مشکلات اشتغال با رونق بازار مسکن حل می‌شود

مشکلات اشتغال با رونق بازار مسکن حل می‌شود عضو هیأت رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از توقف ارایه تسهیلات مشارکتی ساخت‌وساز مسکن، گفت: توقف ساخت‌وساز مسکن موجب افزایش معضلات اشتغال در کشور می‌شود. به گزارش خانه ملت، ناهیدتاج‌الدین با تأکید بر ضرورت ارایه مجدد تسهیلات مشارکتی ساخت‌وساز مسکن، گفت: توقف ارایه تسهیلات ساخت مسکن […]

مشکلات اشتغال با رونق بازار مسکن حل می‌شود

عضو هیأت رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از توقف ارایه تسهیلات مشارکتی ساخت‌وساز مسکن، گفت: توقف ساخت‌وساز مسکن موجب افزایش معضلات اشتغال در کشور می‌شود.

به گزارش خانه ملت، ناهیدتاج‌الدین با تأکید بر ضرورت ارایه مجدد تسهیلات مشارکتی ساخت‌وساز مسکن، گفت: توقف ارایه تسهیلات ساخت مسکن باعث تشدید رکود در این بخش می‌شود و این موضوع برای اشتغال و رونق بخش مسکن، بسیار خسارت‌بار است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، افزود: در مقطعی به سبب ارایه تسهیلات مساعد توسط دولت، بازار مسکن رونق گرفت و این موضوع در حال تثبیت بود، ضمن این‌که تسهیلات مشارکتی ساخت مسکن فعالان ساخت‌وساز و انبوه‌سازان را ترغیب به رجعت دوباره به بازار می‌کرد؛ اما متأسفانه از بهمن سال گذشته این تسهیلات متوقف شد.

وی تصریح کرد: توقف ارایه تسهیلات باعث عدم رونق نسبی بازار مسکن در نیمه‌دوم سال شد، این در حالی است که رونق بازار در نیمه‌دوم سال پایدارتر از رونق نیمه اول است.

تاج‌الدین گفت: همچنین پایین بودن قدرت خرید مردم و حمایت نکردن کل سیستم بانکی از تقاضای مسکن باعث شد تا مسکن همچنان در رکود باقی بماند.

تاج‌الدین با بیان این‌که بخش مسکن ارتباط نزدیکی با بیش از ۷۵ شغل دارد، گفت: متأسفانه رکود در بازار مسکن منجر به تشدید معضلات حوزه اشتغال می‌شود، از سوی دیگر اشتغال‌زایی در این حوزه نیز برای دولت بسیار مقرون به صرفه تر از دیگر حوزه‌ها است؛ زیرا برابر آمار دفتر اقتصادی وزارت مسکن در بخش مسکن به ازای ۲۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری امکان اشتغال برای ۱۰۰ نفر به وجود می‌آید.

 این نماینده مردم در مجلس دهم، تأکید کرد: اما برای همین میزان اشتغال‌زایی در بخش نفت و گاز و معدن به ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز است که در بخش حمل و نقل و ارتباطات نیز این رقم به حدود ۳۰ میلیارد ریال می‌رسد، بنابراین ضروری است دولت با توجه به اهمیت موضوع اشتغال‌زایی نسبت به بازار مسکن حساسیت بیش‌تری داشته باشد.

تاج‌الدین افزود: سهم عمده‌ای از تأمین نقدینگی در بازار مسکن به عملکرد سیستم بانکی و انضباط مالی آن مربوط می‌شود، اما متأسفانه مشاهده می‌کنیم بانک مسکن به عنوان متولی اصلی پرداخت تسهیلات به بخش مسکن از نیمه دوم بهمن‌ سال ۹۵ پرداخت تسهیلات مؤثر ساخت به حوزه مسکن را با صدور بخشنامه‌ای متوقف کرده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: دولت برای احیای بازار مسکن باید سیاست‌های حمایتی خود را تقویت و تثبیت کند.

وی، افزود: متأسفانه طبقات فرودست در یک دهه گذشته از وضعیت بدخانمانی به وضعیت بی‌خانمانی رسیده‌اند، همچنین در سبد خانوار طبقه متوسط نیز عمده‌‌‌ترین هزینه مربوط به مسکن است و می‌طلبد دولت نسبت به مشکلات بازار مسکن حساسیت بیش‌تری داشته باشد.

 

عضو هیأت رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: از بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن انتظار می‌رود تسهیلات مؤثر ساخت مسکن که در سال ۹۵ باعث امیدواری و رجعت انبوه‌سازان به بازار مسکن شد را در سال جدید به سرعت و با سهولت بیش‌تر در اختیار انبوه‌سازان قرار دهند تا زمینه‌ساز خروج بازار مسکن به عنوان بخش پیشران اقتصاد از رکود فراهم شود.