احتیاج به تعمیر داریم

اقتصاد رانتی مردم را آزرده کرده است؛ احتیاج به تعمیر داریم مائده شیرپور- روز گذشته مقام‌معظم‌رهبری در دیدار با مسؤولین کشوری جمله‌ای به‌کار بردند که می‌تواند بهترین توصیه برای بهبود اوضاع در همه ابعاد کشور تلقی شود. ایشان فرمودند: «همه ما مسؤولان در جمهوری اسلامی احتیاج به تعمیر قلب خود داریم.» همین جمله می‌تواند در […]

اقتصاد رانتی مردم را آزرده کرده است؛

احتیاج به تعمیر داریم

مائده شیرپور- روز گذشته مقام‌معظم‌رهبری در دیدار با مسؤولین کشوری جمله‌ای به‌کار بردند که می‌تواند بهترین توصیه برای بهبود اوضاع در همه ابعاد کشور تلقی شود. ایشان فرمودند: «همه ما مسؤولان در جمهوری اسلامی احتیاج به تعمیر قلب خود داریم.» همین جمله می‌تواند در حوزه‌های اقتصادی نیز به عنوان کلیدواژهای برای تلنگر به مسؤولان مربوطه مورد توجه قرار گرفته و بررسی شود.

اگر هر مسؤول اقتصادی که قطعاً دغدغه بهبود شرایط اقتصادی دارد و می‌داند از برنامه‌های توسعه‌ای عقب هستیم و هنوز در توصیه به اقتصاد مقاومتی و اجرای اصل ۴۴ توفیق مدنظرمان را کسب نکرده‌ایم و مدام با تلاطم‌های دلال‌ها دچار تنش می‌شویم، در خودش و پیرامونش دنبال نقص‌هایی برای بهبود شرایط باشد، قطعاً می‌تواند مواردی را بیابد که با تغییر تاکتیک‌ها تفاوتی را در حد توان خود در اقتصاد کشور ایجاد کند.

در این گشت و گذار‌ها و یافتن عیبهایی برای تعمیر می‌توان به مواردی از جمله رانت‌هایی که در دهه اخیر باعث ایجاد شرکت‌های خصولتی شده و نوعی انحصار را در رشد اقتصادی کشور ایجاد کرده است، اشاره کرد. برای برطرف کردن این معضل مهم و البته وقت گیر، تغییر تاکتیک نحوه واگذاری دولتی‌ها به بخش خصوصی در وهله اول ضروری به نظر می‌رسد و در ادامه لازم است که تلاش‌های بی‌وقفه و البته بدون غرض و غیرجناحی برای یافتن متخلفان صورت گرفته و بدون اغماض با آنها برخورد شود.

اگر همین یک اقدام با پشتکار، بدون غرض، بدون سیاسی‌کاری و دیدن منافع حزبی و مقدم شمردن آن بر منافع ملی صورت گیرد، قطعاً دستاوردهای چشمگیر این تعمیر اساسی در کم‌تر از یک سال برای مردم هم قابل لمس خواهد شد.

شاید اساسی‌‌ترین‌ مشکلی که در این بخش وجود دارد، مصلحت‌اندیشی‌های بی‌مورد و البته تعارفات حزبی و جناحی است که باعث شده رانتکاران هر روز بیش‌تر از دیروز و البته با اقداماتی وقیحانه‌تر به پیشبرد اهداف خود بپردازند.

اگر اراده‌ای جدی در از میان برداشتن رانت و توصیه وجود داشته باشد، اگر قرار به‌کارکردنی شبانه‌روزی بدون اغراق و بدون هیاهو و تهمت باشد، اگر مردم ببینند که مانند دهه ۶۰  عدالت اجتماعی برقرار است و نداری و دارایی بین همه تقسیم می‌شود، سختی‌های بیش‌تری را تحمل کرده و دلشان رضا می‌دهد که همه سختی‌ها را به جان خریده و با مسؤولانشان در جهت ریشه‌کن کردن رانت همراه شوند.

برای دیگر مسایل و معضلات نیز اگر با همین نیت دست به تعمیر بزنیم، قطعاً می‌توانیم کشوری با ظرفیت‌های بهتر از آنچه تاکنون داشتیم را تجربه کرده و اقتصادی پیش رونده را تجربه کنیم، اقتصادی که برای نشان دادن منحنی رشد و توسعه نیازی به سند‌سازی و آمار‌سازی ندارد و تغییرات مثبت آن را همه، حتی افراد بی‌سواد نیز متوجه خواهند شد.

نمونه‌ای که به عنوان یک فاکتور برای تعمیر اقتصاد کشور بررسی شد، قابل تعمیم دادن به حوزه‌های دیگر را نیز داراست، مثلاً همین رویه را می‌توان در پیگیری قاچاق کالا، پیگیری واردات کالاهای غیرضرور و اقلامی چون کود انسانی و… مبارزه با فساد و دزدان بیت‌المال نیز به‌کار بست.

البته در کنار همه این اقدامات لازم است که قوه قضاییه به عنوان ناظر و البته پیگیر، حضور داشته و برای اجرای قوانین متعددی که درباره مبارزه با رانت و قاچاق و فساد اقتصادی نیز تلاش بیش‌تری داشته باشد. واقعیت این است که کشور ما برای برخورد با مفسدان و رانت‌بگیران قوانین سفت و سختی دارد اما شاید بازرسان سختگیری به اندازه قوانین سخت نداشته باشد و ضعف عظیمی در نظارت بر حسن انجام قواعد وجود دارد که نیاز به بررسی و رفع نقص در آن حس می‌شود.