تدوین و اجرای ۱۱۸ برنامه برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

تدوین و اجرای ۱۱۸ برنامه برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد ۱۱۸ برنامه را تدوین کرده است. به گزارش حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهارکرد: در کشور ما عمر اقتصاد دانش‌بنیان […]

تدوین و اجرای ۱۱۸ برنامه برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

معاونت علمی و فناوری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد ۱۱۸ برنامه را تدوین کرده است.

به گزارش حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهارکرد: در کشور ما عمر اقتصاد دانش‌بنیان به یک دهه بیش‌تر نمی‌رسد، اما موضوع اقتصاد دانش‌بنیان بعد از مصوب شدن تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در مجلس‌شورای‌اسلامی در سال ۱۳۸۹ عملاً فراگیر شد که پیش ‌از این اقتصاد دانش‌بنیان در جمع‌هایی محدود مانند ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی آغاز شده بود که ابتدای راه خود را طی می‌کرد و در واحد‌های محدود دانشگاهی مطرح می‌شد و پس از مصوب شدن این برنامه اقتصاد دانش‌بنیان عمومی‌تر شد و تقریباً به یک گفتمان تبدیل شد.

وی عنوان‌کرد: البته این مصوبه تا سال ۹۲ عملیاتی نشد که در این سال دولت آن را به اجرا درآورد و می‌توان گفت که در ابتدای دولت یازدهم با وجود حدود ۱۰ شرکت دانش‌بنیان این قانون توسط کارگروه معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور و سایر وزارتخانه‌هایی که در ذیل این قانون تعریف‌شده بودند، جنبه اجرایی پیدا کرد.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی با اشاره این نکته که امروز با وجود ۳ هزار و ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان نمود اجرایی شدن این موضوع است و اقتصاد دانش‌بنیان به استناد آنها شکل می‌گیرد، گفت: نزدیک به ۶ هزار شرکت در سامانه شرکت‌های دانش‌بنیان ثبت‌نام کرده‌اند که مراحل تأیید صلاحیت خود را طی کنند تا عنوان دانش‌بنیان شدن شرکت خود را دریافت کنند.

کرمی ادامه‌داد: البته استفاده از رسانه‌ها، فضای مجازی، محیط‌های دانشجویی وشبکه‌های اجتماعی نیز در این کار مؤثر بود به‌گونه‌ای که امروز حتی در پارک‌های علم و فناوری نیز که زمانی افراد به صورت موردی با موضوعات اقتصاد دانش‌بنیان روبه‌رو بودند، برای سرپا نگه داشتن شرکت خود مجبورند به رسانه‌های اجتماعی، فضای مجازی و مطبوعات پناه بیاورند و خود را معرفی کنند تا از حمایت اجتماعی برخوردار شوند.

وی در خصوص اهمیت استفاده از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در گسترش فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان گفت: برای این‌که بتوانیم از اطلاعات انبوه و پالایش شده استفاده کنیم نیاز داریم که از زیرساخت فناوری اطلاعات و‌ ICT استفاده کنیم.

کرمی با اشاره به بازار گسترده فناوری اطلاعات و ارتباطات و محتوای دیجیتال بیان‌کرد: ارایه خدمات در حوز‌های گوناگون به وسیله شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌‌ها و مبتنی بر بستر فناوری اطلاعات گسترش یافته است، ضمن آن‌که استفاده از فناوری اطلاعات صرفاً محدود به استفاده از زیرساخت اینترنت نیست و بازار را گسترده می‌کنند. بستر گسترده فناوری اطلاعات موجب ایجاد تنوع و افزایش بازار شده است.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به برنامه‌های متنوع معاونت علمی و فناوری ذیل قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برای رشد و تعالی این شرکت‌ها افزود: خوشبختانه ۱۱۸ برنامه و خدمت متنوع برای حمایت از شرکت‌ها دانش‌بنیان و فناور تعریف شده که به مرور بر تعداد این حمایت‌ها و خدمات افزوده خواهد شد.

وی با بیان این‌که حمایت‌ها در چارچوب قانون و در تعامل معاونت علمی و فناوری با سایر دستگاه‌ها اجرایی می‌شود، اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری به عنوان نماد حمایت بخش دولتی از شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی در موضوعات مختلفی با همکاری سایر دستگاه‌ها است؛ به‌طور مثال با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، شرکت‌های دانش‌بنیان مشمول قانون معاف از مالیات شده یا شرکت‌های دانش‌بنیانی که قصد واردات یا صادرات دارند، براساس توافق با گمرک ایران از معافیت گمرکی برخوردار می‌شوند.

کرمی ادامه‌داد: همچنین با امضای تفاهمنامه‌ای با شهرداری تهران، شرکت‌های دانش‌بنیان تهران می‌توانند به شرط رعایت شرایط و الزامات، در ساختمان‌های با کاربری مسکونی شهر تهران مستقر شوند؛ همچنین با بنیاد نخبگان نیرو‌های مسلح تفاهمنامه‌ای صورت گرفته است تا افراد کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند خدمت مقدس سربازی را مبتنی بر تعاریف و هماهنگی‌های انجام شده در شرکت دانش بنیان بگذرانند.

وی به معرفی محصولات و تبلیغات محصولات دانش‌بنیان با همکاری صداوسیمای جمهوری‌اسلامی‌ایران را یکی دیگر از این سرفصل‌ها برشمرد و گفت: صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی‌ایران، برای پخش آگهی محصولات شرکت‌های دانش بنیان حمایت‌هایی صورت می‌دهد مثلاً در شبکه ایران‌کالا و سایر شبکه‌ها بخش ویژه‌ای ایجاد شده است تا شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات خود را به صورت رایگان معرفی کنند؛ همچنین برنامه‌ریزی برای پخش تبلیغات با تخفیف و اضافه پخش‌های تشویقی در سایر شبکه‌ها نظر گرفته شده است.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با مراجعه به سایت معاونت علمی و فناوری یا سامانه دانش‌بنیان از این حمایت‌ها مطلع شوند.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به رشد فزاینده کسب و کار‌های نوآور و نقش‌آفرینی این کسب و کار‌‌ها در ساختار اقتصاد اظهارداشت: در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های نوپا، شرکت‌های خلاق و نوآور هستند که اگرچه شاخص‌های معین شده توسط قانون برای اخذ تأییدیه دانش‌بنیان نباشند، اما دارای ویژگی نوآوری هستند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دوره جدید حرکتی جدی را برای حمایت از شرکت‌های خلاق و نوآور آغاز کرده است.

وی ادامه‌داد: اگرچه در روز‌های نخست میزان حمایت از این دست شرکت‌ها محدود خواهد بود، اما به کمک فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی و کسب آگاهی توسط نهاد‌‌ها و سازمان‌ها، اهمیت این شرکت‌ها برجسته شده به کمک معاونت علمی و فناوری خواهند آمد.

کرمی با اشاره به ایجاد سرفصل‌های حمایتی از این دست شرکت‌ها گفت: تشخیص صلاحیت بودن این شرکت‌های نیازمند ایجاد کارگروه و آیین‌نامه‌های بود که این فرایند با کمک شرکت‌ها در حال تدوین است.

وی بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان را یکی دیگر از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری برشمرد و اظهارکرد: وجود بازار برای هر کسب و کاری مهم‌ترین ضرورت و تضمین‌کننده ادامه به شمار می‌رود و معاونت علمی و فناوری با همکاری سایر نهاد‌‌ها ایجاد بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان را در ایران و سایر کشور‌‌ها دنبال می‌کند.

 

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با بیان این‌که بازار ایران با ظرفیت ۸۰ میلیونی زمینه خوبی برای نقش‌آفرینی این شرکت‌هاست، افزود: این بازار ۸۰ میلیونی محدود است و باید به بازار‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای شرکت فکر شود و بر همین اساس، کریدور صادرات محصولات دانش‌بنیان معاونت علمی و همچنین مجموعه اقدامات در معاونت علمی با کمک سایر وزارتخانه‌ها دستگاه‌های اجرایی زمین‌های ایجاد کرده است تا این کسب و کار‌های اولاً بتوانند در بازار ایران و بعد در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی حضور پیدا کنند.