افزایش ۴۰ نفری نمایندگان مجلس منوط به نظر شورای نگهبان است

افزایش ۴۰ نفری نمایندگان مجلس منوط به نظر شورای نگهبان است نایب‌رییس کمیسیون شورا‌‌ها و امور داخلی کشور مجلس با اشاره به حساسیت‌ ناشی از انتظارات برخی استان‌ها در مورد افزایش تعداد نماینده‌های مجلس، گفت: افزایش ۲۰ نماینده قطعی اما درباره ۴۰ نماینده منوط به نظر شورای نگهبان است. امیر خجسته در گفت‌وگو با خانه‌ملت […]

افزایش ۴۰ نفری نمایندگان مجلس منوط به نظر شورای نگهبان است

نایب‌رییس کمیسیون شورا‌‌ها و امور داخلی کشور مجلس با اشاره به حساسیت‌ ناشی از انتظارات برخی استان‌ها در مورد افزایش تعداد نماینده‌های مجلس، گفت: افزایش ۲۰ نماینده قطعی اما درباره ۴۰ نماینده منوط به نظر شورای نگهبان است.

امیر خجسته در گفت‌وگو با خانه‌ملت در خصوص افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت: طبق قانون هر ۱۰ سال باید ۲۰ نماینده به مجلس شورای اسلامی اضافه شود اما از ۲۰ سال گذشته تاکنون تعداد نمایندگان افزایش نیافته است از این رو در مجلس نهم با ارایه طرحی به دنبال اجرای این بند از قانون بودیم اما عده‌ای از نمایندگان وقت بنا به دلایلی مخالفت و عقب‌نشینی کردند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با این حال کمیسیون شورا‌‌ها و امور داخلی کشور مجدد در مجلس دهم این موضوع را مطرح و به دنبال افزودن ۴۰ نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی است تا عدم اجرای قانون در ۲۰ سال گذشته جبران شود.

وی افزود: هماهنگی‌هایی با شورای نگهبان در حال انجام است تا در صورت مخالفت حداقل تعداد ۲۰ نماینده برای ۱۰ سال گذشته افزایش داده شود. اقداماتی در قالب شاخص‌بندی‌های جمعیتی و توسعه و… هم انجام گرفته است، در واقع ارزیابی‌‌‌ها بر اساس محورهای قانونی برای افزایش ۲۰ یا ۴۰ نماینده انجام گرفته است.

خجسته با بیان این‌که افزایش ۴۰ نفری نماینده‌های مجلس منوط به نظر شورای نگهبان است، یادآور شد: اعضای کمیسیون شورا‌‌ها و امور داخلی کشور برای افزایش ۴۰ نفری نمایندگان مساعد است ضمن آن‌که ظرفیت افزایش تعداد نماینده‌های نیز وجود دارد.

 

نایب‌رییس کمیسیون شورا‌‌ها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تاکنون مذاکره‌ای با شورای نگهبان انجام نگرفته است، حساسیت‌هایی به جهت مخالفت یا انتظارات بیش از حد برخی از استان‌ها ایجاد شده است اما افزایش ۲۰ نفری قطعی است.