مشکوک‌الوصولی ۷۰درصد از وام ۱۳ هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان

مشکوک‌الوصولی ۷۰درصد از وام ۱۳ هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این‌که گزارش کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان تا پایان مهر به صحن علنی ارایه می‌شود، تصریح‌کرد: حجم تخلفات در صندوق بسیار زیاد است. به گزارش خانه‌ملت، محمدمهدی‌زاهدی با بیان این‌که طرح تحقیق […]

مشکوک‌الوصولی ۷۰درصد از وام ۱۳ هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این‌که گزارش کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان تا پایان مهر به صحن علنی ارایه می‌شود، تصریح‌کرد: حجم تخلفات در صندوق بسیار زیاد است.

به گزارش خانه‌ملت، محمدمهدی‌زاهدی با بیان این‌که طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان سنگین‌‌ترین پروژه‌ای بوده که در مجلس از اول انقلاب تاکنون با آن روبه‌رو بوده‌ایم، گفت: صندوق دارای هلدینگ‌های متعددی است که هر کدام از آنها دارای شرکت‌های متعدد و هر کدام از این شرکت‌ها دارای شرکت‌های اقماری هستند یعنی زنجیره عجیب و غریبی وجود دارد که به راحتی نمی‌توان آن را به‌طور کامل بررسی کرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس‌شورای‌اسلامی، ادامه‌داد: در بخش‌هایی که مورد بررسی قرار گرفته تخلفاتی مانند سوء‌مدیریت، رانت‌خواری، سوء‌استفاده مالی یا قرارداد‌ها و تفاهمنامه‌هایی که مشخص نیست چرا منعقد و امضا شده و منابع مالی آن از کجا تأمین و چگونه هزینه می‌شود وجود دارد.

وی افزود: بنابراین بررسی کامل آن ۴ سال زمان می‌برد البته با بررسی و رسیدگی بخشی از آن در حوزه‌های مختلف آثار تخلف مشاهده شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در مورد تمدید زمان تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: حداکثر ۳ ماه دیگر تمدید می‌شود و بنا بر قانون آنها را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم؛ تیم کارشناسی ما و از نخبگان و خبرگان دیوان محاسبات هستند که سال‌ها است کار نظارتی انجام می‌دهند، بنابراین ادامه کار را دیوان محاسبات انجام می‌دهد.

زاهدی افزود: یکی از دلایل عدم ورود دیوان محاسبات به این موضوع این بود که اساسنامه آنجا طوری تکمیل شده بود که به عنوان بخش خصوصی تلقی می‌شد این در حالی است که گزارش ارایه شده از سوی دیوان محاسبات نشان از عدم خصوصی بودن صندوق دارد و به‌گونه‌ای در سال ۷۴ این خشت و دیوار، کج بنا نهاده شده است بنابراین بر این باوریم صندوق دولتی است و باید دیوان محاسبات و دستگاه نظارتی حضور جدی داشته باشند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم در رابطه با تأخیر در ارایه گزارش صندوق ذخیره فرهنگیان و این‌که آیا از بیرون به کمیسیون فشاری وارد شده یا خیر، تصریح‌کرد: خوشبختانه از بیرون به کمیسیون فشاری وارد نشده و کمیسیون آن قدر قدرتمند و توانمند است که کسی جرأت تحمیل فشار بر آن را ندارد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس‌شورای‌اسلامی، افزود: در این رابطه حجم کار ما بسیار بالاست زیرا صندوق ذخیره فرهنگیان مجموعه‌ای از هلدینگ‌های مختلف است که هر کدام شرکت‌های مختلف و پروژه‌هایی در دل آنها و همچنین شرکت‌های اقماری و پیمانکاران متعددی وجود دارد بنابراین بررسی تمامی آنها زمانبر بوده و در این مهلت ۹ ماهه فرصت و امکان بررسی وجود نداشت.

در تمامی بخش‌های صندوق ذخیره مشکلات متعددی وجود داشته است

زاهدی ادامه‌داد: متأسفانه در تمامی بخش‌ها مشکلات متعددی وجود داشت که به نظر می‌رسد که اگر بررسی جامع و همه جانبه انجام شود به ابعادی دست می‌یابیم که نشان می‌دهد موضوع فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های اقماری و هلدینگ‌های متعلق به آن تبدیل به یک روند معمولی شده و این تخلفات به نحوی حالت عادی به خود گرفته که به راحتی با اعداد و ارقام بازی و حتی تخلفی نیز احساس نمی‌شد.

حجم تخلفات در صندوق بسیار زیاد است

وی در رابطه با حجم تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: حجم تخلفات بسیار زیاد است به‌گونه‌ای که در ورود به یک بخش از صندوق به عنوان بانک سرمایه شاهد پرداخت وامی به مبلغ ۱۳ هزار میلیارد تومان هستیم که از این مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان یعنی ۷۰ درصد آن مشکوک‌الوصول است، یعنی احتمال باز پس‌گیری بسیار ضعیف بوده و علت آن عدم اعتبارسنجی درست است.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم، گفت: در برخی از بخش‌ها وام‌‌ها دستوری اعطا شده به‌طوری که تضمین و وثیقه‌های کافی وجود نداشته و در این رابطه رانت‌خواری و ویژه‌خواری و نفوذ افراد مرتبط با سهامداران بانک به چشم می‌خورد؛ در این رابطه تلاش خواهیم کرد طی دو جلسه آینده یعنی نتیجه نهایی گزارش کمیسیون اعلام و آن را به صحن علنی ارایه کنیم.