احتمال مردود شدن گوشی قاچاق در تست‌‌های تشعشعات!

احتمال مردود شدن گوشی قاچاق در تست‌‌های تشعشعات! یک کارشناس امواج الکترو مغناطیسی گفت: سری‌های ساخت یک مدل در خط‌ تولید‌ گوشی موبایل متفاوت است که ممکن است باعث تفاوت‌هایی شود و در نتیجه آن دوگوشی قانونی و قاچاق در مدل شبیه اما در سری ساخت و کیفیت متفاوت باشند. احمدچلداوی، کارشناس امواج الکترو مغناطیسی […]

احتمال مردود شدن گوشی قاچاق در تست‌‌های تشعشعات!

یک کارشناس امواج الکترو مغناطیسی گفت: سری‌های ساخت یک مدل در خط‌ تولید‌ گوشی موبایل متفاوت است که ممکن است باعث تفاوت‌هایی شود و در نتیجه آن دوگوشی قانونی و قاچاق در مدل شبیه اما در سری ساخت و کیفیت متفاوت باشند.

احمدچلداوی، کارشناس امواج الکترو مغناطیسی و عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو بافارس در پاسخ به این سؤال که یکی از تست‌هایی که هنگام واردات روی گوشی موبایل انجام می‌شود تست سلامت تشعشعات (SAR) است، چه تفاوتی میان دو نمونه مشابه از یک مدل گوشی موبایل که یکی به صورت قانونی و دیگری به صورت قاچاق وارد شده برای مصرف‌کننده وجود دارد که لازم باشد مشتری به دلیل نگرانی‌های مربوط به تشعشعات و سلامت، احتیاط کند؟ اظهارداشت: علی‌رغم یکسان بودن مدل، سری‌های ساخت در خط‌ تولید‌ گوشی تلفن همراه متفاوت است که ممکن باعث بروز تفاوت‌هایی شود.

این استاد دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت ادامه‌داد: در ایران SAR (حد تشعشعات) باید زیر ۱٫۷ باشد و ایران یکی از سخت‌گیرانه‌‌ترین استاندارد‌ها برای SAR گوشی را دارد.

وی توضیح داد: برای تست استاندارد فنی یک مدل از یک گوشی تلفن همراه، از هر سری ساخت یک یا چند نمونه تست می‌شود و تست تنها یک نمونه برای احراز استاندارد تمامی تولیدات یک مدل کافی نیست. بنابراین اگر چند میلیون گوشی از یک مدل ساخته شده نمونه‌برداری از سری‌های متعدد خط تولید الزامی است تا ضریب اطمینان افزایش یابد.

به گفته وی، مشابه این روش در کارخانه‌های تولید گوشی نیز انجام می‌شود و از هر سری به صورت تصادفی چندین نمونه تست فنی می‌شوند.

 

این استاد امواج الکترومغناطیسی گفت: گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد می‌شوند تأییدیه استاندارد را اخذ می‌کنند اما گوشی‌های قاچاق امکان تست ندارند و از نظر مطابقت با استاندارد تأیید نشده‌اند از این رو ممکن است برخی سری‌ها بدون اشکال باشند اما برخی سری‌های ساخت ایراداتی داشته باشند که نتوانند در تست‌های فنی، استانداردهای الزامی را کسب کنند.