جزییات مقررات جدید برای اپراتورها بالاخره پیامک انبوه تبلیغاتی ممنوع شد کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مقررات جدیدی برای ارایه خدمات محتوایی پیامکی تصویب کرد. برمبنای این مصوبه، ارسال هر نوع پیامک بدون اخذ اجازه قبلی از مشترک توسط اپراتورها ممنوع شد. به گزارش مهر، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره۲۷۰ خود، با توجه به […]
جزییات مقررات جدید برای اپراتورها
بالاخره پیامک انبوه تبلیغاتی ممنوع شد
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مقررات جدیدی برای ارایه خدمات محتوایی پیامکی تصویب کرد. برمبنای این مصوبه، ارسال هر نوع پیامک بدون اخذ اجازه قبلی از مشترک توسط اپراتورها ممنوع شد.
به گزارش مهر، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره۲۷۰ خود، با توجه به گسترش ارایه خدمات محتوایی پیامکی از طریق شبکههای ارتباطی، مصوبه قبلی خود درمورد مقررات ارایه این خدمات از سوی اپراتورهای موبایل را در چارچوب سیاستهای تعیین شده در مصوبه شورای عالی فضایی، بازنگری کرد.
در این مصوبه، انواع خدمات پیامکی انبوه شامل پیامکهای تبلیغاتی، اطلاعرسانی و اضطراری میشود که از طریق فرستنده مشخص با امکان ارسال بدون درخواست قبلی مشترک بر بستر شبکههای ارتباطی ارسال و بدون پرداخت هرگونه وجه از مشترک توسط مشترک دریافت میشود.
درهمین حال انواع خدمات پیامکی ارزشافزوده نیز شامل پیامکهای تراکنشی، استعلامی و پیامکی سایر (محتواهایی نظیر خبر، فرهنگی و هنری، مذهبی، علمی و آموزشی، بهداشت و سلامت، مسابقات، بازی و سرگرمی) خواهد بود که مشترک بنا به درخواست خود، آن را دریافت کرده و اپراتور مجاز به دریافت هزینه آن است. باشد.
برمبنای مقررات جدیدی که در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات آمده است، ارسال هرگونه خدمات پیامکی انبوه اطلاعرسانی و تبلیغاتی و ارزشافزوده، بدون اخذ اجازه قبلی از مشترک ممنوع است.
سامانه انتخاب پیامک از سوی مشترک، راهاندازی میشود
براین اساس اپراتور تلفن همراه موظف است برای اخذ اجازه از مشترک، نسبت به ایجاد و ارایه سامانهای با قالب واحد برابر ضوابط اعلامی رگولاتوری اقدام کند.
همچنین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف شده حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، ضوابط و قالب سامانه مذکور را تعیین و به اپراتورها ابلاغ کند.
درهمین حال اپراتورها نیز موظفند حداکثر یک ماه پس از ابلاغ ضوابط سامانه توسط رگولاتوری، نسبت به پیادهسازی و راهاندازی سامانه مذکور اقدام کنند. این سامانه باید قابل دسترس و استفاده برای همه مشترکان باشد.
پس از راهاندازی و فراگیری سامانه اشاره شده، بنابر تشخیص و ابلاغ رگولاتوری، این سامانه میتواند جایگزین سایر سامانههای قبلی نظیر سامانه ۸۰۰ شود.
ارسال پیامکهای اضطراری تابع مقررات خاص شد
برمبنای مقررات مصوب شده، ارسال خدمات پیامکی انبوه اضطراری تابع دستورالعملی که رگولاتوری تهیه و به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خواهد رسید، بوده و اپراتور یا مشترک نمیتوانند مانع ارسال یا دریافت خدمات پیامکی انبوه از نوع اضطراری شوند.
در تبصره دیگر این مصوبه، آمده است که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حداکثر ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ تصویب این مصوبه، ملزم به تدوین دستورالعمل تعیین حدود و ثغور شرایط بحران و اضطرار و مراجع ذیربط جهت طرح و تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خواهد بود.
پیامکهای تراکنشی هم نیازمند تأیید مجدد مشترک است
از سوی دیگر اپراتور موظف است در ارسال خدمات پیامکی ارزشافزوده تراکنشی نسبت به اخذ تأییدیه از مشترک اقدام کند. همچنین اخذ تأییدیه مجدد از مشترک در تمدید ارایه این خدمات ضروری است. ضوابط و نحوه اخذ تأییدیه توسط رگولاتوری تعیین و ابلاغ خواهد شد.
درهمین حال در ارسال خدمات پیامکی ارزشافزوده استعلامی، ارسال پیامک به مشترک برای هر پیامک صرفاً براساس درخواست مشخص مشترک باید صورت گیرد.
مجوز وزارت ارتباطات برای پیامکهای ارزشافزوده الزامی شد
ارایهکنندگان خدمات پیامکی ارزشافزوده سایر نیز باید در زمان عقد قرارداد با اپراتور و ارایه خدمت، مجوز معتبر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به ارایهکننده خدمت ارتباطی(اپراتور) ارایه کنند. رعایت این بند برای اپراتور ارایهکننده خدمت پیامکی ارزشافزوده سایر، نیز الزامی است.
تأمین شرایط این بند برای آن دسته از ارایه کنندگان خدمات پیامکی ارزشافزوده سایر، که از قبل اقدام به عقد قرارداد با اپراتور و ارایه خدمت کردهاند حداکثر ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه الزامی است.
پیامک انبوه رایگان است
مطابق با این مصوبه، خدمات پیامک انبوه برای مشترکان رایگان و بدون پرداخت هرگونه هزینه است.
تعرفه خدمات ارزشافزوده پیامکی استعلامی و تراکنشی، با پیشنهاد شخص حقوقی ذیربط ارایهکننده خدمت پیامکی مربوطه به سازمان رگولاتوری و پس از بررسی سازمان و تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعیین خواهد شد.
اشخاص حقوقی ارایهکننده خدمات استعلامی موظفند، تأییدیه لازم را درباره تعرفههای فعلی خدمات خود، حداکثر ظرف مدت ۳ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه دریافت کنند. اپراتورها هم موظفند در این خصوص اطلاعرسانی کافی را به اشخاص حقوقی ارایهکننده خدمات پیامکی استعلامی طرف قرارداد انجام دهند.
تعرفه خدمات ارزشافزوده پیامکی سایر براساس شرایط بازار تعیین میشود. به منظور رعایت حقوق مصرفکننده، شروع ارایه خدمات الزاماً باید پس از اطلاعرسانی به مشترک و اخذ تأیید از وی در رابطه با تعرفه و سایر شرایط هر خدمت باشد و ارایهکننده خدمات پیامکی موظف است تا با اخذ تأییدیه مجدد از مشترک نسبت به اطلاع مشترک از هزینه و سایر شرایط هر خدمت اطمینان حاصل کند.
ارایهکنندگان خدمات پیامکی و اپراتورها میتوانند نسبت به اتخاذ روشهای مناسب جهت تشویق مشترکان به دریافت خدمات پیامک انبوه و یا خدمات ارزشافزوده سایر با لحاظ اطلاعرسانی کافی در رابطه با روشهای تشویقی به مشترک و اخذ تأییدیه از وی اقدام کنند.
ارسال پیامکهای انبوه از سرشمارههای شخصی متوقف میشود
همچنین اپراتورها موظفند، پس از اخذ تأییدیههای لازم از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هریک از خدمات پیامکی ارزشافزوده پیامکی و انبوه را از محدودههای شمارهگذاری معین و متمایز (سرشماره مشخص) قابل تشخیص برای مشترکان ارسال کنند.
از سوی دیگر اپراتورها موظفند ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، سامانه تشخیص ارسال پیامک انبوه از طریق شمارههای شخصی که عموماً از طریق SIMBox ارسال میشوند را برابر ضوابط ابلاغی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راهاندازی و ارسال اینگونه پیامکها را در شبکه خود متوقف کنند.
اپراتور و کلیه طرفین قراردادهای آنها در ارایه خدمات پیامکی به مشترکان، ملزم به رعایت قواعد و مقررات بیطرفی خواهند بود.
اپراتورها موظفند تا دسترسی لازم به سامانههای خود و سامانههای ارایهکنندگان خدمات پیامکی طرف قرارداد را برای نظارت بر اجرای این مصوبه برای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فراهم کنند.
برخورد با اپراتورهای متخلف در دستورالعمل خدمات پیامکی
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تأکید کرده که تخلف از هریک از مفاد این مصوبه و دستورالعملهای مرتبط با آن که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ابلاغ خواهد شد، نقض تعهدات پروانهای اپراتور محسوب و با آن برابر مقررات و مفاد پروانه برخورد خواهد شد.
براین اساس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف است هر سه ماه گزارشی از نتایج اجرای این مصوبه را به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارایه کند و این مصوبه که از هماکنون لازمالاجرا است جایگزین مصوبه شماره۱ جلسه۱۴۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.