دولت در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم بهانه‌تراشی می‌کند

دولت در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم بهانه‌تراشی می‌کند عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از عملکرد دولت در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم اظهارداشت: این نرخ را دو ساعته می‌توان تعیین و اعلام کرد اما دولت بهانه‌تراشی می‌کند. به گزارش خانه‌ملت، محمدباقرسعادت با اشاره به این‌که وزارت جهادکشاورزی در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم […]

دولت در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم بهانه‌تراشی می‌کند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از عملکرد دولت در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم اظهارداشت: این نرخ را دو ساعته می‌توان تعیین و اعلام کرد اما دولت بهانه‌تراشی می‌کند.

به گزارش خانه‌ملت، محمدباقرسعادت با اشاره به این‌که وزارت جهادکشاورزی در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم تأخیر داشته است، گفت: دولت نه تنها در تعیین قیمت تضمینی گندم با تعلل رفتار می‌کند بلکه شاهد هستیم پول گندم سال گذشته همچنان به کشاورزان پرداخت نشده که جای نگرانی دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان این‌که بار‌ها کشاورزان برای دریافت حق و حقوقشان به نمایندگان مجلس رجوع کرده‌اند، عنوان‌کرد: متأسفانه نمایندگان جواب قانع‌کننده‌ای برای این موضوع ندارند و تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که با معاونین و وزیر مذاکره کنیم تا مسایل هر چه زودتر برطرف شود.

نماینده مردم دشتستان در مجلس دهم شورای اسلامی تأکیدکرد: البته در این زمینه با وزیر جهاد کشاورزی نشستی داشتیم، آنها بیان می‌کنند که دولت و سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازم برای پرداخت پول گندم سال گذشته را پرداخت نکرده‌اند که از نگاه نمایندگان این بهانه‌ها و روش‌ها خوب نیست.

وی اعتقاد دارد که پرداخت نکردن پول گندم‌کاران باعث یأس و بی‌انگیزه‌ شدن کشاورزان می‌شود که تأثیر منفی و مستقیمی بر تولید محصول استراتژیک گندم دارد.

این نمانیده مجلس ادامه‌داد: کشاورزان برای این‌که بتواند در سال جدید محصول تولید کنند نیاز به پول برای خرید بذر دارند، با تأخیر پرداخت پول محصول سال گذشته در واقع به سیکل تولید گندم آسیب وارد می‌شود.

سعادت در ادامه گفت‌وگو با خانه‌ملت، با تأکید بر این‌که رفتار دولت در زمینه تعیین قیمت خرید تضمینی مانند پرداخت پول گندم سال گذشته به کشاورزان است، گفت: متأسفانه شاهد هستیم که کارشناسان، مسؤولان و وزارت جهاد کشاورزی نتوانسته‌اند قیمت خرید تضمینی این کالا را تعیین کند و بهانه نداشتن اعتبار از آنها پذیرفته نیست چرا که در این مرحله نیازی به داشتن پول ندارد.

وی با تأکید بر این‌که در بودجه سال ۹۶ قیمت گندم و منابع آن مشخص شده است، بیان‌داشت: وزارت جهادکشاورزی در این امر تعلل دارد و اختلاف شورای اقتصاد و سازمان برنامه بودجه پذیرفتنی نیست، زیرا این اختلاف درونی است نه با کشور بیگانه؛ بنابراین می‌توان با مذاکره به جمع‌بندی و نتیجه رسید.

 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان این‌که قیمت خرید تضمینی گندم باید براساس تورم و افزایش قیمت بذر، کود و مسموم باشد، اظهارداشت: تعیین این شاخص‌ها کار سختی نیست و با یک جلسه دو ساعته مسؤولان مربوطه می‌توانند به نتیجه برسند و مبلغ خرید تضمینی گندم را اعلام کنند.