کاهش قدرت خرید خانوار به دلیل نوسان چشمگیر قیمت مواد‌غذایی ‌

کاهش قدرت خرید خانوار به دلیل نوسان چشمگیر قیمت مواد‌غذایی ‌ رییس اتحادیه بنکداران مواد‌غذایی‌ از رکود حاکم‌ بر بازار مواد‌غذایی خبر داد و گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار، بسیاری از مواد‌غذایی از سفره خانوار حذف شده؛ چرا که با وجود نوسان چشمگیر قیمت‌ها در ماه‌های اخیر، حقوق کارمندان و کارگران افزایشی […]

کاهش قدرت خرید خانوار به دلیل نوسان چشمگیر قیمت مواد‌غذایی ‌

رییس اتحادیه بنکداران مواد‌غذایی‌ از رکود حاکم‌ بر بازار مواد‌غذایی خبر داد و گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار، بسیاری از مواد‌غذایی از سفره خانوار حذف شده؛ چرا که با وجود نوسان چشمگیر قیمت‌ها در ماه‌های اخیر، حقوق کارمندان و کارگران افزایشی نداشته است.

محمد‌آقاطاهر اظهارکرد: طی یک ماه اخیر تمامی کالاهای اساسی جز برنج همانند نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار به فروش رسیده و هیچ‌گونه نوسانی نداشته است.

وی از رشد ۵ تا ۶ درصدی قیمت برنج ایرانی طی روزهای اخیر در بازار خبر داد و‌ گفت: علی‌رغم افزایش چشمگیر قیمت کالا‌ها در بازار، قیمت برنج ‌ایرانی در ماه‌های اخیر کم‌ترین نوسان را داشت که این امر در کنار شایعه صادرات برنج به چند کشور دلیل اصلی افزایش ۵ تا ۶ درصدی قیمت در بازار به شمار می‌رود.

رییس اتحادیه بنکداران موادغذایی ادامه‌داد: واردات برنج خارجی یک ماه زودتر از موعد پایان دوره ممنوعیت موجب شده تا قیمت نسبت به ماه‌های اخیر با کاهش هزار تومانی در بازار روبه‌رو شود.

وی با اشاره به این‌که فروش مواد غذایی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۰ تا ۶۰ درصد در عمده‌فروشی‌ها کاهش یافته است، بیان‌کرد: کاهش قدرت خرید خانوار در برابر افزایش چشمگیر قیمت‌ها در سال‌جاری چنین وضعیتی را ایجاد کرده است که تنها راهکار، رونق بازار، افزایش قدرت خرید و تقویت پول ملی در برابر ارزهای خارجی به شمار می‌رود.

آقاطاهر از کاهش قیمت برخی کالاهای خارجی در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون نرخ کالاهای خارجی که از طریق قاچاق وارد کشور می‌شد، به دلیل کاهش نرخ دلار روند نزولی به خود گرفته است.

رییس اتحادیه بنکداران مواد‌غذایی اظهار‌کرد‌: با توجه به فراوانی بار در انبار‌ها پیش‌بینی می‌شود که اگر اتفاق خاصی در بازارهای جهانی یا تغییرات نرخ ارز رخ ندهد، نوسان خاصی نخواهیم داشت.

وی در پایان با انتقاد از این موضوع که قیمت روغن با نرخ‌های متفاوتی در بازار فروخته می‌شود، تصریح‌کرد: با توجه به آن‌که سود خرده فروش و عمده فروش در فاکتور محاسبه نشده است، از این‌رو کالا با نرخ‌های متفاوتی عرضه می‌شود که انتظار می‌رود هر‌ چه سریع‌تر تجدید نظری در این باره صورت گیرد.