دیپلماسی اقتصادی از تاجیکستان تا ویتنام

دیپلماسی اقتصادی از تاجیکستان تا ویتنام این روز‌ها حوزه دیپلماسی اقتصادی ابعاد قابل توجهی گرفته که دامنه آن از تاجیکستان تا ویتنام قابل توجه است. هنوز مدت زیادی از سفر دوره‌ای ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا و آمریکای لاتین نمی‌گذرد که دیروز در صدر هیأتی سیاسی برای شرکت در بیست و […]

دیپلماسی اقتصادی از تاجیکستان تا ویتنام

این روز‌ها حوزه دیپلماسی اقتصادی ابعاد قابل توجهی گرفته که دامنه آن از تاجیکستان تا ویتنام قابل توجه است.

هنوز مدت زیادی از سفر دوره‌ای ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا و آمریکای لاتین نمی‌گذرد که دیروز در صدر هیأتی سیاسی برای شرکت در بیست و سومین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اکو عازم دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد. ظریف در این سفر با مقامات بلندپایه تاجیکستان نیز دیدار و در خصوص راه‌های گسترش و تقویت همکاری‌های دو جانبه گفت‌وگو و تبادل نظر خواهد کرد.

هر چند وضعیت کنونی همکاری بین کشورهای عضو اکو با توجه به جمعیت، وسعت، استعدادهای فراوانی که در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در میان اعضای این سازمان وجود دارد، همچنان با جایگاه حقیقی این سازمان در سطح جهان و وضعیت ایده‌آل خود از نظر همکاری‌های درون منطقه‌ای فاصله زیادی دارد و با توجه به این شرایط باید کشورهایی مانند ایران و ترکیه به عنوان بزرگ‌ترین اعضای این سازمان باید تلاش‌های خود را در سطوح بالا بیش‌تر کنند تا موقعیت این سازمان در بین سازمان‌های بین‌المللی در سطح جهان تقویت شود، این نشست می‌تواند گامی در جهت تحقق این مهم باشد.

اما بعد دیگر دیپلماسی اقتصادی را در حوزه‌ آسیای مرکزی و قفقاز را در ازبکستان می‌توان مشاهده کرد.

در همین چارچوب رییس سازمان توسعه تجارت برقرار نشدن پرواز مستقیم تهران- تاشکند را چالشی در توسعه روابط تجاری دو کشور دانست و گفت: طی مذاکرات صورت گرفته میان دو کشور، مقرر شده هر یک از طرفین هر هفته دو پرواز مستقیم داشته باشند. همچنین لیست ۲۷ قلم کالای مشمول تجارت ترجیحی اصلاح و اقلام جدیدی به آن‌ اضافه می‌شود. در حال حاضر روابط تجاری دو کشور حدود ۳۵۰ میلیون دلار ارزیابی می‌شود که در قالب مذاکرات تجاری صورت گرفته تلاش بر آن است که این رقم به ۵۰۰ میلیون دلار برسد.

اما بعد دیگر دیپلماسی اقتصادی در چارچوب دیپلماسی پارلمانی قابل توجه است که نتیجه آن سفر دوره‌ای رییس مجلس به ویتنام و سریلانکا است. رییس مجلس شورای اسلامی دیروز وارد فرودگاه‌ هانوی پایتخت ویتنام شد. لاریجانی در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی هانوی مورد استقبال مقامات پارلمانی این کشور قرار گرفت. ویتنام از اعضای دهگانه اتحادیه کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا آ.سه.آن و ایران نیز از کشورهای مهم خاورمیانه و از اعضای مهم سازمان همکاری اقتصادی اکو است.

روابط دیپلماتیک ایران و ویتنام در سال ۱۹۷۳ آغاز شد؛ اما نقطه آغاز توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و ویتنام از سال ۲۰۰۳ است که تا سال ۲۰۱۱ با رشد قابل ملاحظه‌ای از ۳۰ میلیون دلار به ۳۱۶ میلیون دلار رسید. با این حال نبود ارتباط بانکی مناسب و مهیا نبودن بستر مناسب برای فعال شدن بخش‌های خصوصی باعث شد تا مبادلات دو کشور از رشد مطلوب و مورد انتظار برخوردار نباشد. این کشور با بازاری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار در سال بدون تردید بازار جذابی برای صنایع رو به رشد ایران است.

با توجه به این‌که مجالس کشور‌ها نقش مهمی در تصویب موافقتنامه‌های خارجی دارند، رایزنی‌های پارلمانی می‌تواند تسهیل‌کننده روند توسعه اقتصادی میان کشور‌ها باشد.