برنامه‌ریزی نامناسب در ۷۰ سال گذشته دلیل عقب‌افتادگی مناطق مرزی

وزیر کشور در مجلس اعلام کرد برنامه‌ریزی نامناسب در ۷۰ سال گذشته دلیل عقب‌افتادگی مناطق مرزی وزیر کشور با تأکید بر لزوم اصلاح در نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور برای حل مشکلات و برقراری توازن، گفت: اکثر مناطق مرزی کشور دچار عقب‌افتادگی و توسعه‌نیافتگی هستند به‌طوری که بسیاری از شهرهای کوچک در سیستان و بلوچستان […]

وزیر کشور در مجلس اعلام کرد

برنامه‌ریزی نامناسب در ۷۰ سال گذشته دلیل عقب‌افتادگی مناطق مرزی

وزیر کشور با تأکید بر لزوم اصلاح در نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور برای حل مشکلات و برقراری توازن، گفت: اکثر مناطق مرزی کشور دچار عقب‌افتادگی و توسعه‌نیافتگی هستند به‌طوری که بسیاری از شهرهای کوچک در سیستان و بلوچستان از لحاظ توسعه‌یافتگی در شرایط بدتری از این استان به سر می‌برند.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا‌رحمانی‌فضلی در جلسه علنی مجلس به سؤال حسینعلی‌شهریاری، نماینده زاهدان درباره دلیل تقسیم نشدن استان سیستان و بلوچستان به دو یا ۳ استان پاسخ داد.

رحمانی فضلی با بیان این‌که ۱۵ استان کشور متقاضی تقسیمات کشوری هستند، گفت: در وزارت کشور بر مبنای قوانین تقسیمات کشوری و با اهداف تقویت وحدت ملی، انسجام اجتماعی، کمک به فرایند توسعه متوازن و آمایش سرزمینی و تجربه گذشته از تقسیمات به این نتیجه رسیده‌ایم که موضوع تقسیمات کشوری فعلاً جایگاهی ندارد و استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان که دچار عقب‌افتادگی مضاعف و شرایط نامطلوب اقتصادی هستند باید رسیدگی‌های بیش‌تری شود.

وی با بیان این‌که ما در سطح ملی با عدم تعادل و توازن مواجهیم، افزود: اکثر مناطق مرزی از عقب‌افتادگی و توسعه‌نیافتگی رنج می‌برند به‌طوری‌که برخی از استان‌های حتی کوچک‌تر از سیستان و بلوچستان از لحاظ آمار‌ها و شاخص‌های توسعه‌یافتگی وضعیت بهتری از این استان ندارند.

وزیر کشور تقسیمات کشوری را راه‌حل جبران عقب‌افتادگی و توسعه‌یافتگی ندانست و توضیح داد: برنامه‌ریزی نامناسب از ۷۰ سال پیش تاکنون باعث چنین عقب‌افتادگی در مناطق مرزی شده است. متأسفانه ما به برنامه‌ریزی بخشی و کلان توجهی نداشته تا زمانی که به پتانسیل‌‌ها توجهی نشود، نمی‌توانیم شاهد بهبود شرایط باشیم. از طرفی دیگر در نظام بودجه‌ریزی تخصیص‌‌ها بر مبنای مناطق توسعه نیافته و نامتوازن نیست و سرمایه‌گذاری‌های مناسبی نیز در این مناطق انجام نمی‌شود.

رحمانی‌فضلی افزود: در این دولت بیش از ۱۰۰ اختیار را به استان‌ها دادیم اما باز هم نظام پولی و بانکی بر مناطق مختلف فعالیت مناسبی نداشته و بیش‌تر در مراکز متمرکز شده‌اند. توزیع اعتبارات به خوبی انجام نمی‌شود لذا شاهد مشکلاتی در استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان هستیم. اعتقاد ما این است که تقسیم شدن این استان منجر به افزایش بار مالی به ویژه در شرق کشور می‌شود آن هم در شرایطی که این مناطق با مسایل امنیتی مواجه است.

وی تأکیدکرد: تقسیم شدن استان سیستان و بلوچستان به نفع مردم این منطقه نیست. ما به همین دلیل علی‌رغم افزایش دو برابری بودجه عمومی در طی چند سال گذشته تمامی تلاش‌مان توجه بیش‌تر به این استان برای بهبود وضعیتش است. امیدواریم نمایندگان نیز در نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ای تغییرات اساسی ایجاد کنند تا شاهد بهبود شرایط باشیم چون در غیر این صورت تقسیمات استانی نتیجه‌ای جز افزایش بار مالی و دگرگونی مسایل امنیتی نخواهد داشت. بنده به عنوان رییس شورای امنیت این موضوع را در مقطع کنونی به صلاح نمی‌دانم.

وزیر کشور مجدداً بعد از توضیحات شهریاری گفت: آمارهایی که آقای شهریاری در مورد وضعیت استان سیستان و بلوچستان مطرح کردند همه براساس ارقام کارشناسی دستگاه‌های دولتی است. بنده به عنوان وزیر کشور، رییس شورای امنیت و عضو شورای عالی امنیت ملی و فرد معتقد به امنیت پایدار با اطمینان این موضوع را می‌گویم که ما هیچ مسأله امنیتی در داخل استان سیستان و بلوچستان نداریم اما این استان با دو کشور هم مرز است. این کشور‌ها در کنترل مرز‌ها و امنیت داخلی‌شان ضعف داشته که این باعث بروز مسایل و مشکلاتی شده‌اند. بالا‌ترین هزینه نیز متوجه مردم این منطقه خواهد شد که از مرز‌ها دفاع می‌کنند. ۲۰ هزار نفر از مردم بلوچستان عضو بسیج منطقه هستند. در سیستان نیز چنین شرایطی حاکم است که آنها در وضعیت بسیار نامناسب اقلیمی امنیت را حفظ کردند.

رحمانی گفت: استان‌های کوچک‌تری از سیستان و بلوچستان همچون ایلام، لرستان، کردستان و خراسان‌جنوبی وجود دارند که وضعیت‌شان از لحاظ شاخص‌‌ها مطلوب‌تر از سیستان و بلوچستان نیست لذا اگر بنا بود تقسیمات کشوری برای توسعه نقش مؤثری داشته باشد باید وضعیت این استان‌ها بهتر می‌شد. قبول کنیم که مشکل ما از لحاظ نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ای است که لازم است نمایندگان در این باره اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وی افزود: در تهران نیز با این حجم از ثروت، تراکم و فعالیت مناطقی وجود دارد که شاخص‌هایش پایین‌تر از سیستان و بلوچستان است. همه اینها از عدم توازن و تعادل در کشور نشأت می‌گیرد.

 

وزیر کشور در پایان و در جمع‌بندی گفت: درباره تقسیم شدن استان سیستان و بلوچستان از مرجع بالاتر یعنی شورای عالی امنیت ملی استفسار گرفته شده و نامه نوشته شده لذا اگر آنها تأیید کنند ما به سلسله مراتب بالادستی تن می‌دهیم و آن را اجرا می‌کنیم. قبول کنید دلسوزی ما کم‌تر از شما برای این مناطق نیست.