افزایش قیمت اینترنت!!

افزایش قیمت اینترنت!! رگولاتوری: گران‌فروشی نیست در هفته‌های اخیر، اپراتور‌ها قیمت بسته‌های اینترنت را افزایش دادند رگولاتوری این تغییر قیمت را گران‌فروشی نمی‌داند و معتقد است که این اقدام در بازه قیمتی کف و سقف اتفاق افتاده است. به گزارش مهر، در هفته‌های اخیر برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ثابت، نرخ بسته‌های اینترنت مشترکان خود […]

افزایش قیمت اینترنت!!

رگولاتوری: گران‌فروشی نیست

در هفته‌های اخیر، اپراتور‌ها قیمت بسته‌های اینترنت را افزایش دادند رگولاتوری این تغییر قیمت را گران‌فروشی نمی‌داند و معتقد است که این اقدام در بازه قیمتی کف و سقف اتفاق افتاده است.

به گزارش مهر، در هفته‌های اخیر برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت ثابت، نرخ بسته‌های اینترنت مشترکان خود را تغییر داده و به نوعی گران کرده‌اند. برای مثال مشترکی که تاکنون اینترنت با سرعت ۴ مگابیت را با حجم ۸۰ گیگ مصرف منصفانه، ماهانه ۴۳ هزار تومان دریافت می‌کرد، هماکنون برای این حجم باید ۵۵ هزار تومان هزینه پرداخت کند.

تماس با اپراتورهای مرکز تماس این شرکت‌ها حاکی از آن است که این اپراتور‌ها بر مبنای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، نرخ سرویس‌های خود را تغییر داده‌اند. اما این تغییر و افزایش قیمت‌ها باعث نارضایتی کاربران شده است. چرا که پیش از این حسینفلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات به مهر گفته بود که «هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت اینترنت موبایل و اینترنت ثابت در سال‌جاری وجود ندارد.»

وحید مختاری، مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این تغییر نرخ‌‌ها را گران‌فروشی ندانست و گفت: در بررسی‌های صورت گرفته هیچ گزارشی مبنی بر گران‌فروشی شرکت‌های اینترنتی دریافت نکردیم.

وی با بیان اینکه یکی از مسایل مورد نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نظارت بر تمامی موافقتنامه‌ها و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در زمینه نرخ‌‌ها و تعرفه‌های خدمات است، گفت: باید توجه داشت که برخی تعرفه‌هایی که از سوی سرویسدهنده‌ها اعلام می‌شود، کف مصوبات و برخی سقف مصوبات است و اپراتور‌ها مجاز هستند در این بازه قیمتی بین کف و سقف، نرخ سرویس خود را تعیین کنند.

مختاری با اشاره به اینکه فضای رقابتی و بازار عرضه و تقاضا بر تعیین قیمت تأثیرگذار است، افزود: بررسی‌های نظارتی رگولاتوری نشان می‌دهد که در این فضا، برخی اپراتور‌ها نسبت به دامپینگ و اعلام قیمت زیر کف اقدام می‌کنند که این مسأله فضای ضدرقابتی ایجاد کرده است. اما تاکنون گزارشی مبنی بر گران‌فروشی نداشته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه موضوعات موردی را کاربران باید از طریق ۱۹۵ به رگولاتوری اعلام کنند تا پیگیری مناسب انجام شود، گفت: اگر مشترکی معتقد است که اپراتور بسته مورد نظر را با قیمت بالاتری نسبت به تعرفه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات می‌فروشد، موضوع را به ۱۹۵ اعلام کند تا مورد بررسی قرار گرفته و با اپراتور متخلف برخورد شود.

مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری با بیان اینکه تاکنون در زمینه گران‌فروشی با مستنداتی از سوی اپراتورهای اینترنت ثابت روبه‌رو نشده‌ایم و اغلب، موضوع به زیر کف تعرفه مربوط می‌شود، گفت: با توجه به افزایش هزینه اپراتور‌ها در شرایط فعلی اقتصادی، ممکن است تغییر نرخ در بسته‌های اینترنت انجام شده باشد اما این تغییرات اپراتورها، بر مبنای بازه قیمتی کف و سقف تعرفه انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه اپراتور‌ها عمدتاً کف تعرفه را در فضای رقابتی رعایت می‌کنند و هیچیک از آنها هنوز به اعمال سقف تعرفه نرسیده‌اند، گفت: در صورت برخورد با موارد اینچنینی با متخلفان ظرف ۲۴ ساعت برخورد شده و اعمال مقررات می‌شود.

مختاری خاطرنشان کرد: ممکن است از دید کاربران نرخ بسته‌ها گران شده باشد، اما از نظر رگولاتوری گران‌فروشی اتفاق نیفتاده و اپراتور‌ها در بازه زمانی مشخص بر مبنای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، قیمت‌ها را تعیین کرده‌اند.

وی در مورد اعتراض کاربران به اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنت هم گفت: میزان خطای سیستمی در زمینه اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنتی بسیار پایین است و ممکن است سیستم اپراتور در مسیر دانلود و آپلود خطایی دریافت کند اما این موضوع مصداق کم‌فروشی تعزیراتی و تقلب نیست و اگر مورد عمدی در کار بود، قابل بررسی و پیگیری است.

مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری با تأکید بر اینکه هرگونه ابهامی از سوی مشترکان از طریق سامانه ۱۹۵ قابلیت رسیدگی دارد، ادامه داد: اما بررسی‌ها نشان داده که کم‌فروشی و یا گران‌فروشی سازمان‌‌یافته و ساختاریافته برای این موضوع دریافت نشده است.

وی گفت: مواردی در حوزه تعرفه نیمبهای شبکه ملی اطلاعات بود که مقرر شد به دلایل فنی، قیمت‌ها به روز شود و اپراتور تعرفه را نیمبها شارژ کنند. در این زمینه به برخی اپراتور‌ها اخطار داده شد و آنها مجبور به اصلاح قیمتگذاری شدند.