دلار با تاکتیک توسعه پیمان‌های پولی رنگ می‌بازد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دلار با تاکتیک توسعه پیمان‌های پولی رنگ می‌بازد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی بر نقش مثبت رایزنی‌های بین‌المللی برای انعقاد پیمان‌های پولی تأکید کرد. به گزارش خانه‌ملت، حمدا…کریمی با اشاره به بیانات اخیر مقام‌معظم‌رهبری مبنی بر ضرورت حذف دلار و جایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادی، گفت: رایزنی‌های بانک مرکزی در […]

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

دلار با تاکتیک توسعه پیمان‌های پولی رنگ می‌بازد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی بر نقش مثبت رایزنی‌های بین‌المللی برای انعقاد پیمان‌های پولی تأکید کرد.

به گزارش خانه‌ملت، حمدا…کریمی با اشاره به بیانات اخیر مقام‌معظم‌رهبری مبنی بر ضرورت حذف دلار و جایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادی، گفت: رایزنی‌های بانک مرکزی در امور بین‌المللی باید ارتقا یابد تا مراودات تجاری برای فعالان اقتصادی با سهولت انجام شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی افزود: جایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادی در سطح بین‌المللی موجب تسهیل تجارت و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

تأکید به بروز شدن سیستم بانکی کشور

نماینده مردم شهرستان بیجار گروس در مجلس‌شورای‌اسلامی با تأکید به آپدیت شدن سیستم بانکی در کشور ادامه‌داد: تجربه نوسانات شدید قیمت ارز در سال‌های ۹۱ و ۹۲ این ضرورت را ایجاب می‌کند که سیاست‌های اقتصادی به نحوی اعمال شود تا معاملات به یک یا چند ارز خاص محدود نشود.

کریمی در ادامه گفت‌وگو با خانه‌ملت تصریح‌کرد: یکی از راهکارهای تقویت پول ملی در درازمدت این است که با رایزنی با کشورهای مختلف شرایطی ایجاد شود که پول ملی جایگزین دلار در معاملات اقتصادی شود.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه کشور بر موضوع انعقاد پیمان‌های پولی دو و چند جانبه اشاره شده بنابراین باید بانک مرکزی، وزارتخانه‌های اقتصادی و امور خارجه و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط زمینه عملیاتی شدن این مهم را فراهم کنند.

کریمی اضافه‌کرد: سطح مبادلات اقتصادی جمهوری‌اسلامی‌ایران با کشورهایی مانند ترکیه و عراق بالا است، بنابراین باید شرایطی را فراهم کرد تا پیمان پولی با کشورهای مذکور عملیاتی شود.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی یادآور شد: حذف دلار از مبادلات بین‌المللی باعث می‌شود نگرانی برخی از فعالان اقتصادی‌ از بابت تداوم کارشکنی‌های آمریکا رفع شود؛ در این راستا با انعقاد پیمان‌های پولی دو جانبه می‌توان به جای دلار از مشتریان نفتی ارز آن کشور را اخذ کرد، البته بدیهی است که کشور مذکور نیز باید ریال جمهوری‌اسلامی‌ایران را در هنگام خرید کالا قبول کند.