لزوم بررسی صلاحیت حرفه‌ای افرادی که در شرکت‌های پیمانکاری فعال هستند

  لزوم بررسی صلاحیت حرفه‌ای افرادی که در شرکت‌های پیمانکاری فعال هستند عضو اصلی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تأکید بر لزوم ایجاد یک مرجع صلاحیت حرفه‌ای گفت: باید شرایطی ایجاد شود که صلاحیت حرفه‌ای برای همه امور لازم باشد. به گزارش صما، تورج ناییج‌پور تشریح‌کرد: یعنی باید یک مرجع صلاحیت حرفه‌ای […]

 

لزوم بررسی صلاحیت حرفه‌ای افرادی که در شرکت‌های پیمانکاری فعال هستند

عضو اصلی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تأکید بر لزوم ایجاد یک مرجع صلاحیت حرفه‌ای گفت: باید شرایطی ایجاد شود که صلاحیت حرفه‌ای برای همه امور لازم باشد.

به گزارش صما، تورج ناییج‌پور تشریح‌کرد: یعنی باید یک مرجع صلاحیت حرفه‌ای ایجاد شود که اگر یک شخص در شرکت پیمانکاری هم فعالیت می‌کند، این صلاحیت را داشته باشد که خود شرکتی را تأسیس و راه‌اندازی کند.

وی با بیان این‌که برای فعالیت افراد در یک نهاد یا اداره مدرک تحصیلی نباید ملاک باشد، تأکیدکرد: در واقع باید مدرک حرفه‌ای اهمیت داشته باشد. چراکه با وضعیت کنونی تحصیل و دانشگاه‌ها، دریافت مدرک تحصیلی اوضاع نابسامانی دارد و به همین دلیل ابتدا باید آزمون‌های حرفه‌ای به‌طور جدی‌تر دنبال شود.

به گفته ناییج‌پور اگر آزمون‌های حرفه‌ای به‌طور جدی‌تر دنبال شود و همه برای پیشبرد امور خود چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی به پروانه اشتغال حرفه‌ای نیاز داشته باشند، به نظر می‌رسد که می‌توان نقش جدی‌تری را برای سازمان نظام مهندسی ساختمان در نظر گرفت.

وی با انتقاد از این‌که در شرایط کنونی به جز در بخش خصوصی که تا حدودی به پروانه اشتغال نیاز است، در بخش‌های دیگر برای انجام فعالیت‌های مهندسی در سطح کلان کشور نیازی به صلاحیت حرفه‌ای نیست، تصریح‌کرد: در واقع عدم وجود صلاحیت حرفه‌ای شاید عاملی برای مشارکت کمرنگ مهندسان در انتخابات سازمان نظام مهندسی باشد.

نارضایتی، دلیل عدم مشارکت مهندسان نیست

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور درعین حال در مقایسه وضعیت مشارکت مهندسان در انتخابات نظام مهندسی در سطح شهر‌ها عنوان‌کرد: نسبت به تهران، در شهرهای دیگر کشور‌ها مشارکت مهندسان در انتخابات از سطح مناسب‌تری برخوردار است.

وی با اشاره به مشارکت بیش از ۴۰ درصدی مهندسان در انتخابات در بسیاری از استان‌های کشور تصریح‌کرد: این میزان مشارکت عدد قابل توجهی در یک نظام حرفه‌ای است، اما متأسفانه در تهران این سطح مشارکت پایین و در حد ضعیفی است.

ناییج‌پور در خصوص دلایل بروز این چالش در سازمان نظام مهندسی استان تهران بیان‌کرد: در استان تهران ارتباط اعضا با سازمان نظام مهندسی ضعیف‌تر است و در تهران اکثر اعضا مشغول و درگیر امورات دیگری هستند و صرفاً عده‌ای که مشغول امورات حرفه‌ای هستند، وارد این عرصه می‌شوند و این رویه نشان می‌دهد که باقی اعضای سازمان چندان درگیر مسایل و موضوعات سازمان نظام مهندسی نیستند.

این مسؤول سازمانی در ادامه در پاسخ به این‌که آیا مشارکت ضعیف مهندسان می‌تواند دلیلی بر نارضایتی آنها از عملکرد هیأت مدیره‌های سازمان‌های نظام مهندسی باشد، گفت: حتی در صورتی که چنین فرضی صحیح باشد، باید اکثریت مهندسان در انتخابات مشارکت و به افرادی رأی بدهند که افراد همسو با نظرات آنها انتخاب و گروه قبلی از جایگاه خود کنار برود.

ناییج‌پور با تأکید بر لزوم مشارکت درصد قابل توجهی از مهندسان در امور مرتبط با نهاد حرفه‌ای نظام مهندسی ادامه‌داد: درواقع نارضایتی مهندسان عاملی برای عدم مشارکت آنها نیست و شاید بیش‌تر ناشی از آن است که نظام مهندسی تبدیل به موضوع فرعی آنها شده است.

وی در ادامه افزود: یعنی سازمان نظام مهندسی مسأله اصلی مهندسان نیست و حال دغدغه ما این است که چگونه این سازمان را به مسأله اصلی اعضا تبدیل کنیم تا درگیر امور مرتبط با آن شوند.

 

ناییج‌پور با بیان این‌که در شرایط فعلی رکود و فضای اقتصادی کشور عملاً تعامل بین اعضا و سازمان برقرار نیست و در واقع اعضا نیازی به این سازمان ندارند، گفت: باید شرایطی ایجاد شود که صلاحیت حرفه‌ای برای همه امور لازم باشد.