لایحه حمایت از محیط‌بانان در پیچ و خم کمیسیون‌های دولت

اهل بهارستان مطرح کردند لایحه حمایت از محیط‌بانان در پیچ و خم کمیسیون‌های دولت نمایندگان مجلس با تأکید بر ضرورت حمایت جدی دولت از محیط‌بانان، از تأخیر دولت در ارایه لایحه‌ای درحمایت از محیط‌بانان به مجلس انتقاد کردند. به گزارش خانه ملت، شهادت ۳ تن از محیط‌بانان کشورمان طی ماه‌های اخیر منجر به تأکید ویژه […]

اهل بهارستان مطرح کردند

لایحه حمایت از محیط‌بانان در پیچ و خم کمیسیون‌های دولت

نمایندگان مجلس با تأکید بر ضرورت حمایت جدی دولت از محیط‌بانان، از تأخیر دولت در ارایه لایحه‌ای درحمایت از محیط‌بانان به مجلس انتقاد کردند.

به گزارش خانه ملت، شهادت ۳ تن از محیط‌بانان کشورمان طی ماه‌های اخیر منجر به تأکید ویژه مسؤولان در دولت و مجلس برای تدوین و تصویب هرچه سریع‌تر لایحه حمایت از محیط‌بانان برای حمایت‌های قانونی مؤثرتر از این قشر شد.

در همین زمینه دولت و مسؤولان سازمان محیط‌‌زیست بر آن شدند تا لایحه‌ای را در حمایت از محیط‌بانان تنظیم و به مجلس ارایه کنند؛ رییس سازمان حفاظت محیط‌‌زیست نیز با حضور در صحن علنی مجلس بر حمایت از محیط‌بانان و ارایه لایحه‌ای در این زمینه تأکید کرد، در همان جلسه رییس مجلس شورای اسلامی کمیسیون کشاورزی مجلس را مأمور کرد تا با همکاری سازمان محیط‌‌زیست در تنظیم این لایحه اقدامات مؤثر را انجام دهد، اما این لایحه هنوز در پیچ‌و‌خم‌های کمیسیون‌های دولت مراحل بررسی را پشت سر می‌گذارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص ضرورت حمایت از محیط‌بانان معتقدند که دولت باید هرچه سریعتر لایحه‌ حمایت از محیط‌‌بانان را به مجلس ارایه کند.

 نمایندگان بر این باورند که بی‌توجهی به حقوق محیط‌بانان به‌طورحتم در حفظ عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل‌ها اثرات منفی خواهد داشت.

کم‌کاری محیط‌‌زیست در ارایه لایحه حمایت از محیط‌بانان

احمدعلی‌کیخا در خصوص ضرورت آماده‌سازی سریعتر لایحه حمایت از محیط‌بانان، گفت: پس از شهادت چند نفر از محیط‌بانان طی ماه‌های اخیر، رییس سازمان حفاظت از محیط‌‌زیست با حضور در صحن علنی مجلس مواردی را پیرامون چالش‌های محیط‌‌زیست کشور مطرح کردند، البته در پایان این جلسه رییس مجلس دستور دادند که کمیسیون کشاورزی با همکاری سازمان محیط‌‌زیست هرچه سریعتر پیشنهادی را به صورت لایحه برای حمایت، پشتیبانی و ساماندهی امور مربوط به محیط‌بانان به مجلس ارایه کند.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، افزود: انتظار می‌رفت پس از تأکید ویژه رییس مجلس، کمیسیون کشاورزی با همکاری سازمان محیط‌‌زیست این لایحه را سریع تر آماده و به نتیجه می‌رساندند اما متأسفانه تا حال حاضر این لایحه آماده نشده است؛ هرچند که در اهمیت آماده‌سازی و بررسی با قید فوریت این لایحه در مجلس هیچ تردیدی وجود ندارد.

وی با تأکید بر این‌که نمی‌توان با حدود ۳هزار پرسنل سازمان محیط‌‌زیست ۱۷میلیون هکتار از عرصه‌های محیط طبیعی کشور را مدیریت کرد، تصریح کرد: براساس تعهدات بین‌المللی و عضویت ایران در کنوانسیون‌های مربوط به محیط‌‌زیست، جمهوری اسلامی ایران مکلف است که تا سال ۲۰۲۰ سطح پوشش مناطق تحت مدیریت سازمان محیط‌‌زیست را به حدود نزدیک به ۳۰ میلیون هکتار افزایش دهد، بنابراین برای دستیابی به موارد گفته شده به نیروی کار و ادوات بیش‌تری نیاز است.

قوانین در حمایت از محیط‌بانان کارساز نیست

جبار کوچکی‌نژاد نیز در خصوص ضرورت حمایت از محیط‌بانان، گفت: در بحث حمایت از محیط‌بانان، جنگلبانان و افرادی که با متخلفان حوزه محیط‌‌زیستی در ارتباط هستند باید لایحه جامع و کاملی درنظر گرفت.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از این‌که قوانین موجود در حمایت از محیط‌بانان کارساز و تأثیرگذار نیست، افزود: متأسفانه حمایت‌ها از محیط‌بانان درحال حاضر قابل قبول نبوده و دولت باید لایحه مربوط به حمایت از این افراد را هرچه سریعتر به مجلس ارایه کند، زیرا شرایط فعلی محیط‌بانان در خصوص مسایلی چون چگونگی استفاده از سلاح و ادوات محافظتی در سطح مناسبی نیست، ضمن این‌که حفاظت و حمایت از محیط‌بانان باید مانند حفاظت از نیروهای نظامی در مقابله با اشرار باشد.

وی با بیان این‌که دولت تاکنون هیچ اقدامی در جهت حمایت از محیط‌بانان انجام نداده است، تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از محیط‌بانان در برخورد با متخلفان دچار مشکلات و آسیب‌های بسیاری می‌شوند چون هیچ قانون مناسبی درحمایت از محیط‌بانان در قوانین کشور وجود ندارد، بنابراین دولت باید در لایحه حمایت از محیط‌بانان که متأسفانه تاکنون آماده نشده به همه این موارد به‌طور ویژه توجه کند.

کوچکی نژاد با یادآوری این‌که محیط‌بانان و جنگلبانان دارای مشکلات بسیاری هستند، گفت: مهم‌ترین مشکلی که درحال حاضر وجود داشته و دولت باید در تنظیم لایحه به آن توجه کند، بحث میزان مجازات در برخورد با متخلفان است، با توجه به این‌که قوانین موجود مربوط به سالیان بسیار گذشته است باید با شرایط موجود کشور مجازات‌ها را به روز رسانی کرد؛ یعنی مجازات‌ها باید تشدید و محکم تر شود.

مجلس همچنان چشم انتظار لایحه حمایت از محیط‌بانان

همچنین کاظم‌دلخوش با تأکید بر ضرورت ارایه لایحه حمایت از محیط‌بانان، افزود: حمایت از محیط‌بانان دغدغه‌ای بود که از مجلس هشتم در دست پیگیری بود؛ واقعیت آن است که با توجه به سختی کار این قشر معضلات محیط‌بانان باید بیش از گذشته مورد توجه ویژه قرار گیرد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که محیط‌بانان و جنگلبانان باید مورد حمایت جدی قرار گیرند، ادامه داد: ضرورت دارد در لایحه حمایت از محیط‌بانان زمینه رفع مشکلات آن‌‌‌ها اعم از مسایل مالی و سختی کاری که اکنون متوجه آن‌‌‌ها است دیده شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان این‌که دولت نباید در ارایه لایحه حمایت از محیط‌بانان تعلل کند، تأکید کرد: دیرکرد در ارایه این لایحه به هیچ عنوان به نفع محیط‌بانان نیست و لازم است تا دولت در ارایه آن سرعت عمل به خرج دهد.

تشدید مجازات ‌متخلفان‌ محیط‌زیست در لایحه ‌حمایت ‌از محیط‌‌بانان

درهمین رابطه، سیدمحمدمجابی در خصوص آخرین وضعیت بررسی لایحه حمایت از محیط‌بانان در دولت، گفت: با توجه به اهمیت بحث حفاظت از محیط‌‌زیست براساس سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان در دیدار مسؤولان محیط‌‌زیستی سراسر کشور، حمایت از محیط‌بانان مدنظر مسؤولان قرار گرفت.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌‌زیست، افزود: از آن‌جایی که طی چند ماه گذشته حوادث تلخی برای محیط‌بانان رخ داده است، پیش‌نویس لایحه‌ای برای حمایت از محیط‌بانان توسط سازمان محیط‌‌زیست تهیه و تقدیم معاون اول رییس‌جمهور و پس از آن به کمیسیون اجتماعی دولت ابلاغ شده است.

وی با بیان این‌که برای تدوین لایحه حمایت از محیط‌بانان باید تعاملات مناسب صورت می‌گرفت، تأکید کرد: بر همین اساس، در نشستی با حضور مسؤولان دستگاه‌های مختلف و کمیسیون اجتماعی دولت پیش‌نویس لایحه مورد بررسی قرارگرفت و در حال حاضر این پیش‌نویس در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت قرار دارد.

مجابی در تشریح چگونگی تدوین لوایح در دولت، گفت: براساس نحوه رسیدگی به پیشنهادات در کمیسیون‌های دولت ابتدا از دستگاه‌های مختلف ظرف مدت قانونی اظهارنظر گرفته می‌شود، پس از اخذ نظرات لوایح براساس اولویت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی درباره تدوین لایحه حمایت از محیط‌بانان، گفت: حسب دستور شفاهی ریاست مجلس یک کمیته مشترک کاری میان کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس و سازمان محیط‌‌زیست تشکیل شد که این کمیته ۲ جلسه برای بررسی پیش‌نویس این لایحه برگزار کرد.

وی با اشاره به یکی از موارد مورد بحث در این کمیته، گفت: نحوه حمایت از محیط‌بانان یکی از موضوعات مورد بررسی بوده و هماهنگی‌های لازم با کمیسیون کشاورزی به عنوان یک کمیسیون تخصصی در این خصوص صورت گرفته است؛ بنابراین امیدواریم پس از تصویب این لایحه در دولت در آینده‌ای نزدیک لایحه به مجلس ارایه شود.

تغییر در نحوه به‌کارگیری سلاح به دلیل تجری متخلفان

رییس سازمان حفاظت محیط‌‌زیست در خصوص لایحه حمایت از محیط‌بانان، گفت: برای تقویت جایگاه محیط‌بانان و پشتیبانی‌های حقوقی از این افراد لایحه‌ای تنظیم شده که در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است، این لایحه در کمیسیون‌های فرعی نیز بررسی شده است.

ابتکار با تأکید بر این‌که روند قانونی برای تکمیل و تصویب پیش‌نویس لایحه در دولت باید طی شود، یادآور شد: لایحه به معاون اول رییس‌جمهور ارسال و پس از آن به کمیسیون اجتماعی ارجاع شده که کمیسیون اجتماعی باید نظر دستگاه‌های ذی‌ربط را دریافت کند پس از آن در کمیته اولیه مطرح و بعد در کمیسیون لوایح بررسی و تصویب و در نهایت در هیأت دولت مطرح می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این‌که به اعتقاد برخی از حقوقدان‌‌‌‌ها برخی از موارد مندرج در لایحه حمایت از محیط‌بانان به جهت وجود قانون قبلی باید از لایحه حذف شود، تصریح کرد: کارشناسان در کمیسیون‌های دولت معتقدند قوانین فعلی برای حمایت از محیط‌بانان مناسب است و در برخی موارد خلأ قانونی وجود ندارد با این حال سعی شده تا در لایحه به موارد تکمیلی پرداخته شود.

تأکید بر تشدید مجازات متعدیان به محیط‌بانان

محمد علی پورمختار نیز با یادآوری این‌که آمادگی درمجلس برای تصویب مجازات‌های بازدارنده برای برخورد با متخلفان محیط‌‌زیستی وجوددارد، تصریح کرد: البته نقص قانون در این زمینه وجود نداشته و قوانین فعلی به‌طور طبیعی با توجه به نظرات دولت‌های وقت به تصویب رسیده است اما اگر قوانین و مجازات‌ها درحال حاضر به عقیده مسؤولان و کارشناسان بازدارنده نیست دولت پیشنهادات جدید خود را در جهت تصویب مجازات‌های سنگین و بازدارنده به مجلس ارایه کند.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس با اشاره به این‌که مجازات‌های متخلفان در عرصه تعدی به محیط‌بانان باید افزایش پیدا کند، گفت: متأسفانه طی چند ماه گذشته چند تن از محیط‌بانان در حفاظت از محیط‌‌زیست از سوی متخلفان جان خود را از دست دادند، بنابراین باید با تصویب مجازات‌های سنگین از محیط‌بانان در برابر متخلفان به‌طورجدی حمایت کرد.

 

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان این‌که دولت باید در زمینه اثرگذاری و بازدارنده بودن مجازات‌ها بررسی‌های دقیقی را انجام دهد، افزود: البته در اجرای قوانین در همه حوزه‌ها نقص اجرا نیز وجود داشته و این ایراد از سوی مجری است، مگر این‌که مجری دلایلی را مبنی بر علت عدم اجرای دقیق مطرح کند که این مورد با قانون مورد نظر ارتباط مستقیمی دارد در این جهت که قانون موجود به مجری نمی‌تواند پاسخگو باشد.