اقتصاد سنتی؛ مهم‌ترین چالش شرکت‌های دانش‌بنیان

رییس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اقتصاد سنتی؛ مهم‌ترین چالش شرکت‌های دانش‌بنیان رییس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، اقتصاد سنتی مبتنی بر نفت و منابع طبیعی اولیه را مهم‌ترین علت ناشناخته ماندن فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد. سیدمحمدصاحبکارخراسانی به ایسنا، گفت: معاونت علمی و فناوری […]

رییس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

اقتصاد سنتی؛ مهم‌ترین چالش شرکت‌های دانش‌بنیان

رییس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، اقتصاد سنتی مبتنی بر نفت و منابع طبیعی اولیه را مهم‌ترین علت ناشناخته ماندن فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد.

سیدمحمدصاحبکارخراسانی به ایسنا، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در چند سال گذشته یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایش را حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان قرارداده، زیرا این شرکت‌ها در محیط اقتصادی کشور مجموعه‌های نوظهوری هستند.

وی ادامه داد: در نظام علم و فناوری از زمان دارالفنون تاکنون بیش از ۱۰۰ سال است که در کشور دانشگاه وجود دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌هایی هستند که عمده فعالیت‌هایشان مبتنی بر تحقیق است؛ لذا با توجه به نوظهور بودن فعالیت‌های آنان در کشور معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری سعی می‌کند که به تدریج مسایل و مشکلات آنان را در سطح هیأت وزیران بررسی و حل کند.

رییس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بیان کرد: در حال حاضر ما ادعا می‌کنیم که نماینده شرکت‌های دانش‌بنیان در هیأت دولت هستیم یعنی صندلی که دکتر ستاری به عنوان معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور دارد، جایگاهی است که همه شرکت‌های دانش‌بنیان را در کشور نمایندگی می‌کند.

صاحبکار خراسانی تصریح کرد: چون اقتصاد کشور به شکل سنتی و مبتنی بر نفت و منابع طبیعی اولیه بوده است، مفهوم شرکت‌های دانش‌بنیان که تنها دارایی‌شان دانش و فعالیت‌های فناورانه‌شان است بیگانه و ناآشنا مانده است.

وی افزود: لذا این شرکت‌ها و فعالان نوظهور در عرصه اقتصاد تا جای خود را در اقتصاد پیدا کنند، احتیاج به زمان دارند و در تمام کشور‌‌ها نیز همین روال وجود داشته است.

رییس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، بیان کرد: تمام تلاش ما این است که مدت زمانی را که طول می‌کشد تا شرکت‌ها با سازوکارهای اقتصادی جدید موجود در کشور بتوانند خود را وفق دهند، کم‌تر کنیم.

 

صاحبکارخراسانی در پایان با اشاره به تعداد ۳هزارو۲۶۰ شرکت دانش‌بنیان که تا به امروز مورد تأیید و پوشش برنامه‌های حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری قرار گرفته‌اند، گفت: تلاش ما این است که به تدریج این تعداد را افزایش دهیم و از نظر تأمین مالی بحث‌های معافیت‌های مالیاتی، معافیت‌های گمرکی و مجوزهایی که برای این حوزه ضروری است، پشتیبانی‌های لازم را انجام دهیم.