سامانه مشارکت مردم در مدیریت شهری طراحی شد

توسط محققان دانشگاه تهران سامانه مشارکت مردم در مدیریت شهری طراحی شد محققان در دانشگاه تهران موفق به طراحی سامانه‌ای شدند که مردم با استفاده از آن می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های شهری مشارکت کنند. این سامانه نسل جدیدی از فناوری اطلاعات در مدیریت شهر هوشمند است. محمدرضا جلوخانی نیارکی، محقق و عضو هیأت علمی گروه GIS […]

توسط محققان دانشگاه تهران

سامانه مشارکت مردم در مدیریت شهری طراحی شد

محققان در دانشگاه تهران موفق به طراحی سامانه‌ای شدند که مردم با استفاده از آن می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های شهری مشارکت کنند. این سامانه نسل جدیدی از فناوری اطلاعات در مدیریت شهر هوشمند است.

محمدرضا جلوخانی نیارکی، محقق و عضو هیأت علمی گروه GIS و سنجش از دور دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با مهر در خصوص «سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی شهروند-محور» اظهارداشت: مدیریت شهری بهینه در تبادل و تعامل با جامعه و شهروندان معنا پیدا می‌کند به‌گونه‌ای که توسعه عمرانی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شهر با مشارکت شهروندان محقق می‌شود.

وی افزود: امروزه، صاحب نظران حوزه مدیریت شهری معتقدند که مدیریت متمرکز شهر با شکست مواجه می‌شود و آن را بدون مشارکت شهروندان ناموفق ارزیابی می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین عوامل متعددی نظیر روند رو به رشد شهر شینی، گسترش شهرگرایی، پیچیده شدن نظام جامعه شهری و تحقق آرمان‌های جامعه دموکراتیک، ضرورت مشارکت فعالانه شهروندان در حل مشکلات، طرح‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم گیری‌های شهری را بیش از پیش نشان می‌دهد. بهره‌گیری از نظرات شهروندان باعث استفاده از افکار و ایده‌های نو خواهد شد که می‌تواند در حل بسیاری از مشکلات شهر و توسعه شهری، پشتیبان مدیریت شهری شود.

جلوخانی خاطرنشان‌کرد: تمرکززدایی در مدیریت شهری، تقسیم وظایف بین شهرداری‌ها و شهروندان، انتقال بخشی از مسؤولیت‌های برنامه‌ریزی از شهرداری‌ها به نهادهای محلی و بالاخره مشارکت دادن مردم در فرایندهای توسعه شهری از طریق تدوین قوانین و فرایندهای رسمی به عنوان گام مهمی در تصمیم‌گیری شهروند-محور به شمار می‌آید.

وی با بیان این‌که در مدیریت شهری نوین، در جهانی که به‌طور فزاینده‌ای به سمت شهری هوشمند گام بر می‌دارد، مشارکت شهروندی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهارداشت: از این رو درصدد هستیم تا سیستمی را طراحی کنیم که اطلاعات جغرافیایی (GIS) به عنوان سیستم‌های اطلاعاتی مکان-مبنا بستر کارآمد و مؤثری را برای مشارکت شهروندان در حل مشکلات شهری ایفا می‌کند.

به گفته وی، تاکنون ارگان‌های مدیریت شهری (مانند شهرداری‌ها) فعالیت‌ها و اقدامات گسترده‌ای را در راستای به‌کارگیری فناوری‌های مبتنی بر GIS در حل مشکلات شهری انجام داده‌اند، ولی این اقدامات با هدف متمرکز و سازمانی صورت پذیرفته و بستری مکان-مبنا برای تعامل و مشارکت مؤثر شهروندان در حل مشکلات شهری موجود نیست.

وی ادامه داد: نسل بعدی GIS در مدیرت شهری به دنبال مفاهیم، مکانیزم‌ها، فناوری‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و استانداردهای ساختار یافته مکان-مبنایی است که بتواند امکان مشارکت شهروندان در مدیریت، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های شهری، تولید داده‌ها و اطلاعات در راستای بهبود، توسعه و حل مشکلات شهری را به‌طور چشمگیری فراهم کند.

جلوخانی افزود: این مفهوم از مدیریت شهری GIS-مبنا می‌تواند تحت عنوان GIS شهروند-محور مطرح شود. چنین مفهومی یکی از مؤلفه‌های مهم شهرهای هوشمند تلقی می‌شود.

وی تأکیدداشت: ابزارهای مکانی مانند نقشه GIS، شهروندان را قادر می‌سازند تا رخداد‌ها و مشکلات شهری را به صورت بصری و با درک مکانی بالاتری (عیناً همانند شرایطی که آنها به‌طور فیزیکی در محل حضور دارند) با جزییات بالا بررسی کنند؛ به عنوان مثال، شهروندان در بررسی مشکلات محله خود با استفاده از نقشه راحت‌تر، ملموس‌تر و واقعی‌تر می‌توانند جزییات دقیقی از مسایل و مشکلات موجود در مکان‌های مختلف محله خود را ارایه دهند.

 

وی ادامه داد: از طریق سامانه شهروند-محور، شهروندان می‌توانند مشکلات شهری و راهکارهای آن را به صورت مکانی با ترسیم انواع شکل‌های متناسب (مثلاً خط، نقطه و پلیگون) گزارش، تحلیل و پردازش کنند.