همچنان پای مشتی دلار در میان است

همچنان پای مشتی دلار در میان است سوریه این روز‌ها به کانون تحولات جهانی مبدل شده که رنگ و بوی نظامی و جنگی دارد، حال آن‌که نگاه ریشه‌ای به این تحولات ریشه از ماهیت اقتصادی آن برمی‌دارد. آمریکایی‌‌ها با محوریت نیکی هیلی، نماینده این کشور در سازمان ملل سوریه را متهم به استفاده از سلاح […]

همچنان پای مشتی دلار در میان است

سوریه این روز‌ها به کانون تحولات جهانی مبدل شده که رنگ و بوی نظامی و جنگی دارد، حال آن‌که نگاه ریشه‌ای به این تحولات ریشه از ماهیت اقتصادی آن برمی‌دارد.

آمریکایی‌‌ها با محوریت نیکی هیلی، نماینده این کشور در سازمان ملل سوریه را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی کرده و همزمان نیز کشورهای فرانسه و انگلیس این جوسازی را تکرار کرده‌اند.

در همین حال رژیم صهیونیستی نیز پایگاه تی فور در حمص را بمباران کردند، در حالی که آمریکا و اروپا به حمایت از این اقدامات پرداختند. از سوی دیگر رسانه‌ها اعلام کردند رزم ناو آمریکایی راهی منطقه شده تا در آب‌های نزدیک سوریه پهلو بگیرد. فرانسه و انگلیس نیز اعلام کردند آماده هستند تا گزینه نظامی را علیه سوریه آغاز کنند.

مجموع این اقدامات نشان می‌دهد که صف‌بندی‌های نظامی در جهان شدت گرفته و حتی احتمال روی دادن جنگی بزرگ نیز وجود خواهد داشت. هر چند که فضای ایجاد شده رنگ و بوی نظامی دارد اما کمی دقت در آنچه در صحنه جهانی روی داده نشان می‌دهد که اقتصاد محور این بحران‌هاست. سند این ادعا را در آنچه این روز‌ها در اروپا و آمریکا می‌گذرد، می‌توان مشاهده کرد.

ترامپ رییس‌جمهور آمریکا اعلام می‌کند، کشورش پلیس جهان نیست که بخواهد امنیت را برای دیگران محقق سازد. او با اشاره به این‌که آمریکا در سال‌های اخیر ۷ هزار میلیارد دلار در منطقه خاورمیانه هزینه کرده تأکید می‌کند که کشورهای عربی اگر خواستار حضور آمریکا در سوریه هستند، باید هزینه آن را بپردازند.

بعد از این اظهارات عربستان که ولیعهدش در آمریکا به سر می‌برد از توافق برای خرید تسلیحاتی از آمریکا خبر داد و عنوان کرد که هزینه‌های مورد نظر آمریکا را می‌پردازد. وی قراردادهایی نیز با شرکت‌های آمریکایی برای حضور در بازار آینده عربستان بست.

بن‌سلمان پس از آمریکا در حالی راهی فرانسه شد که در آنجا نیز همین رویه را دنبال و میلیارد‌ها دلار میان دو کشور توافق تسلیحاتی امضا شد.

همزمان امارات نیز از طرح‌های جدید برای خرید تسلیحات از آمریکا و بزرگان اروپا خبر داد در حالی‌که همراه آن بحرین و قطر نیز از میلیارد‌ها دلار خرید تسلیحاتی از آمریکا سخن گفتند.

برآورد‌ها نشان می‌دهد ده‌ها میلیارد دلار در روزهای اخیر از سوی کشورهای عربی برای جلب رضایت‌ آمریکا و اروپا هزینه شده است. با این شرایط کشورهای غربی باید نشان دهند که به تعهدات خود در قبال این هزینه‌گیری‌ها پایبند هستند و همچنین زمینه را برای نوشتن فاکتورهای جدید فراهم سازند.

مهم‌ترین مؤلفه در این راستا می‌تواند مسأله سوریه باشد که با شکست تروریست‌‌ها در غوطه شرقی و دوماً پرونده دخالت دشمنان سوریه را به بسته شدن نزدیک‌تر می‌سازد. لذا کشورهای غربی با هوچی‌گری درباره استفاده سوریه از سلاح شیمیایی و رجز خوانی مبنی بر آمادگی برای گزینه نظامی سعی دارند تا خود را تحقق بخش اهداف ارتجاع عربی معرفی کنند تا زمینه‌ساز نوشتن فاکتورهای جدید شود.

بر همین اساس است که می‌توان گفت آنچه امروز در سوریه روی می‌دهد، بیش از آن‌که ماهیت نظامی و سیاسی داشته باشد ماهیتی اقتصادی داد و همچنان در بحران‌های جهانی پای مشتی دلار در میان است.