رشد حمل بار ریلی در ۶ ماه نخست امسال

رشد حمل بار ریلی در ۶ ماه نخست امسال عضو هیأت مدیره راه‌آهن با بیان این‌که اتصال مراکز بار به شبکه ریلی ضروری است، گفت: به‌کارخانه‌ها پیشنهاد داده‌ایم با تأمین مالی زیرساخت راه‌آهن از سوی آنها، حاضریم روسازی را رایگان انجام دهیم. رشد حمل بار ریلی در ۶ ماه نخست امسال سعیدرسولی، توجه به پروژه‌های […]

رشد حمل بار ریلی در ۶ ماه نخست امسال

عضو هیأت مدیره راه‌آهن با بیان این‌که اتصال مراکز بار به شبکه ریلی ضروری است، گفت: به‌کارخانه‌ها پیشنهاد داده‌ایم با تأمین مالی زیرساخت راه‌آهن از سوی آنها، حاضریم روسازی را رایگان انجام دهیم.

رشد حمل بار ریلی در ۶ ماه نخست امسال سعیدرسولی، توجه به پروژه‌های زودبازده و اولویت‌بندی منابع مالی را از الزامات در حوزه ریلی دانست و اظهارداشت: طبق بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم ‌ابلاغیه مقام‌معظم‌رهبری، توسعه ریلی باید در دستور کار باشد.

به گزارش صما، وی ادامه‌داد: مقام‌معظم‌رهبری در ۸۰ بند از سیاست‌های ابلاغی، دو بند را به حمل و نقل اختصاص دادند که هر دو بند مذکور به‌طور مشخص درباره حمل و نقل ریلی است و این توجه ایشان و کشور را به توسعه ریلی‌ می‌رساند و نشان می‌دهد که باید در این باره استراتژی مشخص داشته باشیم.

کاهش تعرفه حق دسترسی برای ایجاد مزیت رقابتی

عضو هیأت مدیره شرکت راه‌آهن بیان‌کرد: در بند ۲۴ سیاست‌های کلی برنامه ششم، به اولویت بخش ریلی در توسعه حمل و نقل و ایجاد مزیت رقابتی اشاره شده است که نشان از آن دارد که باید اقداماتی انجام شود که نتیجه آن، ایجاد مزیت رقابتی برای راه‌آهن باشد.

رسولی توضیح‌داد: در راستای افزایش استقبال صاحبان کالا از حمل و نقل ریلی، از سال ۹۳ ‌تعرفه حق دسترسی شرکت‌های ریلی به شبکه‌ که سهم راه‌آهن بود را بسیار کاهش دادیم‌ تا‌ حمل بار و جابه‌جایی‌‌ها برای شرکت‌ها، اقتصادی‌تر شود؛ این کاری بود که از دست راه‌آهن برآمد و از منابع خود کاهش دادیم به‌طوری که حتی امروز در پرداخت هزینه‌ها و دستمزد با مشکلاتی مواجه هستیم اما تلاش کرده‌ایم که با ایجاد چنین مزیت‌هایی، استقبال از حمل و نقل ریلی افزایش یابد.

وی اضافه‌کرد: دستاورد این اقدام این بود که در سال ۹۵ رکورد حمل بار در تاریخ راه‌آهن شکسته شد و راه‌آهن که هر ساله بین ۳۰ تا ۳۳ میلیون تن بار جابه‌جا می‌کرد، در سال ۹۵ به رقم ۴۰٫۲میلیون تن حمل بار رسید.

عضو هیأت مدیره شرکت راه‌آهن ادامه‌داد: در ۶ ماهه سال‌جاری نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل در جابه‌جایی بار ریلی رشد داشته‌ایم.

رسولی اضافه‌کرد: برای سال ۹۶ هدف جابه‌جایی ۶۲ میلیون تن بار را دنبال می‌کنیم و برای تحقق آن تلاش خواهیم کرد و امیدواریم به این عدد نزدیک شویم.

وی بیان‌کرد: برای تحقق چنین اهدافی باید مجموعه‌ای از اقدامات در دستورکار باشد که بخشی از آن در حیطه اختیارات راه‌آهن نیست؛ در این باره ما پیشنهاداتی تنظیم و به دستگاه‌های مختلف ارایه داده‌ایم تا اهداف محقق شود.