ورود ۴ بانک عامل در حوزه ارایه تسهیلات سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان‌ها

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد ورود ۴ بانک عامل در حوزه ارایه تسهیلات سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان‌ها حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از ایجاد شرکت‌های دانشگاهی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: تسهیلات ۱۰۳۰ میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهزادسلطانی، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی […]

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد

ورود ۴ بانک عامل در حوزه ارایه تسهیلات سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان‌ها

حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از ایجاد شرکت‌های دانشگاهی

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: تسهیلات ۱۰۳۰ میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهزادسلطانی، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی فناوری در مراسم نشست خبری این صندوق در ساختمان شکوفایی با اشاره به فعالیت دو هزار و ۵۹۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور اظهار داشت: از میان دو هزار و ۵۹۰ شرکت دانش‌بنیان ۳ هزار ۳۳۰ طرح به صندوق نوآوری و شکوفایی داده شده است که از میان آنها ۶۶۰ طرح با تقاضای هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان در دست بررسی بوده که هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن مصوب و تعداد دو هزار و ۷۰۰ طرح تکلیفش مشخص شده است.

وی بیان کرد: از میان هزار و ۸۲۲ طرح مصوب مبلغ هزار و ۳۰ میلیارد تومان آن به تصویب رسیده و سال ۹۵ برای اولین بار مبلغ تسهیلات ارایه شده از هزار میلیارد تومان گذشته است و همچنین علاوه بر طرح‌ها و تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان صندوق‌های پژوهشی، فناوری و سرمایه‌گذاری نیز جزو تسهیلات این صندوق محسوب می‌شود و ما به ۴ صندوق سرمایه‌گذار و پنج طرح مشارکتی و دفاتر کاری برای توانمند‌سازی آنها تسهیلات می‌دهیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: مجموع مصوبات این صندوق هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که هزار و ۳۰ میلیارد تومان آن پرداخت که هزار و ۳۰ میلیارد تومان هزینه تسهیلات طرح‌های مصوب شده است که از این مبلغ میزان ۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت و ۷۵۰ میلیارد تومان مابقی آن طلب شرکت‌های دانش‌بنیان است که اگر صندوق نوآوری فعالیت آنها را تأیید کند این رقم به آنها پرداخت می‌شود.

وی، افزود: در این راستا ۴ بانک خدمات مختلفی برای شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف اهر‌می شدن تسهیلات ارایه می‌دهند و از همین طریق مبلغ هزار و ۱۰۴ میلیارد تومان بانک‌ها پو‌لشان را در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان وارد کرده‌اند.

سلطانی ادامه داد: صندوق توسعه ملی اعتبارمان را به خزانه پرداخت کرده است که مبلغ آن در حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که از این تعداد ۱۲۸ میلیارد تومان به ما داده شده و قرار است تا پایان سال ۹۵، ۳۲۱ میلیارد تومان خزانه به ما پرداخت کند.

وی تأکید کرد: هیچ شرکت دانش‌بنیانی که طرح‌هایش اقتصادی باشد نبوده که طرح آن را به تصویب نرسانده باشیم و ما از لحاظ مالی مشکلی برای تصویب طرح‌ها نداریم.

لزوم افزایش اعتبارات شرکت‌های دانش‌بنیان

سلطانی ادامه داد: حوزه دانش‌بنیان باید اعتبار‌اتش بالا برود و اتفاقات خوبی در سال ۹۵ اتفاق افتاده به‌طوری که در این سال تعداد نمونه محصول توسعه یافته به وسیله شرکت‌های دانش‌بنیان به ۲۵۷ مورد رسیده است و اعتبارات گرفته شده از صندوق و همچنین طرح‌های کاربردی را توسعه داده‌ایم و تمامی طرح‌های مصوب خاتمه یافته انجام شده است و همچنین در سال ۹۵، ۲۱ مورد خط تولید ایجاد شده و ۶۳ میلیارد تومان نصیب شرکت‌های دانش‌بنیان از فروش محصولات فناورشان‌ شده و این شرکت‌ها از طریق لیزینگ‌ به خریداران کالاهای‌ آنها وام ارزان قیمت ۹ درصد اعطاء شده است.

وی با بیان این‌که در سال ۹۵، شانزده صندوق با اعتبار هزار و ۱۰۴ میلیارد تومان راه‌اندازی شده است، افزود: تعداد نهادهای فعالی که از طریق سازمان‌های دولتی در صندوق نوآوری و شکوفایی فعال بوده ۲۱ مورد است و ۴۰۰ طرح خاتمه یافته در سال جاری داشتیم که ۲۲ مورد آن ناموفق و ۳۷۷ طرح آن با موفقیت انجام شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان ۵۶ هزار شغل در کشور ایجاد کرده که ۱۴ هزار شغل به صورت مستقیم و ۴۲ هزار شغل به صورت غیر‌مستقیم ایجاد شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان ۲۰ نوع خدمت در سال ۹۵ ارایه داده و این در حالی است که در سال ۹۴ این تعداد ۱۴ عدد بوده است.

سلطانی با بیان این‌که با تصویب هیأت امنای صندوق و هیأت امنای دولت صندوق نوآوری یک مؤسسه عمومی و غیر‌دولتی است، افزود: در سال ۹۲، ۴ طرح مصوب شده به مبلغ ۳ میلیارد تومان، که هنوز پرداخت نشده، در سال ۹۳، ۲۵۵ طرح مصوب با تسهیلات ۶۲ میلیارد تومان، در سال ۹۴، ۵۲۷ طرح با تسهیلات ۳۱۳ میلیارد تومان و در سال ۹۵ هزار و ۳۳ طرح با تسهیلات ۶۵۲ میلیارد تومان است که به‌طور مجموع از میان هزار و ۸۱۹ طرح مصوب، هزار و ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان داده شده است و همچنین در حوزه لیز‌ینگ در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ از نظر تعداد تسهیلات و طرح‌ها ۳ برابر و در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ از نظر تعداد طرح‌ها و تسهیلات نیز سه برابر شده است و این در حالی است که در حوزه قرض‌الحسنه در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، ۱٫۳ برابر و در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۱٫۴ برابر و از نظر ریالی دو برابر شده است و همچنین سرمایه در گردش صندوق نوآوری در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، ۴برابر و در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ دو برابر شده است.

شکل‌گیری شرکت‌های دانشگاهی نوپا در سال آینده

وی ادامه داد: در سال آینده، زایش شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی به‌طور جدی باید شکل بگیرد و برنامه‌هایی به همین منظور با هدف جریانات زایشی شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی داریم تا تعدادشان‌ افزایش پیدا کند.

سلطانی تأکید کرد: بودجه سال آینده صندوق از محل سود بانکی برای شرکت‌های دانشگاهی و دانش‌بنیان نوپا‌ مصوب شده است و از این سود بانکی برای این نوع شرکت‌ها اعتباری مد‌نظر قرار گرفته شده است تا شرکت‌های نوپای‌ دانشگاهی تشویق به تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان بشوند.

وی عنوان کرد: بر طبق برنامه قرار است یک شرکت‌ بزرگ چندین شرکت نوپا را در جهت کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا برای تولید کالاهای فناور‌ تشکیل می‌شود و به نظر من اگر ۱۰ درصد پایان‌نامه‌های کاربردی ارشد و دکتری تجاری‌‌سازی و تبدیل به تأسیس شرکت دانش‌بنیان و تولید محصول فناور شوند این کار باعث رشد بیش‌تر کشور می‌شود.

تأمین محل استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان با تصویب هیأت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی

وی ادامه داد: صندوق‌های سرمایه‌گذار خطر‌پذیر کمک بیش‌تری به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌کنند و بر طبق برنامه قرار است محل استقرار شتاب‌دهنده‌ها با تصویب هیأت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر گرفته شود.

وی با بیان این‌که شتاب‌دهنده‌ها نقش مهمی در تبدیل شرکت‌های صفر به دانش‌بنیان نوپا‌ دارند، تصریح کرد: شرکت‌های نوپا‌ سقف تسهیلات دریافتی‌شان تا ۳۰۰ میلیون تومان است چنانچه اگر شرکتی فروشش‌ در سال به یک میلیارد تومان برسد در زمره شرکت‌های نوپای‌ توانمند قرار می‌گیرد و این خود یک تدوین خوبی برای صندوق نوآوری و شکوفایی محسوب می‌شود و اگر شرکت دانش‌بنیان نوپایی ۳۴ درصد سهامش‌ به وسیله شهرک صنعتی خریداری شده باشد یک تضمین خوبی برای صندوق به حساب می‌آید و این شرکت‌ها می‌توانند طرح‌های دوم و سوم را به‌طور همزمان ارایه و در صورت تصویب آن تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

سلطانی ادامه داد مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان به وسیله هیأت امنا‌ به عنوان نماد فناوری ایرانی و مرکز خدمات رسانی کشور به شرکت‌های دانش‌بنیان تأیید و تصویب شده است و از شرکت‌های جدیدی که طرح‌هایشان‌ به پایان رسیده رونما‌یی می‌شود.

ارایه خط اعتباری صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان همانند صندوق توسعه ملی کشور

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی متذکر شد: ارایه خط اعتباری به صندوق نوآوری شبیه خط اعتباری صندوق توسعه ملی بوده که این صندوق به بانک‌ها ارایه می‌دهد و در این طرح دخالتمان‌ در تأیید و تصویب طرح‌های دانش‌بنیان به صفر می‌رسد، به‌طوری که اگر طرحی با شکست مواجه شود باید پولش به صندوق توسعه ملی برگردانده‌ شود.

سلطانی متذکر شد: صندوق فناوری در سال آینده تقویت و سطح استاندارد طرح‌ها افزایش پیدا می‌کند و بودجه‌ای برای کمک به ایجاد شرکت‌های یکپارچه‌ساز تصویب شده است به‌طوری که در این طرح یک شرکت بزرگ می‌تواند چندین شرکت دانش‌بنیان نوپا‌ را در اختیار بگیرد تا به وسیله همین شرک‌‌‌‌ها پروژه‌های بزرگ کشور را به انجام دهد.

وی متذکر شد: شرکت‌های دانش‌بنیان موتور محرک اقتصاد کشور است و تأمین دفاتر کاری این شرکت‌ها که در درون پارک‌های علم و فناوری هستند به آنها تسهیلات داده می‌شود و پارک می‌تواند آنها را تضمین مالی کند و سند مکان استقرار این شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک به رهن صندوق در می‌آید.

سلطانی ادامه داد: از ماه پیش سرعت بررسی‌ طرح‌ها در صندوق افزایش ۵۰ درصدی پیدا کرده است و شرکت‌های دانش‌بنیانی‌ که ضمانتنامه‌ از این صندوق دریافت کرده‌اند طول مدت فرایند کاریشان‌ به ۳ هفته رسیده است و اکثر شرکت‌های دانش‌بنیان مبحث اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان را در زندگی روزمره خودشان حس کرده‌اند.

وی متذکر شد: تمام هزار و ۸۰۰ طرح در سال‌های بعد انشاا… شکوفا می‌شوند و اشتغال را با هزینه ۱۰۰ میلیون در کشور ایجاد کنند.

ایجاد اشتغال از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان

 

سلطانی با بیان این‌که ایجاد اشتغال از طریق روش‌های مرسوم و سنتی ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دربر‌ دارد، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه اشتغال جوانان یک سرمایه بزرگی را در این عرصه می‌آورند و من امیدواریم تا چشم‌انداز ۱۴۰۴ شرکت‌های دانش‌بنیان تمام اقتصاد کشور را در دست بگیرند تا سبب رشد و پیشرفت ایران شوند.