آخوندی ۴۷۰ میلیارد دلار در خانههای خالی و دوم انباشته شده است وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم گفت: حدود ۴۷۰ میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانههای خالی و خانههای دوم انباشته شده است. به گزارش ایرنا، عباسآخوندی در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در صحن علنی مجلس شورای […]
آخوندی
۴۷۰ میلیارد دلار در خانههای خالی و دوم انباشته شده است
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم گفت: حدود ۴۷۰ میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانههای خالی و خانههای دوم انباشته شده است.
به گزارش ایرنا، عباسآخوندی در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: بخش مسکن دستکاری شدهترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است.
وی به ذکر چند آمار پرداخت و گفت: تعداد خانوار موجود در ایران ۲۴ میلیون و ۱۹۰هزار خانوار است؛ تعداد خانه در ایران ۲۵ میلیون و ۴۰۰ دستگاه است؛ یعنی به ظاهر کمتر از خانوار، خانه داریم؛ یعنی باید اوضاع خیلی خوب باشد؛ اما آیا واقعاً اینطور است؟ آیا وضع مسکن به این خوبی است؟ قطعاً خوب نیست.
آخوندی ادامهداد: آمار سال ۱۳۹۵ نشان میدهد دو میلیون و ۵۸۷ هزار خانه خالی در کشور داریم؛ این تعداد در سال ۱۳۹۰به میزان ۶۳۰ هزار دستگاه بوده؛ یعنی ظرف ۵ سال دو میلیون خانه خالی اضافه شده است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم افزود: دو میلیون و ۱۰۰ هزار خانه دوم در ایران وجود دارد؛ جمع خانههای خالی و خانههای دوم حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه است. مفهوم این عدد چیست؟ اگر هر خانه را ۱۰۰ هزار دلار در نظر بگیریم، حدود ۴۷۰ میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانههای خالی و خانههای دوم انباشته شده است.
آخوندی افزود: این رقم بیش از ۴ برابر کل ارزش بازار بورس ایران است؛ این وضعیتِ بازار دستکاری شده ایران است.
وی در ابتدای سخنان خود گفت: برنامه عمل وزیران همان برنامه ۵ ساله ششم است که در مجلس به تصویب رسیده و وزیران باید برای اجرای آنها تدابیر روشنی داشته باشند.
آخوندی افزود: جهانبخشمحبینیا، نماینده میاندوآب و شاهین دژ در مجلس تذکری داد که در این فرصت کوتاه فقط چند محور اساسی که میخواهید در ۴ سال آینده پیگیری کنید را بیان کنید؛ این به مفهوم بیتوجهی به سایر موارد نیست؛ بقیه موارد مطابق برنامه عمل خواهد شد.
در این جلسه به دو بخش مسکن و انتقال از خودرو محوری به ریل پایه شدن حمل و نقل کشور اشاره میکنم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ قیمت زمین در تهران ۹ برابر و قیمت مسکن ۶ برابر شده است و در حال حاضر بیش از ۱۹ میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی میکنند.
آخوندی با بیان اینکه در بخش مسکن منابع مالی زیادی را اتلاف کردهایم، گفت: هماکنون در منطقه یک تهران ۳۱ هزار خانه خالی وجود دارد و این نشان میدهد با دو قطبی شدن شمال و جنوب شهر تهران تفاوت قیمت مسکن در این مناطق به ۱۲ برابر رسیده، آیا این عدالت اجتماعی است که ما میگفتیم؟
وی گفت: بانک مرکزی هماکنون ۲۲ هزار میلیارد تومان یارانه در بخش مسکن پرداخت کرده و این نتیجه سوادگری و فساد در بازار مسکن و ساختمان در ایران بوده است، آیا این روند برای ما قابل ادامه است؟
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یادآورشد: ما در ۴ سال گذشته از شهر فروشی و تراکمفروشی در ایران جلوگیری کردیم و اکنون تورم قیمت مسکن در ایران کمتر از میانگین نرخ تورم است.
آخوندی افزود: اگر قیمت زمین در ایران رشد ندارد، دلیل آن جلوگیری از فساد در شهر فروشی است و وضعیت گذشته برای ما در حوزه مسکن قابل ادامه دادن نیست و آیا تداوم این وضعیت برای ما افتخارآمیز است؟
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در ایران ۴ گروه داریم که باید وضعیت مسکن آنها سروسامان پیدا کند، گفت: خانهاولیهای کسانی هستند که برای تشکیل خانواده نیازمند مسکن هستند و رفع حاشیهنشینی ۱۱ میلیون ایرانی که بد مسکن هستند برای ما اهمیت زیادی دارد.
وی یادآورشد: احیای بافتهای فرسوده شهری که هماکنون ۸ میلیون نفر در این بافت در شرایط بد زندگی میکنند و تأمین مسکن گروههای کم درآمد ۴ گروه اصلی مخاطبان ما در حوزه تأمین مسکن هستند که باید با برنامهریزی مناسب نسبت به تأمین مسکن برای این گروهها اقدام کنیم.
آخوندی انتقاد از مسکن مهر گفت: با بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه در مسکن مهر آیا توانستیم مشکلات مسکن را در کشور حل کنیم ؟ آیا ادامه این روند به نفع کشور است؟
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیانکرد: در ۴ سال گذشته توانستیم ۹۰۰ هزار واحد مسکن مهر را تحویل متقاضیان دهیم، در حالیکه پیش از این بسیاری از واحدهای مسکن مهر ناقص به مردم تحویل شده بود.
آخوندی اظهارداشت: اگر ما برای افتتاح ۹۰۰ هزار واحد مسکن مهر اقدام میکردیم، باید در دو هزار مراسم افتتاح مسکن مهر شرکت میکردیم در حالی که اعلام کردیم که باید تمام واحدهای مسکن مهر با خدمات زیربنایی به متقاضیان تحویل شود.
وی گفت: من از وقت خود برای افتتاح واحدهای مسکن مهر استفاده نکردم، زیرا در این پروژه جز اتلاف منابع ما کاری نکردیم و این سبب شده است بنده را به بیمهری به مسکن مهر بشناسند.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تأکیدکرد، ما در این بخش نیازمند تغییر ساختارها هستیم و همواره نمایندگان محترم، ریاست جمهوری اسلامی ایران و کارشناسان میگویند کشور مشکلات ساختاری دارد و باید ساختارهای آن اصلاح شود.
آخوندی با بیان اینکه این کشور نیازمند وزرایی است که شجاعت داشته و نسبت به تغییر ساختارهای اقتصادی اقدام کنند، گفت: من در ۴ سال گذشته در مقابل سوداگران شهری ایستادم هرچند که هزاران تهمت نیز به من زدند.
وی گفت: عدهای گفتند بنده ۱۲۳ شرکت دارم و این موضوع در مجلس به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع و بعداً معلوم شد که این گفته صحت ندارد. ما شهرفروشی را متوقف کردیم تا مسکن برای کم درآمدها بسازیم و درصدد هستیم مشکلات بافتهای فرسوده و حاشیهنشینی را حل و فصل کنیم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: هماکنون دو هزار و ۷۰۰ محله بد مسکن در ایران وجود دارد و با برنامهریزی درصدد هستیم در ۱۰ سال آینده این محلهها را احیا کنیم، یعنی سالیانه ۲۷۰ محله در حالی که مسایل هر محله با یکدیگر تفاوت زیادی دارد .
آخوندی افزود: با استفاده از نظام پس انداز هماکنون از ۲۱۱ هزار متقاضی خانه اولیها بیش از ۴۵۰۰ میلیارد تومان بدون اتکا به یارانههای دولتی در بانک مسکن تجهیز منابع شده و برای خرید مسکن در بافتهای فرسوده شهری سود این تسهیلات ۸ درصد تعیین شده است.
وی گفت: خوشبختانه نمایندگان محترم در برنامه ششم توسعه برای رفع مشکلات بافتهای فرسوده شهری ردیف بودجه در نظر گرفتند، در حالی که پیش از این اعتبار بافتهای فرسوده شهری سالیانه ۳۷ میلیارد تومان بود، هماکنون این اعتبار به یک هزار میلیارد تومان افزایش یافته و ما نیز کار را در این بخش شروع کردهایم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به مزیتهای مسکن اجتماعی بیان کرد: در این طرح که در هیأت دولت تصویب شده، قرار است سالیانه ۱۰۰ هزار واحد برای افراد کم درآمد به تشخیص کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد مسکن و تأمین اجتماعی ساخته شود.
**حوزه حمل و نقل
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به برنامههای خود در حوزه حمل و نقل افزود: در ایران بیش از ۲۱۷ هزار کیلومتر راه وجود دارد، در برابر آن ما تنها ۱۳ هزار کیلومتر شبکه ریلی داریم.
آخوندی با بیان اینکه سال گذشته ۴۲۸ میلیون تن با در کشور جابهجا شد، گفت: سهم ریل در این بخش ۴۰ میلیون تن بود، در حالی که ما باید در برنامه ششم توسعه سهم ریل را در جابهجایی بار کشور به ۳۰ درصد افزایش دهیم.
به گفته وی، در تهران سالیانه ۷۰۰ میلیون نفر در حومه رفت و آمد میکنند و سهم ریل در این جابهجایی تنها دو درصد است و در سایر کلانشهرها نیز وضعیت ما در این شرایط قرار دارد .
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیانکرد: ما درصدد هستیم تا سال ۱۴۰۰ با برنامهریزی سهم ریل را در جابهجایی به ۳۰ درصد و سهم مسافر را به ۲۰ در کشور افزایش دهیم و اگر نمایندگام محترم کمک کنند این مسأله در کشورمان شدنی است.
وی با بیان اینکه پیش از این متوسط ساخت خطوط ریلی در کشور ۱۸۰ کیلومتر در سال بود، گفت: اما با تلاش همه دستاندرکاران این بخش امسال ۱۸۰۰ کیلومتر خطوط ریلی در کشور به بهرهبرداری میرسد و این اتفاق بزرگی در صنعت حمل و نقل ریلی کشور است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه برای افزایش زیرساختهای حمل و نقل در کشور ما به منابع مالی بینالمللی و بخش خصوصی متکی هستیم، گفت: برای برقی کردن شبکه ریلی تهران – مشهد به میزان دو میلیارد دلار با چینیها به توافق رسیدیم و برای توسعه بندر چابهار ۱۵۰ میلیون دلار از هندیها اعتبار گرفتیم.
آخوندی افزود: برای توسعه شبکه ریلی از چابهار به زاهدان، زابل و بیرجند با هندیها در حال مذاکره هستیم و با ۳٫۵ میلیارد دلار احداث خط آهن اصفهان -اهواز از کرهایها پیشنهاد دریافت کردهایم.
وی گفت: به برکت اجرایی شدن برجام وزارت راه و شهرسازی از این ظرفیتها استفاده کرده و در حال حاضر نوسازی ناوگان هوایی کشو با ۳۳ میلیارد دلار آغاز شده است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تأکیدکرد: هماکنون دو هزار و ۲۳۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد که باید به بیش از ۵ هزار کیلومتر افزایش یابد و این نیازمند ساخت ۳ هزار کیلومتر آزادراه در کشور است در حالی که ما بودجه کافی برای ساخت این آزادراه نداریم و باید از منابع بخش خصوصی استفاده کنیم.
آخوندی با بیان اینکه در ۴ سال گذشته در حوزه حمل و نقل ۲۸ هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی منعقد شده است، گفت: در این زمینه با ۱۳ هزار میلیارد تومان که هماکنون در دستور کار هیأت وزیران قرار گرفته، جمع این اعتبارات به ۴۱ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت..
وی اظهارداشت: من در این مدت ۶۰ هزار میلیارد تومان با بخش خصوصی توافقنامه امضا کردهام و برای احداث خط ریل ۲۰۰ کیلومتری سیرجان به کرمان با بخش خصوصی برای سرمایهگذاری ۸۰۰ میلیارد تومانی به توافق رسیدهایم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه برای ساخت فرودگاه شیراز ۲۸ میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی منعقد شده است، گفت: برای ساخت ترمینال فرودگاه امام(ره) نیز با بخش خصوصی برای سرمایهگذاری ۵۵۰ میلیارد تومانی به توافق رسیدهایم.
آخوندیگفت: ما برای توسعه بندر چابهار ۴۰۳ میلیون دلار برای بخش خصوصی اعتبار گرفتهایم تا بتوانیم با انجام سرمایهگذاری در این بندر ظرفیت آن را از ۲٫۵ به ۸٫۵ میلیون تن در سال افزایش دهیم و احداث خط ریل نقاب به اسفراین توسط بخش خصوصی نیز امیدواریم تا چند ماه آینده به نتیجه برسد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.