موافقت مجلس با دو فوریت طرحی برای عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر و روستا

موافقت مجلس با دو فوریت طرحی برای عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر و روستا  نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی با ۱۵۴ رأی موافق با دو فوریت طرحی برای عضویت اقلیت‌های دینی و پیروان ادیان الهی در شوراهای اسلامی شهر و روستا موافقت کردند. به گزارش ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی مجلس‌شورای‌اسلامی با ۱۵۴ رأی موافق، ۲۳ […]

موافقت مجلس با دو فوریت طرحی برای عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر و روستا

 نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی با ۱۵۴ رأی موافق با دو فوریت طرحی برای عضویت اقلیت‌های دینی و پیروان ادیان الهی در شوراهای اسلامی شهر و روستا موافقت کردند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی مجلس‌شورای‌اسلامی با ۱۵۴ رأی موافق، ۲۳ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر به دو فوریت طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران رأی مثبت دادند.

در مقدمه توجیهی این طرح که به امضای ۲۰۱ نماینده مجلس رسیده آمده است: نظر به حضور تعداد زیادی از هموطنان اقلیت‌های دینی و پیروان ادیان الهی در شهرهای کشور و حق اظهار نظر آنها در خصوص ارایه خدمات شهری و تأکید قانون اساسی مبنی بر شناخت حق آنان درکشور، این طرح به مجلس ارایه می‌شود.

در ماده ۱ این طرح آمده است: اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهر‌ها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند، اقلیت‌های دین شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.

همچنین براساس ماده ۲ این طرح، دبیرخانه دائمی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات در مجلس‌شورای‌اسلامی مستقر می‌شود، کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با همکاری کمیسیون اصل نود و وزارت کشور، آیین‌نامه نظارتی این تبصره را حداکثر ظرف مدت ۶ ماه تهیه و به تصویب مجلس برساند.

الف: هیأت تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهر تهران، شهرری و تجریش به عضویت و ریاست فرماندار تهران و عضویت یک قاضی به انتخاب رییس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می‌شود.

ب: هیأت تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهرهای باقرشهر، کهریزک، حسن‌آباد فشافویه به عضویت و ریاست فرماندار شهرستان ری و عضویت یک قاضی به انتخاب رییس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می‌شود.

ج: هیأت تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهرهای اوشان، فشم، میگون، شمشک و لواسان به عضویت و ریاست فرماندار شهرستان شمیرانات و عضویت یک قاضی به انتخاب رییس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می‌شود.

د: هیأت تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهرهای بومهن و پردیس به عضویت و ریاست فرماندار شهرستان پردیس و عضویت یک قاضی به انتخاب رییس قوه قضاییه و یکی از اعضای شورای اسلامی استان تهران به انتخاب این شورا تشکیل می‌شود.

در ماده ۴ این طرح آمده است: اصلاحات انجام شده در قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران از دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور اجرا می‌شود.

 

اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس به عنوان طراح این طرح سخن گفت.