ارتقای ۷ پله‌ای رتبه رقابت‌پذیری اقتصاد ایران

سخنگوی کمیسیون اقتصادی اعلام کرد ارتقای ۷ پله‌ای رتبه رقابت‌پذیری اقتصاد ایران سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ارتقای ۷ پله‌ای رتبه رقابت‌پذیری اقتصاد را متأثر از تلاش دولت در زمینه‌هایی چون بهداشت، آموزش ابتدایی و آموزش عالی دانست. به گزارش خانه‌ملت، رحیم‌زارع با اشاره به ارتقای ۷ پله‌ای رتبه رقابت‌پذیری اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۷ اظهارداشت: […]

سخنگوی کمیسیون اقتصادی اعلام کرد

ارتقای ۷ پله‌ای رتبه رقابت‌پذیری اقتصاد ایران

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ارتقای ۷ پله‌ای رتبه رقابت‌پذیری اقتصاد را متأثر از تلاش دولت در زمینه‌هایی چون بهداشت، آموزش ابتدایی و آموزش عالی دانست.

به گزارش خانه‌ملت، رحیم‌زارع با اشاره به ارتقای ۷ پله‌ای رتبه رقابت‌پذیری اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۷ اظهارداشت: ۱۲ شاخص تأثیر مستقیم بر رتبه رقابت‌پذیری اقتصاد کشور دارد که در سال‌های اخیر شاهد افزایش شاخص‌های بهداشت و آموزش ابتدایی در کشور بوده‌ایم.

عضو هیأت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی توضیح داد: شاخص بهداشت و آموزش ابتدایی از شاخص‌های اصلی و تأثیر‌گذار بر افزایش نوآوری است، بنابراین با افزایش بودجه در دو بخش بهداشت و آموزش می‌توانیم موضوع نوآوری را دنبال کنیم.

نماینده مردم آباده، بوانات و خرم‌بید در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان این‌که بودجه آموزش و پرورش در ۶ سال گذشته دو برابر افزایش یافته است، گفت: بودجه آموزش در سال‌های گذشته شاهد افزایش ۱۳۰ درصدی بود و همین شرایط را نیز در حوزه بودجه بهداشتی شاهد بودیم.

ارتقای شاخص علمی ایران در خاورمیانه

وی با اشاره به پیشرفت ایران در بخش‌های دیگر که بر رتبه رقابت‌پذیری اقتصادی ایران تأثیردارد، اشاره کرد و ادامه داد: در زمینه تکنولوژی (به خصوص تکنولوژی نانو) در ایران پیشرفت چشمگیری داشته و حرف برای گفتن دارد، این تکنولوژی به تولید علم وابسته است و با این حساب توانسته‌ایم به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و رسیدن به جایگاه اول علمی در منطقه خاورمیانه دست پیدا کنیم.

این نماینده مجلس تأکید دارد که در حوزه علمی ایران به جایگاه سوم و چهارمی در خاورمیانه رسیده است و در کنار ژاپن، ترکیه و کره‌جنوبی قرار گرفته‌ایم.

بررسی شاخص‌های کاهش رتبه رقابت‌پذیری اقتصاد ایران

وی با بیان این‌که رتبه رقابت‌پذیری اقتصادی ایران در بین ۱۳۸ کشور جهان ۶۹ و در بین ۲۰ کشور منطقه جایگاه ۱۳ را داریم، گفت: این رتبه‌ها قابل قبول نیست و باید بر روی شاخص‌هایی که عامل کاهش رتبه رقابت‌پذیری اقتصاد ایران می‌شود کار کنیم و یکی از شاخص‌ها که تأثیر منفی بر این موضوع گذاشته است کارایی بازار نیروی کار است که در واقع رتبه ۱۳۴ را به خود اختصاص داده‌ایم.

زارع بیان‌داشت: رتبه ایران در شاخص پیشرفته بودن بازار مالی و پیشرفته بودن بنگاه‌های تجاری به ترتیب ۱۳۱ و ۱۰۹ است و همچنین شاخص آمادگی تکنولوژی رتبه ۹۷ را به خود اختصاص داده است، با این حال نباید چشم خود را بر عملکرد قابل دفاع در زیرساخت‌ها، ثبات در اقتصاد کلان، بهداشت و آموزش ابتدایی و آموزش عالی ببندیم.

نرخ بیکاری زنان بیش از دو برابر نرخ عادی بیکاری است

این نماینده مجلس به وضعیت اشتغال در کشور اشاره کرد و توضیح داد: یکی از مواردی که باید روی آن کار شود نیروی کار است که متأسفانه نرخ بیکاری در زنان در سال ۲۰۱۶، بالغ بر ۲۳ درصد یعنی دو برابر نرخ عادی است و این رقم نیز در بین تحصیلکرده‌های نیز قابل توجه است، اما دولت می‌گوید نرخ بیکاری ۱۰ درصد است.

 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که نرخ بیکاری در بین تحصیلکرد‌ها ۲۵ درصد است، اظهارداشت: در این بین باید توجه داشت که اکثر کسانی که در اداره‌های دولتی مشغول به‌کارهستند، تحصیلات زیر فوق دیپلم دارند بنابراین اگر بازار نیروی کار ارتقا یابد و بر روی بنگاه‌های تجاری کار شود، شاهد سیر صعودی رتبه رقابت‌پذیری اقتصاد ایران خواهیم بود.