وابستگی کامل افول و ظهور شرکت‌های IT به دیتا

در پنجمین همایش مدیران فناوری اطلاعات مطرح شد وابستگی کامل افول و ظهور شرکت‌های IT به دیتا تشریح آسیب‌ رتبه‌بندی‌ دانشگاه‌ها! رییس مرکز تحقیقات علمی ایران با تأکید بر این‌که افول و ظهور بسیاری از شرکت‌ها وابسته به «داده» است، گفت: در کشورهای توسعه‌یافته از داده و دیتا در کاهش ریسک استفاده می‌کنند. به گزارش […]

در پنجمین همایش مدیران فناوری اطلاعات مطرح شد

وابستگی کامل افول و ظهور شرکت‌های IT به دیتا

تشریح آسیب‌ رتبه‌بندی‌ دانشگاه‌ها!

رییس مرکز تحقیقات علمی ایران با تأکید بر این‌که افول و ظهور بسیاری از شرکت‌ها وابسته به «داده» است، گفت: در کشورهای توسعه‌یافته از داده و دیتا در کاهش ریسک استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا، در پنجمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات که به همت پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات (ایرانداک) در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد، با تأکید بر جایگاه بالای حکمرانی داده‌ها در نظام جدید، افزود: در نگرش‌های سنتی نسبت به داده‌ها همانند نگرش سابق ما نسبت به ثروت‌های ملی توجه می‌شد و در این وضعیت بیش‌تر به انباشت داده‌ها تمرکز می‌شد.

وی با بیان این‌که در نگرش سنتی از داده‌ها بهره‌برداری‌های موضعی می‌شد، خاطرنشان‌کرد: در این نگرش حجم عظیمی از داده‌ها وجود داشت که این امر در نظام مدیریتی و گاهی در بخش‌های صنعتی سردرگمی ایجاد می‌کرد.

احمدی با تأکید بر این‌که در نظام نوین حکمرانی، داده‌ها جایگاه بالایی در حلقه و زنجیره کسب و کار دارد، ادامه‌داد: از این رو در نظام نوین مفهوم داده به عنوان دارایی استراتژیک تلقی می‌شود که بر این اساس رویکرد ما نسبت به حکمرانی داده‌ها متحول شده است.

رییس مرکز تحقیقات علمی با تأکید بر این‌که در حکمرانی داده‌ها، داده‌ها می‌توانند جایگزین سرمایه‌های فیزیکی و معمولی شوند، اظهارکرد: با توجه به اهمیت داده‌ها در بخش‌های مهم اقتصادی و اجتماعی به‌طور قطع داده‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای نفت باشد.

به گفته وی، افرادی که بتوانند از داده‌ها بهره‌برداری کنند می‌توانند مدیریت درستی داشته باشند. از این رو در رویکرد جدید مفاهیم جدیدی ایجاد شده است که از آن جمله می‌تواند به آمازون، فیس بوک، گوگل و مایکروسافت اشاره کرد.

احمدی با تأکید بر این‌که این شرکت‌ها در بازار بورس جهانی با هویت‌های انفجاری، قدرتمند و اثرگذار ظاهر شده‌اند، ادامه‌داد: با این تلقی، فرهنگ با مفاهیم جدید گره خورده است و ما امروزه با حجم عظیمی از داده‌ها مواجه هستیم که اگر درست از آنها استفاده کنیم به توسعه پایدار دست خواهیم یافت.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان این‌که نظام نوین در قالب نظام نوآوری و توسعه پایدار تعریف جدیدی برای حکمرانی داده‌ها ارایه می‌دهد، اضافه‌کرد: در دنیای نو، شرکت‌های بزرگ که بازارهای جدیدی را ایجاد کرده‌اند، مفاهیم جدیدی مانند اخلاق داده و فرهنگ و مسایل ارتباطی ارایه کرده‌اند.

وی همچنین اضافه‌کرد: بر این اساس در کشورهای توسعه‌یافته اقتصاد ریسک‌پذیر مطرح شده است که در این اقتصاد دیتا و داده‌ها در کاهش ریسک بسیار مؤثر بوده است. با این نگرش وظیفه ما سنگین‌تر خواهد شد و باید در این مسیر اساتید و صاحبان سرمایه و فناوری فعال شوند.

احمدی با تأکید بر این‌که در این رویکرد نقش دولت در زنجیره خلق ارزش بسیار مهم است، خاطرنشان‌کرد: در این مسیر می‌توان با استفاده از داده‌ها علاوه بر اشتغال و خلاقیت، دانش را در اقتصاد پیاده‌سازی کرد.

وی با بیان این‌که ما در سال «اقتصاد مقاومتی و اشتغال و تولید» هستیم، تأکیدکرد: حکمرانی داده در کنار دولت الکترونیک ابزار قدرتمندی خواهد بود که به تحقق اشتغال منجر می‌شود.

وی با بیان این‌که افول و ظهور بسیاری از شرکت‌ها وابسته به داده است، اضافه‌کرد: اگر شرکتی از داده‌ها به خوبی استفاده کند و دیتا‌ها را به خوبی تولید کند، قطعاً می‌تواند در بازارهای جدید حضور یابد.

احمدی ادامه‌داد: با این نگرش اعتقاد داریم دولت الکترونیک که مبتنی بر مدیریت داده و حکمرانی داده است، ابزار قدرتمندی خواهد بود؛ چرا که می‌تواند کار‌ها را تسهیل و نظام تحولی مبتنی بر نگرش نو را ایجاد کند.

معاون نوآوری وزارت ارتباطات با اشاره به آسیب‌های رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌ها گفت: برای رفع این امر نیاز است که اعتمادسازی کنیم.

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و اعتماد‌سازی

امیرحسین‌دوایی نیز با اشاره به اقدامات و تحولات در حوزه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها افزود: از سوی یک نهاد براساس شاخص‌هایی اقدام به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها شد و بعد از آن نهادهای مختلفی وارد رتبه‌بندی شدند.

وی تأکیدکرد: رتبه‌بندی‌های انجام شده از سوی این نهاد‌ها براساس همان شاخص‌های اولیه رتبه‌بندی‌‌ها بوده است.

دوایی با تأکید بر این‌که این وضعیت رتبه‌بندی آسیب‌های جدی در فرایند تولید علم در دنیا ایجاد کرد، اظهارکرد: به دنبال این روند موضوعاتی چون داده‌سازی، آزمایش‌های غیراستاندارد، حذف و اضافه کردن داده‌ها و شبیه‌سازی‌های غیرواقعی به عرصه‌های علمی خدشه وارد کرد.

معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات به وضعیت ایران در افزایش سهم تولید علم اشاره کرد و گفت: در ایران حتی افرادی که با امید افزایش سهم تولیدات علمی جهانی اقدام به انتشار مقاله در دانشگاه‌ها کردند، امروزه به این نتایج رسیدند که این روش اهداف جامعه را محقق نمی‌کند.

 

وی به نقش فناوری اطلاعات برای عبور از این بن بست اشاره کرد و گفت: باید به دنبال روش‌های اعتمادسازی براساس فناوری اطلاعات باشیم.