیع رانت شد و این کار هیچ نتیجه مؤثری غیر از آسیب زدن به نهادهای پایین‌دستی که به خوراک پتروشیمی نیاز داشتند، نداشت. برای همین من معتقدم بازار ثانویه هم به‌ جایی نخواهد رسید.

نجفی معتقد است: ‌نهادهای قدرت به‌طور گسترده و متنوع در همه‌جا و همه حوزه‌ها حضور دارند. برای همین بخش خصوصی واقعی امکان ایفای نقش درست را ندارد. من معتقدم بازار ثانویه را هم عده‌ای مصادره به نفع خود خواهند کرد.

وی مثالی می‌زند: ‌مثلاً واردات برخی اقلام کالایی مثل گوشی در اختیار تعدادی قرار گرفته و ثبت سفارش کرده‌اند و انتفاع عجیب‌وغریب می‌برند. این از محل رانت اتفاق می‌افتد. این بازار ثانویه هم محملی برای رانت خواهد بود. من معتقدم اگر بازار را ر‌ها کنیم، نتیجه بهتر خواهیم گرفت.‌

به گفته نجفی، در هر برهه‌ای که دولت دستورالعملی در حوزه اقتصادی صادر کرده، به رانت منتهی شده است.

نایب‌رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران تصریح‌کرد: ‌مکانیسم و ساختار اقتصادی ما سلامت نیست و درگیر فساد است. از سوی دیگر سیستم نظارتی هم قابلیت نظارت ندارند و چه ‌بسا خود آغشته به همان فساد هستند.‌

وی ادامه‌‌داد: ‌در حوزه پتروشیمی که خوراک با قیمت ارزان به آنها ارایه می‌شود و فروش ارز در بازار ثانویه با قیمت بالاتری اتفاق می‌افتد، باعث ایجاد رانت می‌شود و این با مکانیسم امروز دولت نه به نفع بازار ارز خواهد بود و نه به نفع بازار تجارت.

نجفی تأکیدکرد: با این دستورالعمل‌ها، حوزه پتروشیمی از رانت بالایی بهره خواهد برد. عملکرد نظارتی دولت خیلی ضعیف است و این ناکارآمدی نتیجه خوبی برای اقتصاد نخواهد داشت.