مناقصات مخابراتی در بن‌بست؛ ضرر ۲۰۰۰ میلیارد ریالی!

مناقصات مخابراتی در بن‌بست؛ ضرر ۲۰۰۰ میلیارد ریالی! آثار زیانبار نرخ ارز بر کسی پوشیده نیست؛ در سال‌های گذشته هم شاهد افزایش نرخ ارز بودیم اما اکنون در یک دوره کوتاه‌تر، شدیدتر از همیشه این افزایش روی داده است. البته که اکنون ثبات بازار ارز نسبت به ۲۰ روز گذشته سازوکار بهتری پیدا کرده است […]

مناقصات مخابراتی در بن‌بست؛ ضرر ۲۰۰۰ میلیارد ریالی!

آثار زیانبار نرخ ارز بر کسی پوشیده نیست؛ در سال‌های گذشته هم شاهد افزایش نرخ ارز بودیم اما اکنون در یک دوره کوتاه‌تر، شدیدتر از همیشه این افزایش روی داده است.

البته که اکنون ثبات بازار ارز نسبت به ۲۰ روز گذشته سازوکار بهتری پیدا کرده است اما همچنان مشکلات بر سر صنف ICT سنگینی می‌کند و مخابراتی‌ها پس از تعلیق مناقصات، دست به دامن وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شده‌اند تا شاید گره از کار باز شود.

پیش از ابلاغ سیاست‌های جدید ارزی

قبل از ابلاغ سیاست‌های جدید ارزی از سوی دولت و بانک مرکزی با اجرای وزارت صنعت، معدن و تجارت میزگردی با حضور صنف ICT برگزار شد که در آن از عدم توانایی به نتیجه رساندن مناقصات مخابراتی از سوی مناقصه‌گران مخابراتی مطرح شد که دبیر سندیکای صنعت مخابرات با بیان این‌که در چنین شرایطی پیمانکاران نمی‌توانند به تعهداتشان در مناقصات و قرارداد‌‌ها عمل کنند، گفت: در نتیجه کارفرمایان نیز به دلیل دریافت نکردن موارد مورد نیاز خود متضرر می‌شوند. به همین دلیل از همه اعضای سندیکا خواسته‌ایم تا اطلاع ثانوی در هیچ مناقصه بزرگی شرکت نکنند. حتی از شرکت مخابرات ایران به عنوان کارفرمای عمده خواسته‌ایم مناقصات خود را فعلاً برگزار نکند.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات به اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز پیشنهاد کرده بود از اعضایشان بخواهند از حضور در مناقصات بزرگ خودداری کنند.

فرامرز رستگار گفته بود: این کار به معنی اعتصاب نیست، بلکه در شرایط فعلی هم پیمانکار و هم کارفرما بازنده خواهند بود.

پس از ابلاغ سیاست‌های جدید ارزی

اما اکنون در پی تصمیم جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ترخیص برخی کالا‌ها با اخذ مابه‌التفاوت نرخ ارز، سندیکای صنعت مخابرات ایران طی نامه‌ای خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اشاره به ضرر ۲۰۰۰ میلیارد ریالی شرکت‌های عضو این سندیکا از این تصمیم، از مهندس آذری جهرمی درخواست کرده‌اند که دستور دهد تا به روش مناسب و با بررسی‌های کارشناسی، این گروه از واردکنندگان از پرداخت مابه‌التفاوت معاف و با ترخیص فوری مواد‌اولیه و تجهیزات زمینه تولید و انجام پروژه‌ها فراهم شود.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران طی نامه‌ای خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به زیان شرکت‌های مخابراتی عضو این سندیکا از تصمیم جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ترخیص برخی کالا‌ها با اخذ مابه‌التفاوت نرخ ارز اشاره کرد.

اصل نامه خطاب به وزیر ICT

جناب آقای مهندس جهرمی

وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات

با سلام و احترام؛

همانطوریکه استحضار دارید هیأت محترم وزیران طبق بند ۵ مصوبه شماره ۶۳۷۹۳/ت۵۵۶۳۳ ﻫ مورخ ۱۶/۰۵/۹۷، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان را مکلف نموده که ضمن اخذ مابه‌التفاوت «نرخ ارز زمان پرداخت» و «نرخ ارز در بازار در تاریخ ترخیص» نسبت به صدور مجوز ترخیص اقدام نماید.

از یک طرف شرکت‌های عضو این سندیکا تولید‌کننده و تأمین‌کننده تجهیزات و خدمات برای سازمان‌ها و شرکت‌ها هستند، بنابراین فروش آنها به‌کارفرمایان بر مبنای انتخاب در مناقصات و استعلام‌ها و عقد قرارداد می‌باشد.

از طرف دیگر قیمت تمام شده و فروش کالا و خدمات با نرخ ارز در زمان حضور در مناقصات و انعقاد قرارداد‌ها محاسبه شده، لذا پرداخت هرگونه مابه‌التفاوت موجب ضرروزیان هنگفت برای اعضای این سندیکا می‌شود که تاکنون حدود ۲۰۰۰ میلیارد ریال تخمین زده شده است.

مشتریان اصلی کالا و خدمات شرکت‌های عضو این سندیکا عبارتند از شرکت ارتباطات زیرساخت، اپراتورهای ارتباطی تحت پروانه سازمان تنظیم مقررات و شرکت‌ها و سازمان‌های مصرف‌کننده تجهیزات و خدمات مخابراتی.

ضمن احترام کامل به مصوبه هیأت محترم وزیران جهت ساماندهی و مدیریت بازار؛

خواهشمند است دستور فرمایید که به روش مناسب و با بررسی‌های کارشناسی، این گروه از واردکنندگان از پرداخت مابه‌التفاوت معاف و با ترخیص فوری مواد‌اولیه و تجهیزات زمینه تولید و انجام پروژه‌ها فراهم گردد.

ضمناً به استحضار می‌رسانیم، این سندیکا برای تعیین مصادیق و اعلام نظر تخصصی جهت تشخیص سره از ناسره آمادگی کامل دارد.

فرامرز رستگار

دبیر و عضو هیأت مدیره سندیکا