عقد ۳ ‌هزار میلیارد تومان قرارداد جدید با پیمانکاران بخش‌ خصوصی برای توسعه بنادر

عقد ۳ ‌هزار میلیارد تومان قرارداد جدید با پیمانکاران بخش‌ خصوصی برای توسعه بنادر رییس سازمان بنادر و دریانوردی از عقد ۳ ‌هزار میلیارد تومان قرارداد جدید با بخش خصوصی برای توسعه بنادر سراسر کشور خبر داد و گفت: با تصویب لایحه اصلاح قانون تسریع تخلیه کشتی‌‌ها در بنادر حجم سرمایه‎گذاری بخش خصوصی رشد چشمگیری […]

عقد ۳ ‌هزار میلیارد تومان قرارداد جدید با پیمانکاران بخش‌ خصوصی برای توسعه بنادر

رییس سازمان بنادر و دریانوردی از عقد ۳ ‌هزار میلیارد تومان قرارداد جدید با بخش خصوصی برای توسعه بنادر سراسر کشور خبر داد و گفت: با تصویب لایحه اصلاح قانون تسریع تخلیه کشتی‌‌ها در بنادر حجم سرمایهگذاری بخش خصوصی رشد چشمگیری خواهد داشت.

به گزارش خانه‌ملت، محمدراستاد با اشاره به تعامل سازنده سازمان بنادر و دریانوردی با مجلس به ویژه کمیسیون عمران و فراکسیون بنادر و دریانوردی، اظهارکرد: اخیراً هیأت رییسه فراکسیون بنادر و دریانوردی با هیأت مدیره سازمان بنادر نشستی مشترک برگزار کردند که در این نشست آخرین برنامه‌ها برای توسعه بنادر تشریح و از نقطه نظرات نمایندگان عضو در فراکسیون نیز استفاده شد.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی ادامه‌داد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در مجلس پیگیری می‌شود، موضوع لایحه اصلاح قانون تسریع تخلیه کشتی‌‌ها در بنادر است که با رأی مثبت نمایندگان کمیسیون عمران این لایحه در کمیسیون تصویب و در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس است.

وی با بیان این‌که با تصویب لایحه مذکور بخش خصوصی نیز از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی در بنادر سراسر کشور به مانند مناطق آزاد می‌شود، افزود: با تصویب این لایحه مهم و ویژه امتیاز بسیار خوبی برای جذب سرمایه‌‌گذار خصوصی در اختیار این بخش قرار خواهد گرفت که امیدواریم بخش خصوصی از این فرصت طلایی بهترین استفاده را ببرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه‌کرد: یکی از اهداف دولت به میدان آوردن بخش خصوصی در بخش‌های استراتژیک اقتصادی است که حوزه بنادر و دریانوردی یکی از این حوزه‌های مهم به شمار می‌آید؛ خوشبختانه با سیاست‌های اتخاذ شده سازمان تاکنون بخش خصوصی بالغ بر ۹ هزار میلیارد تومان در بنادر کشور سرمایه‌گذاری کرده است.

وی از انعقاد ۳ هزار میلیارد تومان قرارداد جدید دیگر با بخش خصوصی برای توسعه بنادر خبر داد و گفت: لایحه ارایه شده به مجلس قطعاً در تشویق سرمایه‌گذاری تأثیرگذار و موجب رشد رقم اعلام شده نیز خواهد بود.

راستاد در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت توسعه بندر شهید رجایی نیز توضیح‌داد: در حال حاضر مهم‌ترین پروژه حوزه بنادر و دریانوردی کشور توسعه ترمینال کانتینری بندرشهیدرجایی در فاز سوم است که در این پروژه بالغ بر ۸۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری فقط در بخش زیرساخت انجام می‌گیرد و انتظار داریم ظرف مدت ۳ سال آینده این پروژه مهم تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی درباره این‌که بخش خصوصی بیش‌تر تمایل به سرمایه‌گذاری در کدام بخش را دارد، گفت: بخش خصوصی بیش‌تر تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه رو بناها، تجهیزات، انبار‌ها و مخازن برای نگهداری کالا‌ها و اقلام مختلف را دارد.

حضور مشارکتی پیمانکاران در مناقصه ساخت فاز سوم بندر شهید رجایی

همچنین در این رابطه، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان این‌که ۱۰۴ میلیون یورو تجهیزات جدید وارد بندر شهید رجایی شد، گفت: ۴ جرثقیل بندری تا پایان سال روی ریل می‌رود و تا شهریور ۹۷ همه جرثقیل‌ها استفاده خواهد شد، همچنین ۳۷ دستگاه ترانس‌تینر در این بندر در حال نصب است.

کارگروه‌های تخصصی بررسی لجستیک کشور در همایش حمل و نقل و لجستیک که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. در حاشیه این همایش، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پاسخ به سؤال خبرنگاران در حوزه تعیین اپراتوری بندر شهید رجایی توضیح‌داد: در این حوزه در حال طراحی مدلی هستیم که طبق آن مدل کار به دقت پیش برود.

عفیفی‌پور در پاسخ به سؤالی مبنی بر علت به طول انجامیدن تأمین اپراتور بندر شهید رجایی توضیح‌داد: این کار استراتژیک و خاص است، باید مدل‌های مختلف ارزیابی شود، معایب و محاسن به دقت مورد بررسی قرار گیرد، زیرا در آیین‌نامه نوعی سرمایه‌گذاری هم محسوب می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: نیازمند ارزیابی دقیق و منطبق با نیازهای سازمان و نیازمندی‌های روز در این حوزه هستیم.

عفیفی‌پور درباره فاز ۳ بندر شهید رجایی بیان‌کرد: مراحل نهایی انتخاب پیمانکار برای ساخت و ساز در حال طی شدن است که ۸۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی هزینه داشته‌ایم.

وی ادامه‌داد: در فاز سوم طول اسکله ۱۴۰۰ متر است و ۵۸ هکتار اراضی پس‌کرانه دارد که در این راستا مدیر برای این ترمینال در سازمان بنادر منصوب شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه‌داد: هفته گذشته نیز پیمانکارانی که به صورت مشارکتی در مناقصه ساخت فاز سوم بندر شهید رجایی شرکت کرده‌اند، بازدید از محل داشتند که این امر می‌تواند به روند تسریع کار کمک کند.

 

عفیفی‌پور همچنین درباره پس‌کرانه بندر شهید رجایی گفت: ۲۴۰۰ هکتار از اراضی موجود بندر شهید رجایی در پس‌کرانه استفاده شد و آنجا اراضی قابل واگذاری نداریم.