الزام ثبت طرح‌های پژوهشی دستگاه‌های اجرایی در سامانه سِمات

الزام ثبت طرح‌های پژوهشی دستگاه‌های اجرایی در سامانه سِمات معاون اجرایی دبیرخانه شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی و خصوصی ملزم به ثبت طرح‌های پژوهشی خود در «سامانه سمات – سامانه مدیریت اطلاعات تحقیقاتی» شدند. مهدی پاکزاد در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه بر نبود […]

الزام ثبت طرح‌های پژوهشی دستگاههای اجرایی در سامانه سِمات

معاون اجرایی دبیرخانه شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی و خصوصی ملزم به ثبت طرح‌های پژوهشی خود در «سامانه سمات – سامانه مدیریت اطلاعات تحقیقاتی» شدند.

مهدی پاکزاد در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه بر نبود یک بانک اطلاعاتی از طرح‌های پژوهشی به عنوان یک نقص تأکید کرده است، اظهار کرد: برای اینکه چنین بانک اطلاعاتی مهمی‌شکل بگیرد، برنامه ششم یک وظیفه‌ای را بر دوش دبیرخانه شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری قرار داده بود که سامانه‌ای را برای ثبت اطلاعات طرح‌های پژوهشی کشور راه‌اندازی کند.

معاون اجرایی دبیرخانه شورای‌عالی عتف گفت: در همین راستا و به منظور جلوگیری از دوباره کاری، موازی‌کاری و همچنین کارآمدی نظام تحقیق، پژوهش و فناوری در کشور، سامانه «سمات – سامانه مدیریت اطلاعات تحقیقاتی» را اوایل بهمن‌ماه جاری راه‌اندازی کرده‌ایم.

پاکزاد در ادامه تأکید کرد که با راه‌اندازی سامانه سمات، اگر دستگاه‌ها بخواهند طرح‌هایشان را اجرایی کنند، حتماً باید طرح پژوهشی خود را در این سامانه ثبت کنند.

وی با بیان این مطلب که سامانه سمات برای همه دستگاه‌ها و شرکت‌ها؛ چه دولتی و چه غیر دولتی طراحی شده است، خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها و شرکت‌ها اگر تصمیم به اجرایی شدن طرح پژوهشی خود دارند، ملزم به ثبت آن در این سامانه هستند.

معاون اجرایی دبیرخانه شورای‌عالی عتف ادامه داد: ارتقای جایگاه رقابت‌پذیری کشور در جایگاه جهانی از طریق فراهم‌آوری یک فضای اطلاعاتی-پژوهشی شفاف، یکپارچه، منسجم و بدون تکرار در سطح ملی برای پژوهشگران، فراهم کردن شرایط مدیریت و رهبری فعالیت‌های پژوهش برای مدیران و ارائه توان ملی در تولید اطلاعات علم و فناوری و پاسخ به نیازمندی‌های متقاضیان علم و فناوری از اهداف مهم راه‌اندازی این سامانه به شمار می‌رود.

پژوهش یا تحقیق یک روند هوشمندانه، هوشیارانه، خلاقانه و سامان‌مند برای یافت، بازگویی و بازنگری پدیده‌ها، رخدادها، رفتارها و انگاشته‌هاست. پژوهش همچنین برای استفاده از پدیده‌های موجود در جهت دست یافتن به راهکارهای عملی و فناوری‌ها به کار می‌رود. به‌طور معمول پژوهشگر نتایج پژوهش خود را در مجله‌های علمی‌ارائه می‌دهد. پژوهش در دو بُعد، یکی «یافتن پرسش پژوهش» و دیگری «پاسخ دادن به آن» انجام می‌گیرد.

پژوهش پایه‌ای می‌تواند زمینه «پژوهش کاربردی» را فراهم آورد، اما در وهله اول متوجه کاربرد آن در زندگی انسان‌ها نیست. در حالی که پژوهش‌های کاربردی دارای جنبه عملی و مستقیماً متوجه حل مشکلات جامعه و بشریت می‌باشد. در ضرورت انجام این دو دسته از مطالعات شکی نیست. به عنوان مثال تصمیمگیرندگان سیاسی هر کشور به جهت کسب توانایی در اداره عملی جامعه، نیازمند پژوهش‌های کاربردی می‌باشند و این دسته از پژوهش‌ها خود متکی بر پژوهش‌های پایه‌ای هستند.