برگزاری مناقصه و مزایده برای اعطای مجوز فعالیت تاکسی‌های اینترنتی!!

برگزاری مناقصه و مزایده برای اعطای مجوز فعالیت تاکسی‌های اینترنتی!! رانت و انحصار در انتظار اوبرهای ایرانی؟ مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری سراسر کشور با تأکید بر این‌که انحصارگرایی در تاکسی‌یاب‌های اینترنتی پذیرفته نیست، افزود: اعمال انحصار در فعالیت این شرکت‌ها با تاکسیرانی‌ها زمینه رانت را فراهم می‌کند. مسعود طبیبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تاکنون […]

برگزاری مناقصه و مزایده برای اعطای مجوز فعالیت تاکسی‌های اینترنتی!!

رانت و انحصار در انتظار اوبرهای ایرانی؟

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری سراسر کشور با تأکید بر این‌که انحصارگرایی در تاکسی‌یاب‌های اینترنتی پذیرفته نیست، افزود: اعمال انحصار در فعالیت این شرکت‌ها با تاکسیرانی‌ها زمینه رانت را فراهم می‌کند.

مسعود طبیبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تاکنون ۳ گروه به عنوان شرکت‌های تاکسی‌یاب به اعضای خود معرفی کردیم که فعلا می‌توانند به شهروندان خدمات بدهند. این اپلیکیشن‌ها به ترتیب «هیترو»، «جابه‌جا»، و «اسکورت» نام دارند. در حقیقت هر گروهی که مجوزهای اولیه فعالیت را شامل پروانه فعالیت در زمینه‌های مرتبط با موضوع فعالیت خود، نماد تجارت الکترونیکی و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد را دریافت کرده و فراخوان اتحادیه را تکمیل کرده باشد می‌تواند وارد این عرصه شود و پروانه موقت (۳ یا ۶ ماهه) را با حمایت اتحادیه از طریق تاکسیرانیهای شهرهای مختلف دریافت کند.

وی ادامه داد: رانندگان تاکسی مختار هستند با هریک از این گروه‌ها کار کنند البته رانندگان آژانس‌ها نیز در اولویت بعدی، با کسب مجوز همکاری از سوی آژانس تحت فعالیت، می‌توانند از خدمات این مجموعه‌ها استفاده کنند.

وی افزود: در مدل مدنظر ما رانندگان همزمان می‌توانند با چندین شرکت تاکسی‌یاب کار کنند؛ در چنین شرایطی فضای رقابت میان این شرکت‌ها ایجاد خواهد شد و هریک برای جذب راننده بیش‌تر، تسهیلات متفاوتی را ارایه خواهند کرد به این ترتیب راننده می‌تواند با همکاری یک یا چند شرکت از تسهیلات متفاوتی برخوردار شود و به این ترتیب انحصارگرایی در میان این شرکت‌ها که زمینه ساز ایجاد رانت است از بین خواهد رفت. بی‌تردید در این میان نفع مناسبی نصیب رانندگان و شهروندان خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این چارچوب، مسایل رفاهی تاکسیرانان که عموماً در قالب هزینه‌های دولتی دیده می‌شد، بتواند از طریق بخش خصوصی علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه تأمین گردد.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری سراسر کشور گفت: در حال حاضر دو شرکت تاکسی‌یاب موبایلی اسنپ و تپ‌۳۰ اعلام می‌کنند رانندگانی که اپلیکیشن ما را نصب می‌کنند، نمی‌توانند اپلیکیشن شرکت دیگری را نصب کنند. اگر در این مدل‌ها انحصار موجود از بین برود، منافع راننده و مسافر بیش از پیش تأمین و خدمات بهتری به شهروندان و تاکسیرانان حرفه‌ای ارایه خواهد شد.

وی افزود: در برخی شهر‌ها وقتی درباره حرکت در مسیر ایجاد شرکت‌های تاکسی‌یاب اینترنتی سؤال می‌شود، اعلام می‌شود این موضوع در مرحله مزایده و مناقصه است، این اقدام موجب ایجاد رانت خواهد شد؛ چرا که در مزایده تنها یک شرکت باید پیروز باشد و سایرین به کنار بروند. در این مزایدات یا مناقصات به دلیل حذف امکان فعالیت همزمان چند شرکت به رانندگان و شهروندان در یک شهر، عملاً امکان سازش‌های اداری میان گروه‌های بانفوذ که لزوماً بهترین شرکت هم نیستند با سازمان‌های اداری ذی‌ربط قوت پیدا می‌کند و نتیجه آن‌که، منافعی که می‌شود در سایه رقابت برای عموم شهروندان و رانندگان هزینه شود، میان تعداد محدودتری از ذی‌نفعان مرتبط با این مناقصات و مزایدات می‌تواند خدای ناکرده تقسیم شود.

طبیبی همچنین تأکید نمود که ناوگان حمل و نقل عمومی شامل تاکسی‌ها باید در مدل تاکسی‌یاب‌های اینترنتی اولویت داشته باشند اما نباید انحصارگرایی وجود داشته باشد.

 

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با اشاره به موافقت ضمنی سرپرست سازمان تاکسیرانی برای پذیرش مدل اتحادیه برای استفاده همزمان رانندگان از خدمات چندین شرکت تاکسی‌یاب اینترنتی، ابراز امیدواری کرد: سازمان تاکسیرانی شهر تهران هم با چند شرکتی بودن موافق است در چنین شرایطی فضای استفاده از شرکت‌های مختلف فراهم می‌شود و می‌توان کارپینو را نیز در سطح ملی برای استفاده تاکسی‌ها معرفی کرد.