ضرورت ایجاد زنجیره‌های ارزش و محصولات جانبی از زعفران

ضرورت ایجاد زنجیره‌های ارزش و محصولات جانبی از زعفران  رییس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی مشهد گفت: بزرگ‌‌ترین مشکل زعفران ایران ناشناخته بودن آن در بازار مصرف جهانی است. اگر ما در راستای معرفی زعفران بیش از گذشته فعالیت کنیم، مشکلات این حوزه کاهش خواهد یافت. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی اتاق […]

ضرورت ایجاد زنجیره‌های ارزش و محصولات جانبی از زعفران

 رییس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی مشهد گفت: بزرگ‌‌ترین مشکل زعفران ایران ناشناخته بودن آن در بازار مصرف جهانی است. اگر ما در راستای معرفی زعفران بیش از گذشته فعالیت کنیم، مشکلات این حوزه کاهش خواهد یافت.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن‌ و کشاورزی خراسان‌رضوی علی‌شریعتی‌مقدم درخصوص همکاری‌های ایران با اسپانیا در حوزه کشاورزی اظهار‌کرد: اخیراً جلسه کمیسیون اروپایی در بخش کشاورزی با وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد؛ به‌طوری‌ که توسعه همکاری در بخش‌های کشاورزی میان ایران و اتحادیه اروپا در اولویت قرار گرفت.

وی ادامه‌داد: ما در اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی از سفیر اسپانیا دعوت کردیم تا در زمینه ارتقای تکنولوژی در بخش‌های کشاورزی، سرمایه‌گذاری، گلخانه‌ها، صرفه‌جویی در آب و اگروتوریسم (گردشگری کشاورزی) بتوانیم از همکاری و تجربه متقابل به ویژه تجارب موجود در اروپا و اسپانیا، استفاده بالا و بیش‌تری کنیم.

رییس کمیسیون کشاورزی ‌و آب‌ و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی تصریح‌کرد: ایران تولیدکننده ۹۶درصد زعفران جهان است اما شرکت‌های اسپانیایی سابقه صدساله در این عرصه دارند و این درحالی است که در ایران، آغاز فعالیت تجاری و برندینگ در موضوع زعفران به حدود ۳۰ سال برمی‌گردد و بیش‌ترین سرمایه‌گذاری نیز توسط بخش‌خصوصی انجام گرفته است.

وی با اشاره به مزیت‌های محصول زعفران گفت: با توجه به نیاز کم آبی و مزیت‌های چندجانبه محصول زعفران، به دنبال آن هستیم تا از این ظرفیت برای توسعه اقتصاد روستایی، حمایت از بخش‌های پایین دست کشاورزی و خرده مالکی استفاده کنیم. به همین منظور تلاش داریم برای تولید ارگانیک زعفران، تعاملاتی با کشور اسپانیا داشته باشیم.

شریعتی‌مقدم خاطر‌نشان‌کرد: از طرف دیگر، باید توجه بیش‌تری به ایجاد زنجیره‌های ارزش و محصولات جانبی از زعفران در ایران صورت بگیرد و در این بخش نیز باید همکاری‌هایی میان ایران و اروپا و ایران و اسپانیا برای تولید محصولات جدید غذایی، دارویی و اجرای رخدادهای مختلف فرهنگی ‌و اقتصادی شکل بگیرد تا این محصول بیش‌تر شناخته شود. اگر ما در معرفی زعفران بیش از گذشته فعالیت کنیم، مشکلات این حوزه کاهش خواهد یافت.