ورود رگولاتوری برای پایان انحصارهای ICT

ورود رگولاتوری برای پایان انحصارهای ICT سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، وجود انحصارهایی در قالب در اختیار گرفتن برخی امکان‌های پایه‌ای در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را از موانع توسعه این بخش برشمرد و گفت: مهم‌ترین هدف و وظیفه ما کاهش و رفع این انحصار‌ها و مدیریت آنها است تا بر مبنای […]

ورود رگولاتوری برای پایان انحصارهای ICT

سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، وجود انحصارهایی در قالب در اختیار گرفتن برخی امکان‌های پایه‌ای در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را از موانع توسعه این بخش برشمرد و گفت: مهم‌ترین هدف و وظیفه ما کاهش و رفع این انحصار‌ها و مدیریت آنها است تا بر مبنای آن، شرایط برای توسعه بیش‌تر فراهم شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حسین‌فلاح‌جوشقانی در همایش «شتابدهی انقلاب دیجیتال در ایران» افزود: توسعه بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) به نحوی که همه ذی‌نفعان بتوانند براساس آن فعالیت کنند، کسب و کار موفق داشته باشند و آن را گسترش دهند از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و رگولاتوری است.

وی ادامه‌داد: برای رسیدن به این نقطه اهداف کلان استراتژیکی تعیین شده که یکی از آنها توسعه متوازن، عادلانه، امن و پایدار در بخش (ICT) است به نحوی که دسترسی به خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات به ویژه شبکه ملی اطلاعات برای همگان فراهم شود که البته در این زمینه باید به صیانت از حقوق و حفظ حریم خصوصی مردم نیز توجه کرد.

سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: یکی دیگر از اهداف کلان در این بخش، دستیابی به رشد ۱۹٫۴ درصدی در بخش اقتصادی کشور در پایان برنامه ششم توسعه است که با رسیدن به این نقطه حجم بازار (ICT) نسبت به الان ۲٫۵ برابر خواهد شد.

فلاح جوشقانی با بیان این‌که جز در بخش‌های زیرساختی که حاکمیت تعیین کرده است، تصدیگری در بخش (ICT) را کنار گذاشته‌ایم، گفت: برای رسیدن به اهداف کلان در این بخش راهبردهایی برای ۴ سال آینده تعیین شده که یکی از آنها همگرایی در سیاست‌ها، مقررات و تصمیم‌گیری‌ها است که این موضوع هم در حوزه داخلی وزارت ارتباطات و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و هم در تعامل با نهادهای بالادستی مانند شورای عالی فضای مجازی و شورای رقابت دنبال می‌شود تا بتوان همگرایی بیش‌تری را در این بخش ایجاد کرد.

وی عنوان‌کرد: برای دستیابی به رشد ۲٫۵ برابری حجم بازار نیز اهداف دیگری در حوزه خدمات پیش‌بینی شده است که دسترسی ۸۰ درصد خانوار‌ها به شبکه ملی اطلاعات و افزایش سرعت دسترسی مشترکان به حداقل ۲۰ مگابیت بر ثانیه را شامل می‌شود.

فلاح جوشقانی افزود: برای رسیدن به این سطح از دسترسی، باید هزینه‌های خدمات برای کاربران منطقی شود البته نه به این معنا که در حوزه قیمت‌گذاری دخالت کامل داشته باشیم.

وی با تأکید بر این‌که همه این اقدام‌ها باید از سوی بخش خصوصی انجام شود، گفت: رویکرد رگولاتوری در این بخش جهت‌دهی و هدایت کردن بازار است تا بتواند موانع را برطرف کند.

سرپرست رگولاتوری، حمایت از تولید داخل در بخش محتوا، تجهیزات و خدمات را از سیاست‌های اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان‌کرد و افزود: استفاده از ظرفیت‌های داخلی در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار از اهداف کلیدی اقتصاد مقاومتی است و در این زمینه از همه ابزارهای قانونی استفاده خواهیم کرد تا حمایت لازم از تولید داخلی در همه حوزه‌ها انجام شود.

 

فلاح جوشقانی با بیان این‌که ایجاد بازار رقابتی عادلانه که همه فعالان و ذی‌نفعان بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات بتوانند براساس توانمندی و قابلیت‌شان در آن رشد کنند، هدف نهایی همه برنامه‌ریزی‌‌ها و تصمیم‌گیری‌ها است، ادامه داد: رویکرد رگولاتوری برای دستیابی به این هدف استفاده از نظرهای فعالان بخش خصوصی در همه حوزه‌ها است؛ بر همین اساس از همه صاحب‌نظران دعوت می‌شود با مشارکت و ارایه نظرات خود کمک کنند با مقررات‌گذاری مناسب، توسعه بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات و شکل‌گیری رقابت عادلانه و شفاف در این بخش محقق شود.