الگوپذیری از اقتصاد ورزشی توسعه‌یافته‌ها

الگوپذیری از اقتصاد ورزشی توسعه‌یافته‌ها مناقصه‌مزایده- ورزش در کشورهای توسعه‌یافته سهم قابل توجهی در مخارج خانوار دارد و در دهه‌های گذشته در کشورهای در حال توسعه نیز سهم ورزش در مخارج خانوار و بودجه دولت افزایش پیدا کرده است که نشان‌دهنده اهمیت و تمایل ترجیحات افراد به سمت ورزش است. البته برخی ورزش را ابزاری […]

الگوپذیری از اقتصاد ورزشی توسعه‌یافته‌ها

مناقصه‌مزایده- ورزش در کشورهای توسعه‌یافته سهم قابل توجهی در مخارج خانوار دارد و در دهه‌های گذشته در کشورهای در حال توسعه نیز سهم ورزش در مخارج خانوار و بودجه دولت افزایش پیدا کرده است که نشان‌دهنده اهمیت و تمایل ترجیحات افراد به سمت ورزش است. البته برخی ورزش را ابزاری برای حرکت ملل در مسیر جهانی شدن و عامل مهمی در ایجاد تغییرات فرهنگی می‌دانند و افزایش بیش‌تر سهم ورزش در مخارج دولتی و حمایت دولت از بخش خصوصی را خواستارند.

 جنبه‌های مختلف اقتصاد ورزش

 ۱ – ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم

 ۲ – تولید کالاها، تجهیزات و مکمل‌های غذایی در ورزش

 ۳ – صادرات کالا‌ها و خدمات ورزشی (تجارت بین‌الملل)

 ۴ – رونق گردشگری و توسعه بازارهای محلی از طریق حوادث ورزشی

 ۵ – تبلیغات، انتشارات و حق پخش تلویزیونی

 ۶ – ایجاد تأسیسات و امکانات گسترده ورزشی

 ۷ – مسایل فرهنگی و امنیتی

 ۸ – افزایش رفاه عمومی و سرمایه اجتماعی و انسانی در جامعه

 ۹ – مدال‌های دریافت شده در المپیک (شهرت و رقابت بین‌المللی)

 اگر این فرض را بپذیریم که افزایش روحیه ورزشکاری در جامعه منجر به کاهش احتمال ارتکاب جرم می‌شود، سرمایه‌گذاری در گسترش ورزش بسیار کم هزینه‌تر و کارآتر از سرمایه‌گذاری در مبارزه و جلوگیری از جرم و جنایت می‌باشد. ورزش خدمتی است که در مناطق محروم نیز تقاضا می‌شود و می‌توان بعضی ورزش‌های کم هزینه مانند فوتبال و کشتی یا ورزش‌های رزمی را در ایران در شمار کالاهای پست در نظر گرفت که افراد در دهک‌های پایین درآمدی آن را تقاضا و با افزایش درآمد به سمت ورزش‌های پرهزینه حرکت می‌کنند و همین امر اختصاص یارانه دولتی به ورزش‌هایی را که می‌تواند در طبقه پست دسته‌بندی شوند از لحاظ تئوری‌های اقتصادی توجیه می‌کند. نکته مهم در ارتباط با کشور ایران این است که حجم بازار ورزش و گردش مالی آن در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج و بسیاری از کشورهای دیگر بسیار بالاست، که این امر می‌تواند از جمعیت و جوان بودن آن، آب و هوای متعادل، وجود فرهنگ ورزش در تمدن اسلام و ایران و… باشد. داشتن یک بازار داخلی با تقاضای گسترده می‌تواند عاملی برای رونق در بازار ورزش و کسب توانایی رقابت برای تولیدکنندگان کالا‌ها و خدمات ورزشی در عرصه‌های بین‌المللی باشد. از همین رو می‌تواند این خصیصه جزو الگوهای مهم برای توسعه اقتصادی ورزش و خصوصی‌سازی آن مورد توجه قرار گیرد.