از گروه ۷ تا نیویورک

از گروه ۷ تا نیویورک   موضوع ایران و البته پرونده برجام همچنان از کانون‌های اصلی تحولات جهانی است. در همین چارچوب یک مقام آمریکایی گفت: فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، مناقشه سوریه و کره‌شمالی در نشست وزرای خارجه ۷ کشور صنعتی بزرگ جهان در تورنتو مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. وی در ادامه […]

از گروه ۷ تا نیویورک

 

موضوع ایران و البته پرونده برجام همچنان از کانون‌های اصلی تحولات جهانی است. در همین چارچوب یک مقام آمریکایی گفت: فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، مناقشه سوریه و کره‌شمالی در نشست وزرای خارجه ۷ کشور صنعتی بزرگ جهان در تورنتو مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه افزود: موضوعات زیادی برای ما در اولویت قرار دارد تا در نشست گروه ۷ درباره آن مذاکره کنیم و این موضوعات شامل سوریه، فعالیت‌های ایران در منطقه است.

از سوی دیگر روزنامه آمریکایی وال استریت‌ژورنال جزییاتی از همکاری‌های آمریکا و اروپا برای رسیدن به یک توافق سیاسی احتمالی جهت اصلاح توافق هسته‌ای برجام فراهم کرده است. کشورهای اروپایی از چند ماه پیش مذاکراتی را با طرف‌های آمریکا در قالب یک کارگروه مشترک آغاز کرده و تلاش کرده‌اند ضمن درک نگرانی‌های ترامپ راهکارهایی را برای مرتفع کردن آن ارایه کنند. وال استریت‌ژورنال نوشته انتظار می‌رود در هر گونه توافق احتمالی میان دو طرف گفته ایران از ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیما یا آزمایش آنها منع شده و بار دیگر بر دسترسی آژانس به سایت‌های ایران از جمله سایت‌های نظامی تأکید شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های دخیل در مذاکرات اروپا و آمریکا نوشته، پیشرفت‌های محسوسی در زمینه بندهای زوال‌پذیر برجام حاصل شده است. این رسانه نوشته پیش‌نویس ۴ سند که دیپلمات‌‌ها گمان می‌کنند در آنها به نگرانی‌های ترامپ پرداخته شده تهیه شده است. در این ۴ سند که شامل یک بیانیه کلی و ۳ متن فرعی است قرار است، این نکته تصریح شود که معاهدات بین‌المللی غیر از برجام از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای در سال‌های پس از انقضای برجام جلوگیری می‌کند. در این سند‌ها به علاوه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته شده فعالیت‌های نظارتی را تقویت کند و وعده داده شده در صورت حرکت ایران به سمت ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیما تحریم‌های شدیدی علیه این کشور وضع می‌شود.

در همین حال مرکل، صدر اعظم آلمان در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی صهیونیستی گفت با تل‌آویو درباره نحوه مقابله با ایران اختلاف نظر دارد. وی با این وجود گفت: «ما از برنامه موشک‌های بالستیک ایران بسیار نگران هستیم. به همین دلیل هم هست که با بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده در این مورد گفت‌وگو داریم.»

از سوی دیگر ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌‌نیوز» آمریکا گفت که از ایالات متحده آمریکا می‌خواهد در توافق هسته‌ای با ایران بماند. ماکرون در آستانه سفر به واشنگتن، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز»، گفت هیچ «طرح دومی» برای برجام ندارد و معتقد است تا زمانی که راهکار جایگزین بهتری وجود نداشته باشد، ایالات متحده باید به این توافق پایبند بماند.

این مواضع در حالی مطرح می‌شود که محمدجوادظریف، وزیر خارجه ایران در مصاحبه با نشریه نیویورکر گفته در ایران بی‌اعتمادی به آمریکا بیش‌تر شده است. وی با بیان این‌که «ایران کشور تک‌صدایی نیست» گفته که افکار عمومی طی سال گذشته تغییر پیدا کرده و بی‌اعتمادی به آمریکا بیش‌تر شده است. رییس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این‌که آیا در صورت «مرگ توافق»، احتمال این‌که ایران بار دیگر با آمریکا مذاکره کند؛ وجود دارد یا خیر، گفت: «دیپلماسی هیچ وقت نمی‌میرد، اما اینطور نیست که فقط یک مسیر به دیپلماسی وجود دارد و آن هم ایالات متحده آمریکا است».